Bästa basist-bilen?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Re: Bästa basist-bilen?

Inlägg av blackparkas »

Sprinter? Är du inte riktigt klok!? :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

blackparkas skrev:Sprinter? Är du inte riktigt klok!? :D
Jag kommer byta till en Sprinter i höst. Snart är det bara muppar kvar som kör Ford. ;)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Sprinter är ju soft, men det är verkligen inte vad trådskaparen är ute efter, det är jag rätt säker på... :D

Det är ju inte en bil man vill ha som delvis familjebil och delvis fraktarsle.
Isf är nog Viano ett betydligt bättre alternativ.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

blackparkas skrev:Sprinter är ju soft, men det är verkligen inte vad trådskaparen är ute efter, det är jag rätt säker på... :D

Det är ju inte en bil man vill ha som delvis familjebil och delvis fraktarsle.
Isf är nog Viano ett betydligt bättre alternativ.
Han skrev antingen storbil eller skåpbil + liten bil. ;) Personligen kommer jag bara ha Sprinter'n och ingenting mer. Har ju kört Ford van i 7 år och Cheva van:ar innan dess som både firmabil och privat i många år nu och det har funkat HELT ok. Men nu blir det Sprinter och det är MYCKET mer som att köra en vanlig bil i jämförelse med en van!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Personligen tycker jag det är klart hugget som stucket mellan en van och en Sprinter..
Hade en äldre sprinter skåp i förra jobbet och det var verkligen en skåpbil på alla sätt och vis..
Stor och oduglig. :D
Skulle nog föredra de flesta van:ar faktiskt, men jag misstänker att de blivit bättre att köra!

Förordar fortfarande S-max.
Finns från 70 papp och uppåt om man inte är så kinkig med utrustning och mil.
Har svårt att tänka mig en 7-sitsig bil med mer bilkänsla i.

Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

Ingen som funderat på en Mondeo?
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem

Inlägg av Elfström »

Mike skrev:Ingen som funderat på en Mondeo?
:lol: :lol:
Shut up and play yer guitar!
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev:Fråga Figge (Ghandi) här på forumet vad han tycker om Peugeot.
Köpte en ny 407SW som han efter att garantin gick ut spenderade 85 papp på ett par år för att laga... :D

Svärfar hade en C5, förutom en del småfel fick han byta motor...

Sånt där händer ju alla fabrikat, så enstaka händelser gör ju ingen dålig bil, men jag skulle aldrig någonsin köpa en fransk bil...
Iofs så har jag kikat på Berlingo bla för att det är en vettig bil med få alternativ i den storleken med skåp, men tror inte det blir nån... :D
Grrrrrrrrr...
Så glad som ägare av STUTTGART-bil nu. Tack tack och tack!
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Testade en -08:as C180 i tisdags... Skulle ljuga rejält om jag sa att jag inte blev sugen...
Lite klen motor dock förstås, och de bilar med större motor blir för dyra...
C-klass är ju för liten för oss i alla fall... men ändå.... Trevliga bilar!

Var lite suspekt med miltalen på den dock, trasigt skinn på förarstolen och plastdetaljer som var lika slitna som på min Ford som är från -04 och gått 23000 mil...
Mercan hade bara gått 12k

Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Japp. Då var det klart med inlösen av nuvarande bil.

Har hört mycket gott om Mercedes på jobbet. Skall kolla på c180 eller c200 i morgon för att se om det är något som skulle kunna passa. Dessutom är det ju inte någon nackdel att den (i mina ögon) ser bra ut också. Kanske en blivande basistbil?
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev:Testade en -08:as C180 i tisdags... Skulle ljuga rejält om jag sa att jag inte blev sugen...
Lite klen motor dock förstås, och de bilar med större motor blir för dyra...
C-klass är ju för liten för oss i alla fall... men ändå.... Trevliga bilar!

Var lite suspekt med miltalen på den dock, trasigt skinn på förarstolen och plastdetaljer som var lika slitna som på min Ford som är från -04 och gått 23000 mil...
Mercan hade bara gått 12k
Du har tagit första steget på en mycket destruktiv bana! Det var så det började för mej.. Testade en c200,såg nya E-klassen (d var väl 2010 ca) och ruvade ett tag,begick ännu större misstag när jag testade en E250 cdi...BIG mistake.. Började konfigurera bilar på mb's hemsida och det slutade aldrig under halvmillen... Vaffan... Orimligt..:-/
Lade ner tankar a i ett år... Tills Peugeotfan var så kass att man ville dra en yxa i den och fru var skitless på att jag inte köpte en vettig bil... Då dök den upp,E-klass 250 diesel som gått 1000 mil hos mercedes benz och sjunkit fr 500 till 350.
Lycka! Går som ett skott och gör mej allmänt glad. Alla sa "dä ä skitdyrt mä service för märscha" men jag hade turen att bli introducerad för världens bästa verkstadschef som tycker att vi som pallar att äga merca privat ska ha lite fördelar och inte behlva betala lika mycket som yrkesbilarna. Så nu servar jag bilen billigare och den drar bara 60% av soppan peugeoten gjorde trots att den har mycket mer effekt och väger mer.
Har ett par ggr lånat verkstadschefens c 200 cdi som gått 20 000 och känns som ny.
JA,Merca är bästa basistbilen!
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Förresten,det där med milen lär ju gp lätt att kolla. Om den är servad hos auktoriserad så finns serviceboken att tillgå hos alla mercedesmekar. Dom har ju miltalen isf.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Mercedes. Vad var det jag sa.... :D
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Det slutar väl med att man får köra tyskt på allt... mercedes, Sandberg, bass labs, gloclenklang (antar att det är tyskt pga namnet), etc ;-)
Användarvisningsbild
Bachbarian
Medlem+

Inlägg av Bachbarian »

Jan Hellman skrev:Köp en Mercedes Sprinter[...]Tysk kvalitet.
Bild
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Bachbarian skrev:
Bild
Och det grundar du på.....?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

C-klass lär aldrig bli någon basistbil, det är den för liten för! :D
Å andra sidan ska ju alla ha småriggar och trams så det kanske skulle funka trots allt...

Satt i en -10:as C350 idag med brunt skinn... usch så läckert... väckte grymt habegär...
Dock så var prislappen 280 papp och bilen såg utvändigt inte alls särskilt fräsch ut så det var verkligen inget som lockade när allt kom omkring...

E-klass däremot, men isf skulle jag vilja ha nya karossen, lika som Figges, och de är för dyra för min plånbok...
Lär bli Ford för hela slanten även nästa bilköp!

Var med farsan och köpte en tokfräsch Ford Kuga idag!
08:a 8600 mil och verkligen toppskick på alla sätt och vis.
Trevlig liten bil, med betoning på liten...

Körde Mondeo Titanium S med 140hk diesel och automat i tisdags bla. Den ville jag köpa men frugan vill ha 7-sits...
140hk diesel är ju inte någon fartmaskin, men den var trevlig ändå!

Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Annars får man gå på svenskt: koeniggsegg, unicorn bass och ebs..
TomK
Medlem

Inlägg av TomK »

Jag brukar köra basen i Vazen.
Bild
Fast komfort, prestanda och driftsäkerhet är lite av en bristvara.
Användarvisningsbild
Bachbarian
Medlem+

Inlägg av Bachbarian »

Jan Hellman skrev:
Bachbarian skrev:
Bild
Tjaaaa.....underdimensionerad motor, dålig väghållning (hög), kass automatlåda och en styrdator som tar kafferast och glömmer bort att den har en bakaxel är några erfarenheter. Ett under att den får ha Mercedes-logo. Snö och uppförsbacke? Nej, skulle inte tro det.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Bachbarian skrev:
Jan Hellman skrev:
Bachbarian skrev:
Bild
Tjaaaa.....underdimensionerad motor, dålig väghållning (hög), kass automatlåda och en styrdator som tar kafferast och glömmer bort att den har en bakaxel är några erfarenheter. Ett under att den får ha Mercedes-logo. Snö och uppförsbacke? Nej, skulle inte tro det.
Underdimensionerad motor? Vet du hur många motoralternativ det finns? Dålig väghållning? Vet du hur många alternativ vad det gäller takhöjd det finns? Styrdator som glömmer bort att det finns en bakaxel? :D Snö och uppförsbacke? Du vet att den har fyrhjulsdrift som alternativ va? Sprintern är känd för att ha den bästa automatlådan på marknaden.
Användarvisningsbild
Bachbarian
Medlem+

Inlägg av Bachbarian »

Jan Hellman skrev: Underdimensionerad motor? Vet du hur många motoralternativ det finns? Dålig väghållning? Vet du hur många alternativ vad det gäller takhöjd det finns? Styrdator som glömmer bort att det finns en bakaxel? :D Snö och uppförsbacke? Du vet att den har fyrhjulsdrift som alternativ va? Sprintern är känd för att ha den bästa automatlådan på marknaden.

Ja, jag kanske har fel då. Jag har inte kört fast med Sprinter på en regnig grusväg, trots fyrhjulsdrift. Jag har inte haft elfel (världens bästa dator!) som begränsar hastigheten till 30 km/h. Hittade givetvis på det där med snön också, alla vet att det inte snöar i STHLM Sverige och skulle det vara så, så löser fyrhjulsdriften det galant!
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Här är den,Parkas:
http://m.bytbil.com/Sok/Fordon/wvj5xfsg ... ChaAA__%21" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör bara!
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Inlägg av hitman »

Tror aldrig vi kommer enas kring Den Ultimata basistbilen :-)

Tackar ändå för alla kunniga/lagom elaka inlägg!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

GandhiMK2 skrev:Här är den,Parkas:
http://m.bytbil.com/Sok/Fordon/wvj5xfsg ... ChaAA__%21" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör bara!

Ajajajaj!!!!
Bruna skinnet dessutom!!!!!

Skriv svar