Planen är:
Slutstegsrören måste bytas då ett är paj, det sitter 4st Sovtek 7027 i nu. Jag vill behålla det klassiska V4B-ljudet. Är 7027 vad jag bör köra vidare på eller finns det andra rör med samma egenskaper och ljud?
Min vän och tillika förstärkardoktor rekommenderar byte av förstegsrören också när han ändå håller på. Det låter väl vettigt kan jag tycka, vet ju inte hur gamla dom är. 2st 12AX7, 1st 12AU7, 1st 12AW7 och 1st 6K11. Någon av dessa ska tydligen vara en trippelpentod (vad nu det är) och som ska vara rätt dyr. Reflektioner?
Han tycker även att vi ska passa på att byta alla kondingarna eftersom dom är 40 år gamla. Vad gör kondingbyte för påverkan på ljudet? Vi ska i så fall hålla oss till kondingar med samma värde som original. Eller är det bara dumt att ge sig på ett byte?
Så vad tycker ni, låter det vettigt att göra en så här stor renovering eller ska jag börja i mindre skala med byte av endast slutstegsrören? Och var köper jag bra rör till ett bra pris? Senast jag köpte rör var det från GMF men jag hittar inga 7027 på deras hemsida.
Tips, svar på frågor och synpunkter emottages tacksamt.