Volto är en liten nätt strömförsörjning som laddas via USB-uttag; du kan använda din dator, telefonladdare eller tändaruttaget i bilen att ladda med om du har rätt adapter; sen kan du också ladda under tiden du spelar om det skulle behövas. Så här ser den ut:

...och kan monteras så här med kardborreband:

Jag provade i skarpt läge igår på ett countrygig i Nykvarn, och hade några relativt effekthungriga apparater på pedalbordet: en EBS Microbass II, en Korg PitchBlack+ och en Line6 Relay G50. Vi spelade fyra set à 45-50 minuter. Bordet hade kanske laddats tre - fyra timmar, fem krävs för full laddning. I början av det fjärde setet dog det så jag fick stoppa i kabeln i basen istället. Det funkade och funkade och sen bara stendog. Precis som jag förväntade mig: inget saggande och långsamt tapp av kraft utan snabb "ond bråd död": ton in i slutet.
Här är lite tekniska specifikationer:
Batterityp: Li-polymer
Kapacitet: 5000mAh (= 5 Amperetimmar)
Input: DC 5V, 1A
Output: DC 9.0V 2000mA (= 2 Ampere)
Omdöme? Mycket bra, mycket smidigt! Att slippa dra fram en kabel till på de begränsade golvytor vi ofta har oss tilldelade är guld. Kom bara ihåg några saker:
- Ladda fullt!
- Stäng av i pausen!
- Ju hungrigare apparater, desto kortare speltid!
Jag glömde en sparåtgärd när jag giggade igår: tunern stod på och mätte och blinkade mest hela tiden. Om det spelar stor roll vet jag inte, men vi lägger till det till kom ihåg-listan också:
- Låt inte tunern stå och läsa av dina toner hela tiden!
Slutsats: Bra apparat!