Fakturering, uthyrning m.m.

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Fakturering, uthyrning m.m.

Inlägg av Svensson »

Eftersom vi inte har nåt bolag i bandet så tänker vi börja nyttja en faktueringstjänst som sköter fördelningslistor, betalar in avgifter och skatter osv. Inget konstigt med det. Men, vad gäller vid uthyrning av utrustning? Hur fakturerar ni som har företag? Tar ni bara en klumpsumma för giget eller tar ni betalt för spelandet för sig och uthyrning av ljud- och ljus för sig? Och isåfall, hur beskattas det? Man betalar ju tex inte in någon arbetsgivaravgift för en uthyrd höftalare :).
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
bjoel
Medlem

Re: Fakturering, uthyrning m.m.

Inlägg av bjoel »

Den sista frågan får mig att fundera på om faktureringstjänsten egentligen funkar så bra i din sits. De jag har sett på ersätter ju "lönehantering" men har inte riktigt stöd för inventarier och kostnader. Alla pengar du tar ut den vägen blir ju hanterade som lön - dvs arbetsgivaravgift, och alla prylar du köper köper du privat med skattade pengar och full moms. Ganska mycket dyrare än att köra via eget bolag och hantera utrustningen som inventarier. Eller kan du dra av prylarna i deklarationen på ett vettigt sätt?
bjoel
Medlem

Inlägg av bjoel »

Hur stort är bandet, och hur stor (vit) ekonomi har ni? De faktureringstjänster jag tittat på tar 8-10% av fakturerat belopp i avgift. Får man lite volym så betalar det snart administrationen man har för att regga ett aktiebolag och betala nån att sköta bokföringen.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

bjoel skrev:Hur stort är bandet, och hur stor (vit) ekonomi har ni? De faktureringstjänster jag tittat på tar 8-10% av fakturerat belopp i avgift. Får man lite volym så betalar det snart administrationen man har för att regga ett aktiebolag och betala nån att sköta bokföringen.
För att inte tala om att det väl blir arbetsgivaravgift och inkomstskatt ovanpå?
50% bort.
Medlem i PB50+
bjoel
Medlem

Inlägg av bjoel »

fieldflower skrev: För att inte tala om att det väl blir arbetsgivaravgift och inkomstskatt ovanpå?
50% bort.
Pengar man vill ha ut i handen kommer man ju få betala dessa två skatter på hur man än gör. (om man inte fuskar då).
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

bjoel skrev:
fieldflower skrev: För att inte tala om att det väl blir arbetsgivaravgift och inkomstskatt ovanpå?
50% bort.
Pengar man vill ha ut i handen kommer man ju få betala dessa två skatter på hur man än gör. (om man inte fuskar då).
Inte om det är på såpass hobbynivå att man kan köpa prylar för inkomsterna.
Inkomstskatt betalas på vinsten i bolaget, så om faktorurna och kvittona tar ut varandra så blir det ingen skatt.
Arbetsgivaravgift betalas bara då man betalar ut regelrätt lön, så det blir ingen sån heller om man köper prylar.
Funkar såklart inte om man tjänar in mer pengar än man kan omsätta i saker, men jag har hållit mig flytande på det viset ett bra tag.
Inget fusk och ingen skatt.:tummenupp:
Svårt att räkna om vad det hade blivit för skatt om jag bara plockat ut pengarna och inte kvittat mot prylinköp, men jag har definitivt tjänat in firmatecknaravgiften många gånger om.

Har dålig koll på exakta reglerna för andra firmaformer än enskild firma, men för denna är det enormt enkelt.
Kör man dessutom enbart artisteri är fakturan momsbefriad men man får betala vanlig moms på allt man köper. Ingen egentlig pengaskillnad, men väääldigt skönt att slippa trassla med momsredovisning öht. Man behöver inte ens diskutera svarta gig utan kan utan magvärk köra vitt mot privatpersoner. Det är lite skrivarbete och ibland att tajma sina inköp, men det är det värt.

Så svaret på Svenssons fråga är: Rent artisteri, men på egen firma.
Det finns säkerligen en del ytterligare slantar att tjäna in genom att köra både artisteri (momsbefriat) och uthyrning (momsat) och använda de kryphål som finns för att i möjligaste mån fakturera momsfritt och köpa in prylar momsfritt, men i den liga jag spelar är enkelheten värd mer...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Pumpa
Medlem+

Inlägg av Pumpa »

Har faktureringstjänstfirmorna koll på momssatser för artistframträdande?
Svensson: Vilket företag tänker ni nyttja?
bjoel
Medlem

Inlägg av bjoel »

fieldflower skrev: Inte om det är på såpass hobbynivå att man kan köpa prylar för inkomsterna.
Vi menar nog samma sak med våra snack, om än det är svårt att få fram allt med korta kommentarer. :)
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Pumpa skrev:Har faktureringstjänstfirmorna koll på momssatser för artistframträdande?
Tror bara det är om artisten själv fakturerar som det kan bli momsfritt.
Minns jag rätt blir det moms på faktureringsfirma.

bjoel skrev:
fieldflower skrev: Inte om det är på såpass hobbynivå att man kan köpa prylar för inkomsterna.
Vi menar nog samma sak med våra snack, om än det är svårt att få fram allt med korta kommentarer. :)
Kanske... Du skrev "fusk" och jag menar att man helt kan undvika skatt genom att till 100% följa reglerna, under ovan förutsättning.
Medlem i PB50+
bjoel
Medlem

Inlägg av bjoel »

fieldflower skrev: Kanske... Du skrev "fusk" och jag menar att man helt kan undvika skatt genom att till 100% följa reglerna, under ovan förutsättning.
Och jag skrev också "pengar i handen" och med det menade jag just pengar du kan köpa öl för eller betala hyran, inte bara få fler prylar i replokalen. Att få ned skattad vinst genom att skaffa sig riktiga kostnader är inte fusk.
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem

Inlägg av eeakga »

fieldflower skrev:
Pumpa skrev:Har faktureringstjänstfirmorna koll på momssatser för artistframträdande?
Tror bara det är om artisten själv fakturerar som det kan bli momsfritt.
Minns jag rätt blir det moms på faktureringsfirma.
Ja, så är det tyvärr. Det är bara momsfritt om man som artist fakturerar direkt.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

bjoel skrev:
fieldflower skrev: Kanske... Du skrev "fusk" och jag menar att man helt kan undvika skatt genom att till 100% följa reglerna, under ovan förutsättning.
Och jag skrev också "pengar i handen" och med det menade jag just pengar du kan köpa öl för eller betala hyran, inte bara få fler prylar i replokalen. Att få ned skattad vinst genom att skaffa sig riktiga kostnader är inte fusk.
Jo, då är det svårt...
Har man blandning på färg på gagen och nån medlem är mer köpgalen än övriga kan man ändå ro hem den ekvationen, men det blir ju minst en tangering på "fusk" då...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Vi har så få spelningar och det är ingen av oss som känner för att starta firma så därav faktureringstjänst. Fundera på AMA eller Frilansfinans, tror båda tar ut 6% i faktureringsavgift. Och som Ff säger, utläggen man har som privatperson kan man ju dra av i deklaration såsom instrumentköp, resor etc. Ingen aning om dessa faktureringstjänster har koll på de olika momssatserna men spelar det nån egentlig roll iom att det företag som anlitar oss lyfter momsen? Man anher väl ett pris ex. moms eller?

Den andra funderingen, mer av nyfikenhet, hur brukar ni speca upp fakturan? Tar ni hyra för utrustning eller tar ni allt som inkomst?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Jag har väl redan sagt det, men jag fakturerar enbart "musikunderhållning".

Edit: Helt rätt - blir ingen skillnad för beställaren. Momsfritt eller lyfta momsen blir samma sak.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Nu har vi iof momsbefriat handelsbolag, men jag specar resa och utrustning som "ingår" på fakturan och lägger på efter behag, så att säga. Knotar nån brukar jag påpeka att dom slipper betala moms på det sättet. Bolaget äger ju PA mm, så det spelar ingen större roll juridiskt. Det handlar ju inte heller om några större belopp.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Skriv svar