Mad Professor, handwired or not?
-
- Medlem+
Mad Professor, handwired or not?
Har länge varit sugen på några av deras pedaler.... men så ska man välja om man ska ha
handwired eller inte. Och det skiljer en hel del i pris:
Tiny Orange Phaser är 900:- dyrare HW
men Mellow Yellow Tremolo är endast 500:- dyrare HW.
Nu en ärlig fråga:
Har någon av er testat både HW och motsvarande icke HW och märkt någon
avgörande skillnad?
Vet att ni är många som har Forest Green Compressor...
Vilka har HW och varför valde ni just den varianten?
handwired eller inte. Och det skiljer en hel del i pris:
Tiny Orange Phaser är 900:- dyrare HW
men Mellow Yellow Tremolo är endast 500:- dyrare HW.
Nu en ärlig fråga:
Har någon av er testat både HW och motsvarande icke HW och märkt någon
avgörande skillnad?
Vet att ni är många som har Forest Green Compressor...
Vilka har HW och varför valde ni just den varianten?
- raydee
- Medlem
Re: Mad Professor, handwired or not?
http://www.sixstringsoul.com/bjorn-juhl ... arfoot-fx/" onclick="window.open(this.href);return false;
Här uttalar sig Juhl själv om några, bl.a. Compressorn.
Här uttalar sig Juhl själv om några, bl.a. Compressorn.
-
- Medlem+
Ja lite ledrådar fick man ju... men är det värt den extra slanten?
- Phear
- Medlem+
Publiken kommer inte höra nån skillnad iaf 

Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
- Roger Hedin
- Medlem++
Nu har jag i alla fall köpt en Forest Green. "Revy" kommer när den kommer...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
- Roger Hedin
- Phear
- Medlem+
Den med kretskort eller den handknutna? 

Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
- Roger Hedin
- Medlem++
Den utan spaghetti.Phear skrev:Den med kretskort eller den handknutna?
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
- Roger Hedin
- Phear
- Medlem+
Har en sån själv. Från början tyckte jag det bättre med den gröna på. Nu tycker jag nog inte det längre, men den lyfter mellanregistret lite och kan fetta till ljudet lite. jag hörs bättre med den på i vårt band iaf. Det låter inte direkt sämre med den på men tycker jag tappar lite av basens grundljud
- Busta B
- Medlem+
Står i intervjun med Björn, att bassister föredrar den handknutna varianten -så det så:
FGC – The Forest Green Compressor is based on a custom compressor made for a rockabilly guitarist with the basis of BJF model Pale/Pine Green Compressor. But this guitarist told he could not get along with any compressor since those squashed the attack, but playing almost entirely clean or low distortion (and being a former heavy metal guitarist), compression would be helpful on tails of notes so as to sustain decay but allow the attack. This makes [for] an easily played sound…almost like a talent booster. FGC is available in PCB and hand-wired [versions]. The hand-wired [version] is favored by bassists because it is full range. Since this model was made also PCB, I decided to adapt [the] sound more closely to guitar, so the PCB version has a slightly different circuit, tone control and filtering…making the PCB favored by guitarists.
FGC – The Forest Green Compressor is based on a custom compressor made for a rockabilly guitarist with the basis of BJF model Pale/Pine Green Compressor. But this guitarist told he could not get along with any compressor since those squashed the attack, but playing almost entirely clean or low distortion (and being a former heavy metal guitarist), compression would be helpful on tails of notes so as to sustain decay but allow the attack. This makes [for] an easily played sound…almost like a talent booster. FGC is available in PCB and hand-wired [versions]. The hand-wired [version] is favored by bassists because it is full range. Since this model was made also PCB, I decided to adapt [the] sound more closely to guitar, so the PCB version has a slightly different circuit, tone control and filtering…making the PCB favored by guitarists.
"Sometimes I´d just look at a flower and the way it would sway would make me feel like playing a certain way..." -James Jamersson
G&L L-2000 - Squier P JV - Windmill Jmodern V - Fender HPD J/P x2 - MESA - TKS - Pedaler
G&L L-2000 - Squier P JV - Windmill Jmodern V - Fender HPD J/P x2 - MESA - TKS - Pedaler
- bjelkeman
- Medlem++
- Kontakt:
Förutom jag då. När jag provade båda så tyckte jag bättre om PCB varianten. Men inte tillräckligt bra. Det blev en Multicomp och en kompressor i M9an istället. 

Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
- Phear
- Medlem+
Re: Sv: Mad Professor, handwired or not?
Varför tyckte du bättre om den med kretskort?bjelkeman skrev:Förutom jag då. När jag provade båda så tyckte jag bättre om PCB varianten. Men inte tillräckligt bra. Det blev en Multicomp och en kompressor i M9an istället.
-Antagligen för att du tyckte den lät bättre förstår jag, men varför tyckte du den lät bättre?

- bjelkeman
- Medlem++
- Kontakt:
Det är så pass länge sedan att jag med handen på hjärtat inte kan ge ett bra svar. Jag provade en Cali76, två Forrest Green PCB/handvirat, en MXR87, och en Diamond (tror jag). Cali76 var nog den jag gillade bäst av dessa, men storlek och pris talade emot den. Sen insåg jag att skillnaden mot MXR87, som jag ville byta då jag inte gillade vad den gjorde med dynamiken och ljudet, inte var så stor jämfört med de andra. Så jag sålde MXR87an, köpte en beggad Multicomp, som jag tycker är mildare i hur den handskas med dynamiken och mer passar mig.
- Roger Hedin
- Medlem++
Nu har jag fått min. Den är ganska diskret i sin karaktär, märks inte lika mycket som en MultiComp. En grå eminens. I sustain-läget är det en annan sak, men som kompressor betraktat är jag böjd att säga: diskret elegans. En aning lätt att styra över med mina muskelbasar, men de styr ju över det mesta i pedalväg. Absolut diskret vad gäller brusnivå och annat skräpljud också. EBS:en är som en höstvind i jämförelse.
- Roger Hedin
- Roger Hedin
- bjelkeman
- Medlem++
- Kontakt:
Roger och jag måste fått väldigt olika exemplar. Jag tycker att min Multicomp är diskretare. Men jag svamlar nog som vanligt. 

- Roger Hedin
- Medlem++
EBS blir sämre med åren. Min är gammal.bjelkeman skrev:Roger och jag måste fått väldigt olika exemplar. Jag tycker att min Multicomp är diskretare. Men jag svamlar nog som vanligt.
- Roger Hedin
- Roger Hedin
- motorman
- Medlem+
Köpte Snow White auto wah (git, PCB) och Snow White bass auto wah (hand wired).
Kommer lämna tillbaka basvarianten. Den för gitarr lätt mer musikalisk/dynamisk/luftigare.
Kommer lämna tillbaka basvarianten. Den för gitarr lätt mer musikalisk/dynamisk/luftigare.