bästa reverb, delay-pedalen

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
oscarmattsson
Medlem

bästa reverb, delay-pedalen

Inlägg av oscarmattsson »

vilken är enligt er den bästa delay eller reverb-pedalen för bas??
funtar lite också på vilka chorus-pedaler folket gillar!!
kör själv på en marshall-pedal (delay), men är inte riktigt nöjd med den, så letar febrilt efter nått som passar just mig!!
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Re: bästa reverb, delay-pedalen

Inlägg av mikkejohansson »

Jag har testat en del olika genom åren med fastnat för Strymon; Flint (Tremolo/reverb), El Capistan (delay) och Ola (chorus/vibrato). Möjligen har jag börjat tveka liiiite på choruset i Ola, å andra sidan använder jag chorus….väldigt sällan, vibrato desto oftare och det låter skitbra!

Strymonpedalerna är dock lite dyra, och har lite stora krav på strömförsörjning. Av billigare varianter gillar jag Boss varianter på effekterna; RV5, DD7 och CE5 t ex.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

TC Electronic Flashback är ett riktigt bra delay. Såld mitt enbart för att jag behövde cash.
Chorus använder jag inte för tillfället, även om jag funderar på att skaffa ett igen.
Har tidigare haft Boss CE-2B (det bruna) som favorit. Föredrog detta framför den nyare varianten CEB-3 då det bruna låter mer vintage, om man nu är ute efter det.
Annars ska ju TC ELectronics Corona vara bra till bas också. Gitarristen i mitt ena band har ett sånt.

Det bästa är ju alltid att testa om det finns möjlighet.
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+

Inlägg av 41HZ »

Ehx memory toy använder jag, enkel liten rackare som jag tycker fungerar bra med basen.
Har använt såväl boss(kommer inte ihåg modell) och ehx deluxe memory man tidigare. Gillar toyen bättre trots sin enkelhet, sedan tar den ju väldigt liten plats på bordet också..
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem

Inlägg av strummer »

Strymon Flint är min favorit, tremolo/reverb på snyggaste sätt.
Catalinbread Callisto heter favoritchoruset.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++

Inlägg av Roger Hedin »

Det bästa delayet hittills som inte kostar skjortan är TC Flashback X4. Ett bra reverb är TC Hall Of Fame. Tyvärr har X4 en bug som gör att den tappar minnet om man inte använder deras egen väggvårta. Jag har en Voodoo Lab Mondo som definitivt INTE är en skitströmförsörjning. Inte ens med den funkade det. Tydligen drar X4 otroligt mycket mer ström vid uppstart än vad specarna anger. Därför lämnade jag tillbaka den och skaffade en Eventide H9 istället.

Som lättanvänt delay är dock X4 en kalaspedal, så länge du använder originalvårtan.

http://forum.tcelectronic.com/topic/132 ... y-problem/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.thegearpage.net/board/showth ... ?t=1169444" onclick="window.open(this.href);return false;
Senast redigerad av Roger Hedin den lör 01 nov 2014, 12:03, redigerad totalt 2 gång.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
slarvid
Medlem+

Inlägg av slarvid »

Jag kör trex roommate jr. Kanon reverb med ett läge som det även ligger lite chorus i!
Starkare: ardbeg, springbank
Användarvisningsbild
brempa
Medlem+

Inlägg av brempa »

Det här låter sjukt snyggt...
http://www.youtube.com/watch?v=ZZmxpd9fJH8" onclick="window.open(this.href);return false;
Precision Fernandes Burny Olds (B/RW) | Aguilar Tonehammer 500 | Octaray | Bass RC Booster | TKS S112 | Buescher Soprano Saxophone 1927 | Keiwerth Alto Saxophone 193X | Conn Tenor Saxophone 198X | Martin Baritone Saxophone 1962
Användarvisningsbild
Urban Guerilla
Medlem

Inlägg av Urban Guerilla »

Roland Re-501 är grymt bra om man ska ha både chorus, delay och reverb i samma enhet, dock dyr och definitivt inte i pedalformat, men låter väldigt trevligt!
Rickenbacker 4003 - 84, Lakland Skyline 44-64 Custom - 14, Fender Pawn Shop Bass VI - 13,
Sunn 300T, Sunn 2x15 x2
Användarvisningsbild
terrorforsale
Medlem

Inlägg av terrorforsale »

Vad är att rekommendera när man kör genom en helrörsrigg? Analogt eller Digitalt?
Fender P. American Standard - JAM pedals Rattler - Ampeg V4B - Ampeg Heritage SVT-810E
Användarvisningsbild
slarvid
Medlem+

Inlägg av slarvid »

Jag kör helrör men reverb har jag trex roommate Jr. Låter bra som satan samt lite chorus om man vill
Starkare: ardbeg, springbank
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++

Inlägg av Roger Hedin »

Eventide H9 är bara för mycket. Den är så bra så jag blir smått frustrerad...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+

Inlägg av JohannesH »

Tech 21's boost dla är suverän! Funkar som både rytmiskt och ambient delay, boost och chorus.
Användarvisningsbild
terrorforsale
Medlem

TC Electronics Corona Chorus pedalen har jag provat, och tyckte den lät finfint =)
Fender P. American Standard - JAM pedals Rattler - Ampeg V4B - Ampeg Heritage SVT-810E
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Vill man ha ett riktigt trevligt enkelt vintage-ljudande reverb tycker jag Mad Professors Silver Spring Reverb är lysande!
Har dock bara testat den till gura..

Delay skulle jag vilja testa nya Flashback x4, ska väl vara lite mer vintage-stukat...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
terrorforsale
Medlem

Endangered Audio Research AD4096 är ju jädrans fin, lite dyr kanske ;)
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av gabrieldahl »

är det någon som provat mxr carbon copy-delayet till bas? är sjukt sugen på att försöka få ihop lite av ett jazzgitarr-sound på elbas (när jag spelar solo osv).
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
Användarvisningsbild
BaktaktsBilly
Medlem

Inlägg av BaktaktsBilly »

gabrieldahl skrev:är det någon som provat mxr carbon copy-delayet till bas? är sjukt sugen på att försöka få ihop lite av ett jazzgitarr-sound på elbas (när jag spelar solo osv).
Jag repade med min Carbon Copy för nån vecka sen. Funkade fint med passiv J, men det var inte direkt jazzgitarrljud jag provade =)
OC-2 + Hotcake (inställd på "mycket") + Digidelay + Carbon Copy
Nån slags syntig matta med massa rytmiska studsar.
:mrgreen:
Finns risk att jag byter ut CC och Digidelay mot en EHX Deluxe Memory Boy ganska snart.
On Topic har jag fått för mig att DMB'n är det bästa delayet i världen. Nä. Men jag behöver Tap Tempo.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

Måste komma in en gång till och hylla Strymon; fy för tusan vilka sound jag får till med min trojka.

El Capin har ett oscilleringsläge när man håller in tap-pedalen som bara är magiskt...som att ha världens coolaste keyboardist som bara kommer in och "små-noisear" då och då när man vill...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
BaktaktsBilly
Medlem

Inlägg av BaktaktsBilly »

mikkejohansson skrev:Måste komma in en gång till och hylla Strymon; fy för tusan vilka sound jag får till med min trojka.

El Capin har ett oscilleringsläge när man håller in tap-pedalen som bara är magiskt...som att ha världens coolaste keyboardist som bara kommer in och "små-noisear" då och då när man vill...
Ja, det är ju en funktion som lockat lite. Förutom allt annat bra med El Cap. Boss RE-20 har nån liknande grej. Jag kan dock inte med preampen i RE-20 (inte till gitarr iaf) och i ett av projekten skulle vi då ha 3 st på 4 pers. He gå it.

Nå, jag hoppas att kunna åstadkomma lite samma sak med en DMB + exp pedal för att kontrollera "feedback".
Så om nån har en Deluxe Memory Boy till övers så skicka den till Ume så kan jag ta hand om den.
Skriv svar