Jag har en shortscale samick j/p som jag tänker mig att det är dags att lägga lite kärlek på. Planen är att jag ska byta alla pottar och strängarna. Det skrapar väldigt när man vrider på pottarna idag, elektronikspray hjälpte inte det mindsta.
Är det någon som vet vad det är för pottar som brukar sitta på samick? Eller skiljer det sig från bas till bas?
En annan fundering jag har är att plocka på j-micken och bara köra på p. Är det en vettig idé? Jag använder aldrig båda och skulle vara mycket nöjd med att bara ha en volympott att bry mig om.
Jag har aldrig hållt på med sådant här tidigare, men är inte helt nybörjare på elektronik.
Samick reperation
- B-Å Åhs
- Medlem++
Re: Samick reperation
Du behöver bara hitta mickar med samma värde. De ska också vara log eller lin på samma ställe som orginal
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
- BearClaw
- Medlem
Jag kommer behålla orginal p-micken. Det är nya pottar jag behöver köpa. Iaf en om jag ska göra som jag tänkt mig.
Men jag skulle behöva ett kopplingsschema så jag vet hur jag ska koppla. Som jag förstår behöver jag en pot mellan micken och telejacket. Men jag har ingen aning om hur det ska kopplas.
Men jag skulle behöva ett kopplingsschema så jag vet hur jag ska koppla. Som jag förstår behöver jag en pot mellan micken och telejacket. Men jag har ingen aning om hur det ska kopplas.
- maxoges
- Medlem++
- BearClaw
- Medlem
Toppen! Tack så mycket.
Om jag nu inte vill ha en tone och sätter en resistor mellan cap och vol, vad ska jag välja för resistor? Hur påverkar hög vs låg resistans tone? Finns det någon länk jag kan läsa in mig på?
Om jag nu inte vill ha en tone och sätter en resistor mellan cap och vol, vad ska jag välja för resistor? Hur påverkar hög vs låg resistans tone? Finns det någon länk jag kan läsa in mig på?
- HellMek
- Medlem+
Resistor? Volymratten är ju en variabel resistor.BearClaw skrev:Toppen! Tack så mycket.
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
- BearClaw
- Medlem
- B-Å Åhs
- Medlem++
Det enklaste sättet att bestämma det värde du vill ha är att ha kvar poten och ställ in den på det läge du tycker om , mät vad det är för motstånd då och sen byt poten mot ett fast motstånd
"I'm too old for this shit"
- BearClaw
- Medlem
Det är så sant. Borde ha tänkt på det. Tack.