Loop-pedal
- itash
- Medlem
Loop-pedal
Jag är på gång att starta ett minimalistiskt band (bas och trummor) där jag tänkt skaffa en loop-pedal för olika stämmor och riff i låtarna. Vad rekommenderas för pedal till detta, som funkar att använda i livesammanhang utan att jag behöver gå ner på golvet och skruva på rattar? Vad har ni för erfarenheter? (Och har någon en pedal till salu till vettigt pris?)
- strummer
- VIP medlem
Re: Sv: Loop-pedal
Tc ditto, svinenkel och jättebra!itash skrev:Jag är på gång att starta ett minimalistiskt band (bas och trummor) där jag tänkt skaffa en loop-pedal för olika stämmor och riff i låtarna. Vad rekommenderas för pedal till detta, som funkar att använda i livesammanhang utan att jag behöver gå ner på golvet och skruva på rattar? Vad har ni för erfarenheter? (Och har någon en pedal till salu till vettigt pris?)
Kompressor, det är livet!
- itash
- Medlem
Re: Loop-pedal
Den verkar skitbra. Tilltalas av enkelheten.
Dock, om man vill ha flera loopar som man kan stänga av och som sedan ska återkomma, då antar jag att det behövs en pedal med flera loopspår?
Dock, om man vill ha flera loopar som man kan stänga av och som sedan ska återkomma, då antar jag att det behövs en pedal med flera loopspår?
- PoorCadaver
- Medlem+
Digitech JamMan, den med fyra knappar, inte den som ser ut som en dubbel Boss-pedal.
- fieldflower
- Hedersmedlem
Jag tror du kan använda undo-funktionen i Ditton för att ha en "påläggsloop" som du kan stänga av eller på.itash skrev:Den verkar skitbra. Tilltalas av enkelheten.
Men du kan inte växla mellan 2 loopar.
Jag har ju en Boss RC-300, som jag fullkomligt älskar!
Den har 3 separata men synkade kanaler som man kan slå på och av som man vill.
Den kan programmeras till att looparna har samma eller olika längd gentemot varandra, och man kan även få den att automatiskt växla (istf att lägga dem ovanpå varandra) då man trycker på Rec eller Play. Man kan ha olika setup på olika presets, så man kan enkelt växla mellan olika upplägg för olika låtar.
Den har separata ingångar för sång (XLR), instrument (2xTele) och aux (3,5 stereotele) så man kan mixa ihop en hel del prylar.
Man kan även koppla till extraswitchar och programmera runt funktionerna till de pedaler man vill. Jag har t.ex. gjort så att expression-pedalen stänger av/sätter på ingången för sångmicken, så jag kan välja om den skall spelas in eller ej (vilket kräver att sången även går i en parallell kanal ut i PA för annars blir det heltyst..)
Den kostar ju lite mer än Ditton, men vill man åt separata kanaler med enkel manövrering är det väl värt slanten.
Medlem i PB50+
- fieldflower
- Hedersmedlem
- itash
- Medlem
Den ser fantastisk ut, men också fantastiskt mycket över min nuvarande budget för detta... Digitech-pedalen tycks ju ha rätt många funktioner till bra pris, men har för mig att jag hört lite negativt om dem?fieldflower skrev: Jag har ju en Boss RC-300, som jag fullkomligt älskar!
- PoorCadaver
- Medlem+
Vad kan det vara? Minns bara bra saker.itash skrev:Digitech-pedalen tycks ju ha rätt många funktioner till bra pris, men har för mig att jag hört lite negativt om dem?

- fieldflower
- Hedersmedlem
Jo, Boss:en kostar en del...
Digitech:en vet jag inte så mycket om faktiskt, men jag har ett favoritklipp med den:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=uHP7gUJXhCo[/youtube]
Digitech:en vet jag inte så mycket om faktiskt, men jag har ett favoritklipp med den:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=uHP7gUJXhCo[/youtube]
Medlem i PB50+
- itash
- Medlem
Med digitechen borde jag dock fortfarande ha problemet att det bara finns en kanal och att jag därmed endast kan lägga på och plocka bort det senast spelade, i den loop jag valt (av de 30 möjliga)? Skillnaden ligger i att jag kan ha mer sparat på den, som jag förstår det? I så fall lutar det hellre åt Ditto, då jag egentligen inte känner ett behov av att ha olika loopar sparade. Mer att kunna bygga upp och plocka ner under låtens gång.
- fieldflower
- Hedersmedlem
Jag som var så säker på att den var multitrack...
OK, men Boss RC-30 då?
Inte lika mångsidig som RC-300, men 2 synkade tracks har den ju.
Exempelvideo:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=izrL7pBdkaw[/youtube]
OK, men Boss RC-30 då?
Inte lika mångsidig som RC-300, men 2 synkade tracks har den ju.
Exempelvideo:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=izrL7pBdkaw[/youtube]
Medlem i PB50+
- itash
- Medlem
Äh, nu råkade jag falla för guldtricket. Jam hade en begränsad upplaga Ditto-pedaler i guldfinish, så då köpte jag av ren Krösus Sork-instinkt... Tror faktiskt att den kan vara tillräcklig för det jag ska ha den till. I annat fall kanske den får samlarvärde...?
Tack för synpunkter och förslag!

- fieldflower
- Hedersmedlem
Jag tror en Ditto räcker rätt långt.itash skrev:Äh, nu råkade jag falla för guldtricket. Jam hade en begränsad upplaga Ditto-pedaler i guldfinish, så då köpte jag av ren Krösus Sork-instinkt... Tror faktiskt att den kan vara tillräcklig för det jag ska ha den till. I annat fall kanske den får samlarvärde...?![]()
Och får du större behov får du väl köpa nåt större då.
I vilket fall är det nog inte så dumt att ha en enklare looper också.
Inkopplingen av rymdskeppet (RC-300) är såpass mycket trasslande att jag gärna skulle ha en Ditto också för lite lattjolajban i replokalen om man råkar vara först till repet...
Medlem i PB50+
- 41HZ
- Medlem+
Har själv ditton och den räcker för mina behov, men visst är den samtidigt begränsad. Hade lätt velat ha rc-300 för dom extra kanalerna men tyckte också det blev för mycket pengar när jag var på jakt.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412