fieldflower skrev:Fast jag tror inte man kan avfärda statistik med sina egna erfarenheter och några valfria handplockade exempel...
Såklart det ligger mycket i att ett kringflackande liv innebär större risker, men det ligger även en del sanning i att liksom "tillfället gör tjuven" att mycken tillgång och mycket bjudande måste göra att fler trillar dit än inom vanligare yrken.
Därav statistiken.
Finns såklart andra yrken med samma fenomen. Restaurangsvängen har väl redan nämnts, även om det kanske vanligen är alkohol där (månntro med undantag för posh inneställen där drogtillgången kan se annorlunda ut än på en vanlig restaurang? Lite långsökt, jag vet..)
Hellman föredrar sina anekdotiska exempel.
Universitetsforskarna är antagligen köpta av musikindustrin för att odla myten om rockstjärnornas vilda leverne. Studien är delfinansierad av bilindustrin för att mörklägga att de flesta rockstjärnor dör på vägarna.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
fieldflower skrev:Fast jag tror inte man kan avfärda statistik med sina egna erfarenheter och några valfria handplockade exempel...
Såklart det ligger mycket i att ett kringflackande liv innebär större risker, men det ligger även en del sanning i att liksom "tillfället gör tjuven" att mycken tillgång och mycket bjudande måste göra att fler trillar dit än inom vanligare yrken.
Därav statistiken.
Finns såklart andra yrken med samma fenomen. Restaurangsvängen har väl redan nämnts, även om det kanske vanligen är alkohol där (månntro med undantag för posh inneställen där drogtillgången kan se annorlunda ut än på en vanlig restaurang? Lite långsökt, jag vet..)
Hellman föredrar sina anekdotiska exempel.
Universitetsforskarna är antagligen köpta av musikindustrin för att odla myten om rockstjärnornas vilda leverne. Studien är delfinansierad av bilindustrin för att mörklägga att de flesta rockstjärnor dör på vägarna.
Eller så är det olika i ankdammen Sverige och England/USA.....
Helt ärligt, jag känner faktiskt inte så många som håller på. Och en majoritet av dom som faktiskt kör för hårt äger inga instrument.
Sen kan man ju faktiskt försöka kolla upp dom musiker som dött här i Sverige under åren. Dom senaste 15 åren är det inte så himla många av vad jag kan dra mig till minnes och i stort som jag skrev tidigare (av vad jag kan minnas) så har det mest handlat om sjukdomar, trafikolyckor och drunkningar. Att folk har supit eller knarkat ihjäl sig på sistone har inte varit direkt vanligt. Esbjörn, Christian Falk, Kristian Gidlund, Hofwander etc..... Mats ”Magic” Gunnarsson hade definitivt levt idag om han inte just då bott på en båt och trillat i plurret. Han hade i och för sig druckit pilsner men det var ett drunkningstillbud. Det kan vara så att jag har dåligt inne men jag kan inte minnas något drogrelaterat dödsfall. Någon ur Nationalteatern TROR jag kanske tog en överdos men det är det enda jag kan dra mig till minnes. Hur som, det kanske är så att statistiken mer stämmer i England/USA än i Sverige om man ska titta på just den undersökningen....
Svensson skrev:Jag tror i och för sig att alkoholister i regel lever rätt länge om de inte pga av fylla lyckas köra ihjäl sig eller drunkna...
Alldeles oavsett vad man har för profession alltså...
Precis. Och jag tror inte att det finns fler alkoholiserade musiker än "vanliga" alkoholiserade människor rent statistiskt sätt. Sen är det svårt med gränsdragningar. Jag har några polare som spelar musik och som har grava problem med alkohol men musicerandet är inte inkomstbringande för fem öre. Det enda man kan konstatera är att missbruk i alla dess former är ett helvete. Oavsett vad man jobbar med. Eller om man hamnat på bänken.....
Jag tror man (som vanligt) bör göra skillnad på musiker och "stjärnor" här. De väldigt få musiker jag känner som pysslar med starkare droger än alkohol och marijuana har det gemensamt att de är just "stjärnor", dvs de har gott om pengar, gott om tid och dessutom en hel stab bakom sig som är beroende av att pengarna fortsättar trilla in och därför agerar backup/städare etc etc åt de stackars missförstådda genierna.
Bland oss vanliga musikerknegare: glöm det. Så tajt och "kniven-mot-strupen" som musikbranschen är för 99% av oss idag så finns det inga som helst marginaler att gå omkring uppfuckad på droger.
Grafen skrev:Bland oss vanliga musikerknegare: glöm det. Så tajt och "kniven-mot-strupen" som musikbranschen är för 99% av oss idag så finns det inga som helst marginaler att gå omkring uppfuckad på droger.
En hel del av namnen som nämns som icke-drogrelaterat-döda är ju mins sagt lite diffusa...
Ta tex bukspottskörteln.. Den är,iaf hos vissa, extremt känslig för alkohol och drabbas du av inflammation i den så kan du dö mer eller mindre knall och fall om du har otur.
Nu gör jag en vild gissning och tror att den kanske,på samma sätt som idogt supande kan ge skrumplever och sen levercancer, man kanske kan lyckas få cancer i bukspottaren om man krökar som en gris..
Inte helt osannolikt,eller?
"Magic" ,som jag aldrig hört talas om drunknade väl "på fyllan" ,huh?
Visst,kanske bara var REN otur eller kanske inte. Who knows.
Sen har vi min gamle vän som kanske bara halkade till trots att han var ren som snövit..... Eller också inte.
En annan gammal vän,Stig Vig, kanske hade genetiskt jätteusla njurar... Eller så hade han notmala men partajade dom ur led... Oavsett så tror kag att han försämrat oddsen enormt... Men vem vet?
Jag tror nog att man kan säga att musiker oftare är fulla på jobbet än yr olde averqge bibliotekarie,en jag kan givetvis ha fel...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Som jag skrev, om Magic bott i en lägenhet istället för på en polares båt pga att hans lägenhet renoverades just då så hade han levt idag. Kanske haft lite ont i huvudet dagen efter men inget värre än så. Ibland är det tillfälligheter som gör att man stryker med.
Senast redigerad av Jan Hellman den tor 13 nov 2014, 13:58, redigerad totalt 2 gång.
Jan Hellman skrev:Som jag skrev, om Magic bott i en lägenhet istället för på en polares båt pga att hans lägenhet renoverades just då så hade han levt idag. Kanske haft lite ont i huvudet dagen efter men inget värre än så. Ibland är det tillfälligheter som gör att man stryker med.
Klart att det ibland är tillfälligheter ibland.
Dock så kan man kanske inte helt blunda för vad droger/fylla gör med oddsen,huh?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Jan Hellman skrev:Som jag skrev, om Magic bott i en lägenhet istället för på en polares båt pga att hans lägenhet renoverades just då så hade han levt idag. Kanske haft lite ont i huvudet dagen efter men inget värre än så. Ibland är det tillfälligheter som gör att man stryker med.
Klart att det ibland är tillfälligheter ibland.
Dock så kan man kanske inte helt blunda för vad droger/fylla gör med oddsen,huh?
Jo helt klart är det så. Och han hade kunnat bli överkörd av en bil istället. Men om vi ska prata dödsorsaker så drunknade han. Han varken söp ihjäl sig eller tog en överdos. Han var väl inte direkt dyngplakat heller av vad jag förstått. Men det finns mycket ombord på båtar som man kan snubbla på, man kan halka etc. Risken för olyckor ökar. Framförallt om man inte är van vid båtar. Men likt förbannar så hade han TROLIGTVIS levt idag om han inte just då bott på en båt. Troligtvis.
Just Magic som det pratas om hade just den kvällen bara tagit en eller par öl och gått hem vid 22.30 för att han skulle upp tidigt dagen efter. Har vänner som var med den kvällen. Han hade visst en tung axelväska som förmodligen gjorde det svårare att hålla huvudet över utan innan han kyldes ner.
Mycket gissande och ryktesspridning i såna här trådar.
Håller för övrigt helt med Grafen i hans senaste inlägg i tråden.
Som jag ser på det: Droger har funnits i alla tider och människor har använt olika droger för olika syften. Med det sagt så tänker jag att en viss mängd av människor dras både genetiskt och av andra anledningar åt det hållet.
OM musiker är överrepresenterade, vad beror det på? Min syn på det hela är att musik eller andra sorters konst är ett område där vi tillåts delvis sväva iväg och att söka nya områden. Jag tror det finns en koppling på många sätt mellan droger/musik/konst/levnadssätt mm. Musik för mig kan vara allt från reklam och enkla gnolanden till enligt mig banbrytande och mycket intressant musik som nån form av polaritet och jag tror det finns lika många olika synsätt på droger inom musiken. Att likställa koffein, opium, alkohol, amfetamin osv känns fel. Att vissa drogers uppkomst kan kopplas ihop med vissa musikstilars uppkomst känns för mig inte helt befängt, och vice versa.
Basmagnus skrev:Just Magic som det pratas om hade just den kvällen bara tagit en eller par öl och gått hem vid 22.30 för att han skulle upp tidigt dagen efter. Har vänner som var med den kvällen. Han hade visst en tung axelväska som förmodligen gjorde det svårare att hålla huvudet över utan innan han kyldes ner.
Mycket gissande och ryktesspridning i såna här trådar.
Håller för övrigt helt med Grafen i hans senaste inlägg i tråden.
Exakt så där har jag också uppfattat det hela. Ett par pilsner. Och han hade troligtvis trillat i plurret även utan dom där ölen. Han hade promenerat en bit också innan han kom till båten vilket ju tar tid så om jag får gissa hade det vare sig gjort till eller ifrån om han under kvällen druckit ett par öl. Väldigt tråkigt och onödigt dödsfall. Men kylan hade nog lite med saken att göra. Det var i juni och inte speciellt kallt i vattnet. Han hade klarat sig i en timme minst. Det måste nog klassas som en ren olyckshändelse. Slår man i huvudet eller blir nertyngd så blir det svårt. Och det finns mycket att snava på ombord på en båt. Och halt kan det vara också när daggen faller. Tråkigt, hur som. Kände honom inte men har polare som spelat med honom. Han var uppskattad och en väldigt bra musikant av vad jag förstått.