A/B test...

Prata om effekter och pedaler
healons
Medlem+

A/B test...

Inlägg av healons »

Någon som jämfört Tech 21 VT bass deluxe VS vt bass DI?

Samma EQ och sound?

Gillar min deluxe men behöver inte finessen med 3 sparade ljud + a/B kanaler.

Sen undrar jag vad fx loopen gör för skillnad på reverb/delay och chorus vs att man kör dom "som vanligt"

Någon som vet?!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Re: A/B test...

Inlägg av BBQV »

Det är samma kretsar i dem så de låter likadant.
Effektloopen gör ingen ljudmässig skillnad, den är snarare tänkt att ge möjlighet att koppla av och på flera effekter samtidigt.
VT DI har dessutom en Bite-knapp (Prescenceboost) och och en knapp för att slå av högtalarsimuleringen som Deluxen saknar.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
healons
Medlem+

Inlägg av healons »

Gött!!!
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++

Inlägg av Aslan »

Om man är superljudnörd så kan det vara LITE skillnad.:) Även om kretsarna är samma på papper så kan jag uppfatta lite annat mellanregister. Nån extra puckel som Deluxen eller vanliga inte har. Om man gillar det eller inte är ju en smaksak. Hade ett samtal med Lekamen om detta och han uppfattade samma sak.
Sen angående BITE så knappen på VTDI har är för att stänga av "presence-boosten" som Deluxen har inbyggd. Samma gäller högtalarsimulatorn som man kan stänga av som Deluxen har inbyggd:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Skriv svar