Begagnade segel/segelduk?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Begagnade segel/segelduk?

Inlägg av Nick »

Funderar på att försöka sy en backdropp av ett segel.

Nån som har tips på var man kan hitta billiga segel? Jag är ute efter ett segel i canvas, plastsegel funkar inte.

Duken behöver vara vit. Fast det gör inget om den gulnat, blivit smutsig eller fått revor på sig.

För mig som är uppvuxen i norrlands inland är det här en obekant värld. Vet inte riktigt var jag ska leta, eller ens vad det är jag söker.

Nån som har några förslag?
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Basare
Medlem+

Re: Begagnade segel/segelduk?

Inlägg av Basare »

Inget begagnat men denna sida finns det mycket av varje: http://www.hjertmans.se/search?q=segel" onclick="window.open(this.href);return false;
Kanske en bra början?
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++

Inlägg av ferm »

Det har inte funnits annat än plastsegel de senaste 40 - 50 åren. Tänk även på att ett segel inte är plant.
För många basar är inte nog
allan
Medlem+

Inlägg av allan »

Nu bor du inte direkt i San Diego (inte jag heller :D) , men någon lokal segelmakare borde det finnas i Norrland. Grejen är att segel tappar formen, vilket gör seglet aerodynamiskt värdelöst, men duken hänger ju ihop o passar utmärkt till solskydd, backdropp mm.

Problemet med en segelmakare är att han nog slänger ett gammalt baktungt skitsegel, men ngt ligger kanske och skräpar...

Annars borde du kunna hitta ngt på Blocket.
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem

Inlägg av AlbinH »

Närmaste småbåtshamn.

Där brukar finnas anslagstavlor... :idea:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Jag kan kolla med min far. Han kanske har något gammalt som ligger och skräpar. Han är som en hamster. Slänger ingenting och har haft några gamla träbåtar. Jag vet att han åtminstone har ett gammalt tygsegel men det är till en Blekinge-eka så det är säkert för litet. Jag kollar med honom och återkommer.

//J
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av bassace »

Ska inte backdrops vara flamsäkra?
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

ferm skrev:Det har inte funnits annat än plastsegel de senaste 40 - 50 åren. Tänk även på att ett segel inte är plant.
Precis sån kunskap som jag inte har! Tack!
allan skrev:Nu bor du inte direkt i San Diego (inte jag heller :D) , men någon lokal segelmakare borde det finnas i Norrland. Grejen är att segel tappar formen, vilket gör seglet aerodynamiskt värdelöst, men duken hänger ju ihop o passar utmärkt till solskydd, backdropp mm.

Problemet med en segelmakare är att han nog slänger ett gammalt baktungt skitsegel, men ngt ligger kanske och skräpar...

Annars borde du kunna hitta ngt på Blocket.
Har börjat att titta igenom blocket, men det är svårt när jag inte har kunskap på området.
AlbinH skrev:Närmaste småbåtshamn.

Där brukar finnas anslagstavlor... :idea:
Ganska ont om segelbåtar där jag bor...
Jan Hellman skrev:Jag kan kolla med min far. Han kanske har något gammalt som ligger och skräpar. Han är som en hamster. Slänger ingenting och har haft några gamla träbåtar. Jag vet att han åtminstone har ett gammalt tygsegel men det är till en Blekinge-eka så det är säkert för litet. Jag kollar med honom och återkommer.

//J
Kolla gärna upp det!

bassace skrev:Ska inte backdrops vara flamsäkra?
Beror lite på arrangör, typ av spelning och liknande. Men det är klart att det är en fördel.
Finns väl saker att spraya på tyget för att göra det lite mer flamsäkert? För våra behov tror jag att det kommer att funka ändå.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
allan
Medlem+

Inlägg av allan »

Bomullssegel såg man väl ett o annat på 70-talet, men mest på gamla allmogebåtar. Ett vanligt "vitt" segel är sytt i Dacron, och är inte brandfarligare än gängse inomhustextilier(Gigbags). Det är nog ett vanligt dacron segel du är ute efter.....Ett gammalt (Lätt pissgult) bomullssegel gör sig nog mer på hembygdsmuseet....Eller MoonshineHillybilly :twisted: ...Och det lär inte vara så lätt att få tag i.

Ett gammalt dacronsegel kan du nog dessutom köra i tvättmaskin på 30 grader.....

Du verkar behöva ett gammalt urblåst, baktungt försegel i dacron på ung 15 kvm? Lägg ut en blänkare på blocket, det skall finnas hur mkt sådant som helst liggandes, och du skall inte behöva betala mer en frakten och ett lock öl.....
Användarvisningsbild
Pelleper
Medlem+

Inlägg av Pelleper »

Det vanligaste segelmaterialet idag är, som ovan skrev, Dacron. Mina segel på båten är av Dacron, men de är ännu inte "urblåsta" så de är tyvärr ej till salu. Det finns säkert många segelbåtar till salu på t ex Blocket som har urblåsta segel, nackdelen är att de kanske inte vill sälja endast seglen, även om de är urblåsta så blir ju båten svårsåld utan några segel alls.
/Pelle

Schatz Jazz, ARES Custom Jazz, 3/4 kontrabas
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
allan
Medlem+

Inlägg av allan »

(Vad är det för båt på bilden, PellePer?)

Så här kanske?
Kolla in Umeå segelsällskaps hemsida, o ta reda på var småbåtshamnen ligger. USS har småkappseglingar, o följaktligen kappseglande båtägare som köper nya segel, låt säga vart sjunde år. Är båten äldre än fjorton år, har de ett nytt kappseglingsställ, ett äldresemesterställ och ett gammalt skitställ som ligger o dräller i garaget. Det är detta du skall ha. Billigt!

Ta reda på hur många kvadrat du behöver...10kvm, 15kvm och sätt ut lappar.....

Torde funka..
Senast redigerad av allan den tor 04 sep 2014, 12:17, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Pelleper
Medlem+

Inlägg av Pelleper »

allan skrev:(Vad är det för båt på bilden?)
På min profilbild är det vår Stortriss MK2.
/Pelle

Schatz Jazz, ARES Custom Jazz, 3/4 kontrabas
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av bassace »

På Blocket hittar du knappast något då utblåsta kasserade segel saknar värde på marknaden. Däremot kan jag tänka mig att många seglare har något gammalt på vinden eller i förrådet som reserv, kanske t o m till båtar de inte ens längre äger. Fråga runt på lite seglarforum och se vad du får för respons.
Skriv svar