Den fantastiska bas-shoppen

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Den fantastiska bas-shoppen

Inlägg av bjelkeman »

Det pratas endel om hur utbudet i musikinstrumentaffärerna inte är vad vi skulle vilja att det är. Så låt oss fantisera ihop hur det ska set ut. :)

Om du fick bestämma en basgitarr, en förstärkare/högtalarkombination, en pedal, ett sett strängar som som måste finnas i din fantasibas-shop. Nytt, gammalt, begagnat, spelar ingen roll. Lägg gärna till det där lilla extra också. Trevlig personal? Provspelningsrummet? Gratis kaffe (vilken sort?)? Något annat?

Go crazy! Men försök begränsa dig till en av varje grej, så får vi ett ihopplock av PB shoppen som vi vill ha!
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Re: Den fantastiska bas-shoppen

Inlägg av Taurus »

Ska det vara en musikaffär utifrån vad forumfolket faktiskt vill ha så krävs nog inte många kvadrat. Det behövs bara två P-basar: en pre-CBS sextiotalare och en post-2008. En Mesatopp för de rika och en Tonehammertopp för de fattiga, ett par TKS-lådor, ett set Chromes och en VTBass-pedal, sen är det klart. En säljare som inte är allt för jävla grinig och några koppar överdoserat ekokaffe med espresso som alternativ kröner butiken. Provspelningsrum behövs inte, eftersom alla redan vet hur det låter. ;-)
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

:-)
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem

Inlägg av Elfström »

Taurus skrev:Ska det vara en musikaffär utifrån vad forumfolket faktiskt vill ha så krävs nog inte många kvadrat. Det behövs bara två P-basar: en pre-CBS sextiotalare och en post-2008. En Mesatopp för de rika och en Tonehammertopp för de fattiga, ett par TKS-lådor, ett set Chromes och en VTBass-pedal, sen är det klart. En säljare som inte är allt för jävla grinig och några koppar överdoserat ekokaffe med espresso som alternativ kröner butiken. Provspelningsrum behövs inte, eftersom alla redan vet hur det låter. ;-)
Hahaha.
Det måste vara den absolut bästa PB kommentaren i år!
:lol: :tummenupp:
Shut up and play yer guitar!
Användarvisningsbild
Rut66
Medlem

Inlägg av Rut66 »

Elfström skrev:
Taurus skrev:Ska det vara en musikaffär utifrån vad forumfolket faktiskt vill ha så krävs nog inte många kvadrat. Det behövs bara två P-basar: en pre-CBS sextiotalare och en post-2008. En Mesatopp för de rika och en Tonehammertopp för de fattiga, ett par TKS-lådor, ett set Chromes och en VTBass-pedal, sen är det klart. En säljare som inte är allt för jävla grinig och några koppar överdoserat ekokaffe med espresso som alternativ kröner butiken. Provspelningsrum behövs inte, eftersom alla redan vet hur det låter. ;-)
Hahaha.
Det måste vara den absolut bästa PB kommentaren i år!
:lol: :tummenupp:
+ på den!
Sandberg Ida Nielsen 5-Str, Sandberg California VM5, Windmill Windforce 5-str, "Bojsänket" (Svinbra HPD-jazz), Yamaha BB2000, Yamaha JB500R, Epiphone Zenith, Fender Precision Nate Mendel, Bach JB/MM, TKS1126 x2, Ibanez Promethean
Användarvisningsbild
trestintas
Medlem+

Inlägg av trestintas »

Glöm inte mandelkubben...
Mvh
Emanuel
http://www.myspace.se/578515318
Gott E D
Medlem nr: 2617
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Precis!

Å andra sidan ska väl Samuel och Jensa ha nån hi-end-pryl att pilla på också kanske?

Annars var det väl rätt spot-on från Taurus! :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem

Inlägg av strummer »

Taurus: helt korrekt:-D
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Då tror jag till och med att jag har råd att starta den fantastiska bas-shoppen. Givetvis kommer ingen dit, för få PBare bor i Stockholmsområdet och de som bor här köper begagnat på PB/Vend/Blocket/eBay i alla fall...

Tack Taurus för den underbara insikten.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Det är en intressant tråd hur än verkligheten ser ut.
Man får ju lätt bilden av att PB:are tycker att butiker ska ha precis ALLT hemma, men man handlar ändå begagnat eller hos Tysken.
Det är, hur man än ser på Tysk-fenomenet och service-delen och allmänna åsikten om sveriges butiker och hur kundmötandet här, helt omöjligt att driva en sådan butik i Sverige.
Man måste sälja för att kunna ha lager.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+

Inlägg av HellMek »

Bara välja en setup? Det är ju omöjligt!

Men idag skulle jag vilja prova en Ibanez SR375, GK 700, TKS lådor, Lone Wolf Left hand Wrath pedal, DR samtliga strängar (utom glada färger). Gott kaffe och dedikerad personal som vågar "think outside the box" och svarar på mail inom 24 timmar. Öppettider på sena kvällar istället för att öppna tidigt på morgonen. typ 13-21 eller nåt. Piss om man slutar jobb 18 och måste dit på en lördag då ALLA ANDRA ska dit också!

En bra begagnat-del med humana priser och uppdatering på nätet vill jag också ha.

Sen borde lokalen ligga i nåt komplex där det finns massor av replokaler också så man slipper frakta skiten man köper så långt :D
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Bullen
Medlem++

Inlägg av Bullen »

Min affär ska återuppta försäljningen utav Hobbex egna märke "ZZ Top". P-bas kopior med "fenderkvalité". Harboe 2.8% bjuds det på om man köper minst tre.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av bassace »

blackparkas skrev:Det är en intressant tråd hur än verkligheten ser ut.
Man får ju lätt bilden av att PB:are tycker att butiker ska ha precis ALLT hemma, men man handlar ändå begagnat eller hos Tysken.
Det är, hur man än ser på Tysk-fenomenet och service-delen och allmänna åsikten om sveriges butiker och hur kundmötandet här, helt omöjligt att driva en sådan butik i Sverige.
Man måste sälja för att kunna ha lager.
Man vill ju gärna provspela så många olika basar man kan för att återigen komma fram till att en P-bas inte är så dum ;)
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Skulle vilja att min affär bara har beg av olika kvalite gällande basar, lådor, pedaler och toppar och nya kablar, gärna 40cm med vinklade kontakter :D .
Skojar lite, men jag uppskattar verkligen affärer med mycket begagnat.Både på kommision och inbyten.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++

Re: Sv: Den fantastiska bas-shoppen

Inlägg av GurraG »

Bullen skrev:Min affär ska återuppta försäljningen utav Hobbex egna märke "ZZ Top". P-bas kopior med "fenderkvalité".
En polare till en polare sa en gång typ såhär appropå en gitarr han tyckte kostade för mycket: "Fyra tusen? Det får jag ju fem zz topgitarrer för!"
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Bullen
Medlem++

Inlägg av Bullen »

Eagle Hazze skrev:Skulle vilja att min affär bara har beg av olika kvalite gällande basar, lådor, pedaler och toppar och nya kablar, gärna 40cm med vinklade kontakter :D .
Skojar lite, men jag uppskattar verkligen affärer med mycket begagnat.Både på kommision och inbyten.
Då hade jag varit stammis! Vem fan vill ha en "ny" bas egentligen? Fullpris på något som hängt till allas förfogande, för att lämnas kvar med förnedringen av att inte få följa med någon hem för något mer permanent.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Bullen skrev:
Eagle Hazze skrev:Skulle vilja att min affär bara har beg av olika kvalite gällande basar, lådor, pedaler och toppar och nya kablar, gärna 40cm med vinklade kontakter :D .
Då hade jag varit stammis! Vem fan vill ha en "ny" bas egentligen? Fullpris på något som hängt till allas förfogande, för att lämnas kvar med förnedringen av att inte få följa med någon hem för något mer permanent.
Tänk om man fixade det. Man köper upp alla begagnade basar i landet (som ger bra täckning av marknaden, några hundra max). Hyrde en lokal att stoppa dem i. Lade på tillräckligt på priset för att täcka omkostnader och och lämplig förtjänst relativt investeringen.

Jag tror man skulle bli klassad som bas-djävulen som profiterar på de stackars basisterna som vill köpa begagnade basar utan förtjänst till någon elak profiterade affärsman. :D
Bullen
Medlem++

Inlägg av Bullen »

Perfekt, där har du ditt kall bjelkeman! :D
Dödsthrash från småland
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem

Inlägg av Grafen »

Jag skulle ge kraftiga rabatter till folk med skepparkrans.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Grafen skrev:Jag skulle ge kraftiga rabatter till folk med skepparkrans.
Och till SAAB-ägare.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Bullen
Medlem++

Inlägg av Bullen »

bootsy skrev:
Grafen skrev:Jag skulle ge kraftiga rabatter till folk med skepparkrans.
Och till SAAB-ägare.
Fyller båda de kriterierna :lol:

När öppnar ni?
Dödsthrash från småland
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem

Inlägg av Grafen »

Tänkte just påpeka att det ena ger det andra.
Stallet är hendekagonalt.
Bullen
Medlem++

Inlägg av Bullen »

Jepp, går hand i hand likt åbro och brun skinnpaj.
Dödsthrash från småland
christian veltman
Medlem+

Inlägg av christian veltman »

En rolig idé vore en Fender a lá carte!

Dvs det finns ett ordentligt lager av Fender delar där du väljer och sedan skruvas instrumentet ihop direkt.

Bild
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

bjelkeman skrev:
Bullen skrev:
Tänk om man fixade det. Man köper upp alla begagnade basar i landet (som ger bra täckning av marknaden, några hundra max). Hyrde en lokal att stoppa dem i. Lade på tillräckligt på priset för att täcka omkostnader och och lämplig förtjänst relativt investeringen.

Jag tror man skulle bli klassad som bas-djävulen som profiterar på de stackars basisterna som vill köpa begagnade basar utan förtjänst till någon elak profiterade affärsman. :D

Du skulle nog märka rätt snabbt att för atttäcka omkostnader samt en förtjänst skulle innebära sådana pålägg att du inte skulle få grejerna sålda... :D

Skriv svar