[Soundjakten] 3-4 mickar i en bas, funderingar

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+

Re: [Soundjakten] 3-4 mickar i en bas, funderingar

Inlägg av 41HZ »

Fan, problemet med o koppla p+mm ihop verkar vara att det blir fasfel med båda ihop. Hur kopplar man om man vill komma förbi det problemet?
Annars har jag tanken att köra två p-mickar istället på samma lägen som jag tidigare skrev.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
ennam
Medlem

Inlägg av ennam »

Har du provat att koppla dom i motsatt fas för det första?
https://eartheaters.bandcamp.com/
Daion Savage 1982, Aria pro II Magna (Alembic Mickar) -> Pedaler -> Marshall MB450 + Hembyggd Eminence 410
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+

Inlägg av 41HZ »

Inte än. Började bara googla på det innan jag började fräsa ur och hittade bara trådar om att det blir problem.
Hm...ett annat alternativ skulle förstås vara att placera mm där halsmicken tidigare satt, fast lätt förskjutet mot stallet(p-läge). Och sedan switcha mellan jazz eller mm-micken...
Senast redigerad av 41HZ den tor 14 aug 2014, 10:56, redigerad totalt 1 gånger.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
ennam
Medlem

Inlägg av ennam »

Annars kan du köra med rickenbacker tricket och koppla en konding i serie med stallmicken. Eller buffra mickarna separat om du vill vara helt tokig.
https://eartheaters.bandcamp.com/
Daion Savage 1982, Aria pro II Magna (Alembic Mickar) -> Pedaler -> Marshall MB450 + Hembyggd Eminence 410
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+

Inlägg av Phear »

Kasta den ena i ofas är väl steg ett. Om det vill sig olyckligt kan det kanske vara avståndet mellan mickarna som spökar. Hmm, kanske skulle installera fasswitch i min blivande testkropp för säkerhets skull.
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++

Inlägg av Roger Hedin »

Jag hade tre pickuper på min Jazzbas ett antal år, men det var mest till förtret. Två pickuper räcker för det mesta; fler ger bara huvudbry. Sen ska du matcha dem i nivå också, annars spelar det ingen roll. Har du en stark och två klena så blir det i princip EN pickup som hörs. Tonen ändrar du lättast med din spelstil/teknik.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+

Inlägg av 41HZ »

Jo, det låter vettigt Roger. Jag ska nog kanske låta den vara för tillfället, och framöver eventuellt byta ut jazzmickarna till något varmare.
Har ju en pj som det ska bytas mickar på ikväll, men mer om det i en annan tråd...
Och sorry för att jag kladdat i din tråd phear :vinkar:
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+

Inlägg av Phear »

Kladda på! Jag har fått lite fler variabler att tänka på. Vill det sig illa kan jag få fasfel i hela min blivande bi-amprigg, så det gäller att få till det rätt. Men har jag tur å andra sidan kan ett fasfel skapa ett coolt sound.

Det är stor risk att det blir pannkaka av allt, men resan dit blir nog kul, bara man tar med sig sylt och grädde :-)
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
olofski rövdalm
Medlem

Inlägg av olofski rövdalm »

Zyrran skrev:Bild

Oh yes! Den låter fett :)
Jag håller på med detta bygge:

Bild

Jag undrar hur du har kopplat mickarna? Jag har tittat på kopplingsschema till en J-bas och tänker att det bara är att sätta en pot till i mellan de två. Är det något annat som gäller?
Ja, det är en banandräkt.
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++

Inlägg av Zyrran »

Mickarna var det jäkligaste..
Fick olika output mellan jazzar och split-p micken så först körde jag tre volym. Men höjde jag den ena så tappade den andra, så balanserna mellan dem vart lite knäppa.

Jag köpte en John East retro J preamp med gainkontroll på ingången. Koppla P till den främre och jazzarna via en blendpot och i i den bakre ingången. Fint som snus och praktiskt!

Söker du på mina gamla inlägg så hittar du ett som heter nåt i stil med "hjälp med Kopplingsschema" där finns det ett schema för hur man kan koppla.

Häftigt bygge du håller på med!
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+

Inlägg av Musikanten »

Var det denna du menade, Zyrran?
http://postimg.org/image/6selc02c1/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++

Inlägg av Zyrran »

Nja nästan, du gjorde ju en med alla tre mickar också om jag inte minns fel.

Tror förvisso att jag har kvar hela kalaset här i en låda, kopplat och klart.
Användarvisningsbild
olofski rövdalm
Medlem

Inlägg av olofski rövdalm »

Jag tänkte inte ha någon switch utan tre volym och en ton. Fungerade detta då eller blev det knas? (Plus en mick till i mitten) http://postimg.org/image/6selc02c1/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja, det är en banandräkt.
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++

Inlägg av Zyrran »

Det fungerar - men volymen blir lite muppig, dvs olika volymer med olika kombinationer av mickar.
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+

Inlägg av Musikanten »

Om man använder flera mickar samtidigt kan de motverka varandra i vissa volymlägen (komma i motfas).
Det kan bli rätt mycket labbande innan man får det att funka praktiskt. Man kan fråga sig om det är värt allt jobb. :?
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++

Inlägg av Zyrran »

Nä, den preamp jag köpte kostade 900kr ovh löste allt med 5minuters lödande.

Plus att ljudet blev ännu fetare!
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+

Inlägg av Phear »

Hmm, undrar om man skulle börja med 2 mickar ändå. Med tanke på alla fas och fisfel som kan böka till det. *fundera, fundera *
Blir nog Mm-mick och mudbucker till att börja med.

Zyrran, var köpte du preampen?
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++

Inlägg av Zyrran »

Beggad här på forumet, finns nya på John Easts hemsida, tror de ligger kring 200£.
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+

Inlägg av Phear »

Jaha, på det viset! Kanske borde hålla ögonen öppna efter nån rolig beg preamp. Har ju tänkt lite som du att köra blend mellan två mickar, fast då bara för mellanregister och diskant. Hmm, betyder att jag behöver två preamps om det skulle bli nödvändigt *funderamera.se*...
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++

Inlägg av Roger Hedin »

Phear skrev:Kladda på! Jag har fått lite fler variabler att tänka på. Vill det sig illa kan jag få fasfel i hela min blivande bi-amprigg, så det gäller att få till det rätt. Men har jag tur å andra sidan kan ett fasfel skapa ett coolt sound.

Det är stor risk att det blir pannkaka av allt, men resan dit blir nog kul, bara man tar med sig sylt och grädde :-)
Det är inget coolt ljud du får ur en rigg med fasfel. Ju mer du drar på, desto mer försvinner...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+

Re: Sv: [Soundjakten] 3-4 mickar i en bas, funderingar

Inlägg av Phear »

Fast målet är ju självklart att inte få fasfel :idea:
Användarvisningsbild
Nyasu
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av Nyasu »

Här är en med sex:

Bild
Nej, jag är högerkristen.
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+

Re: Sv: [Soundjakten] 3-4 mickar i en bas, funderingar

Inlägg av Phear »

Tja, sex vill man ju ha ibland...

:)
Skriv svar