Tips på typ hörlursförstärkare för backingtracks?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Tips på typ hörlursförstärkare för backingtracks?

Inlägg av blackparkas »

Jo..

Trummisen i bandet spelar även i ett annat band där det nyttjas bakgrunder...
Han har testat några billigare hörlursförstärkare men t.ex. Behringers billiga småpluttar har inte tillräckligt med kräm.

Vad använder era trummisar?
Lite småbrådis är det, behöver beställa senast nyss då han drar till Tjeckien på fredag...

Iom att jag gör det jag gör har jag inga problem att leta reda på just sådana här prylar, men jag vill snabbt veta vad som faktiskt fungerar och kan leverera även i större sammanhang.
Tillverkarna/leverantörerna lovar som vanligt guld och gröna skogar men jag vill höra från folk med erfarenhet..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Re: Tips på typ hörlursförstärkare för backingtracks?

Inlägg av TDHP »

Jag har en 4-kanals Alto som funkar bra till hemstudion iaf.
Gott om volym, bas och diskant på varje kanal. Mono/stereo på alla kanaler också.

Bild
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Hm... tror de där blir för stora!

De flyger lite titt som tätt.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

Smidigare med en en liten mixer? Om han behöver dra på för starkt kanske han behöver mer dämpade lurar?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Ja, iofs, liten mixer kanske är bättre egentligen.
Hm...

Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++

Inlägg av Aslan »

mikkejohansson skrev:Smidigare med en en liten mixer? Om han behöver dra på för starkt kanske han behöver mer dämpade lurar?
Eller andra lurar med lägre motstånd.
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Fast en liten mixer brukar inte innehålla tillräckligt bra preamps för att få tillräcklig volym.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Då hävdar jag ännu mer att man bör skaffa bättre lurar som dämpar mer. Så slipper man blåsa ur hörseln med.

Eller så köper man Fischer Amps enkla stereohörlursförstärkare för runt 1500kr, går ha i bältet med.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Mer dämpade lurar är tricket. Alternativt mer lättdrivna lurar. Det är en STOR skillnad på lurar med högre eller lägre impedans. Onödigt att blåsa ur hjärnan och sabba hörseln dock.

Det STORA problemet för trummisar som ska spela efter klick är att man lätt blir väldigt isolerad från resten av bandet. En trummis jag spelar med har löst detta genom att använda sig av just en liten mixer Och han spelar upp backingtracks:en från en iPad via appen "Set List Maker". För övrigt en YPPERLIG liten app som även jag använder. Backingtracks i mono och klick i andra kanalen. Signalvägen ser ut så här:

iPad - Mixer (hörlurslyssning från mixerna hörlursuttag) - Linebox med backingtracks till FOH från mixerns Aux-utgång.

Det han gör är att han ställer upp en eller två mickar på lämpliga platser på scenen sen kopplar han i dom i mixern och på så vis får han en MYCKET bättre känsla för vad övriga musiker håller på med på scenen och även lite respons från publiken. Detta funkar om man kör backingtracks i mono. Det han har märkt dock är att billigare mixers (Läs: Behringer) läcker mellan kanaler/aux:ar och att man får läck till den utgången som man använder till att skicka vidare till FOH. Så skaffa en BRA mixer. Skit lönar sig aldrig.

En annan lösning som jag definitivt skulle kolla upp i dagsläget är någonting liknande detta:

http://www.thomann.de/se/alesis_io_dock_ii.htm

En iPad docka om man nu kör backingtracks från en Padda till att börja dagen med. Med två mickingångar så att man kan ställa upp mickar på scenen för bättre känsla. Sen har jag mindre koll på mixerprogramvaror till iPad tyvärr. Men det BORDE kanske funka med GarageBand eller andra liknande appar och att man route:ar signalen via aux:ar till master ut och sedan en linebox till FOH..... Har dock ingen personlig erfarenhet så kan inte till 100 % garantera att det funkar. Men det BORDE funka. Kanske. :D

* Hur som. Mixer. Skulle hellre kolla på något sådant här istället för Behringer till att börja dagen om det ska ta liten plats.....

http://www.thomann.de/se/yamaha_mg10.htm

Om man ska köra backingtracks via en mixer så måste mixern ha åtminstone en (1) aux. Annars funkar det nog inte för att skicka backingtrack-signalen dit man vill. Och det billigaste är inte alltid det bästa.

* Om han enbart är ute efter en renodlad hörlursförstärkare som inte tar för mycket plats och som inte kostar FÖR mycket till en existerande backingtrack-lösning som han är nöjd med så skulle nog personligen kolla in en Presonus HP4. Kraftfull liten 4-kanals hörlursförstärkare.

http://www.thomann.de/se/presonus_hp4.htm

150mW per kanal är mer än många hörlursförstärkare spottar ur sig. Den har även L/R ut/thru vilket faktiskt gör att om dom kör backingtracks i mono så kan han skicka klicket till ena kanalen och backingtracks till andra kanalen och sen helt sonika köra en linebox till FOH med backingtrackskanalen.... OM han nu står ut med att höra klicket i ena luren och backingtracks i andra, vill säga.....

Alternativt då att hitta mer lättdrivna hörlurar. Men backingtracks är inte helt enkelt om man vill att det ska bli bra och smidigt och funka optimalt. Det bästa jag själv hittat var en digitalporta med 8 separata utgångar och fyra mick-ingångar där man kunder separera backingtracks-kanalerna stereovis och skicka dom till FOH. Och samtidigt koppla in ett par mickar och ställa upp på scenen för känslans skull. OCH får hörlurslyssning i stereo. Tror att det var någon Tascam-maskin om jag inte minns helt fel. Den har utgått ur sortimentet för länge sedan tyvärr och nu finns det av vad jag känner till inga digitalportor med många utgångar kvar på marknaden. Men det känns som det mest ultimata. Digitalporta med många separata utgångar.

//J
Senast redigerad av Jan Hellman den mån 17 nov 2014, 19:52, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Varför tillverkar ingen en sådan här av bra kvalitet fast med två mick in och 8 separata utgångar (gärna balanserad canon line nivå för att slippa line-boxar) + 1 (eller fler) aux ut och master ut och säljer den som en dedicerad backig track player? Det vore den optimala backingtracks-spelaren i min värld.

http://www.thomann.de/se/tascam_dp24.htm

Det skulle lösa i stort alla problem vad det gäller backingtracks både för tekniker och bandet. Teknikern får separata stereospår med t.ex. kör, gitarrer, trummor/loopar och annat. Och trummisen får lyssning i stereo. SNABBT att koppla upp. Det fanns en på marknaden. Den finns inte längre. Kommer inte ens ihåg modellbeteckning. :(
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++

Inlägg av Roger Hedin »

Jag köpte lillebror till den här, som i själva verket är en lillebror i sig själv...
http://www.4sound.se/studio/signalproce ... preme-ha-4" onclick="window.open(this.href);return false;
Den funkar till det jag ska använda den till. mono/stereo in - fyra stereolyssningar med individuell volym.
Min är fulare men 200 spänn billigare...
Bild
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Nya Roland SPD-SX har fyra assignbara ut + headphones. Skickar man headphones ut till en mixer och sen får en stereomix av monitorteknikern dit är man ju hemma. Sån är planen för oss, men det är ju lite pillrigare om man lirar utan tekniker...
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem

Inlägg av strummer »

En CMOY är en bra pryl, och liten också:) Jag har en med 2x9 V ackar i, perfekt när jag väl fattade att laddniungskretsen går på 24 V. Köps på amazon, och låter kanon:)
Kompressor, det är livet!
Skriv svar