Kompressor? Vilken tycker ni bäst om?
-
- Medlem+
Kompressor? Vilken tycker ni bäst om?
Sitter med en EBS kompressor som jag inte är så förtjust i...
borde kanske testa den på fler basar, men min Höfner "dödade" den.
Jag funderar på att kanske byta upp mig.
En viktig aspekt för mig är att man ska kunna låta atacken vara så opåverkad som möjligt.
Jag funderar på Mad Professor Forest Green Compressor och MXR Bass Compressor.
De YouTube-videor jag kollat på dessa verkar lovande.
Vad har ni för favoriter?
Vilka andra pedaler håller måttet?
Kul att höra erfarenheter ni har, speciellt om ni har kört med flera olika.
borde kanske testa den på fler basar, men min Höfner "dödade" den.
Jag funderar på att kanske byta upp mig.
En viktig aspekt för mig är att man ska kunna låta atacken vara så opåverkad som möjligt.
Jag funderar på Mad Professor Forest Green Compressor och MXR Bass Compressor.
De YouTube-videor jag kollat på dessa verkar lovande.
Vad har ni för favoriter?
Vilka andra pedaler håller måttet?
Kul att höra erfarenheter ni har, speciellt om ni har kört med flera olika.
- Jan Hellman
- VIP medlem
Re: Kompressor? Vilken tycker ni bäst om?
Det här bör nog vara en av dom frågor som ältats mest på forumet genom åren tror jag.
En liten fråga. Vad menar du när du säger att din Höfter "dödade" EBS-trampan?
Personligen gillar jag EBS MultiComp för att den låter tillräckligt bra live, inte kostar så mycket och är lätt att ersätta om den skulle gå sönder eller bli stulen. Jag har haft min länge och det är favoriten om jag skulle välja en "slit och släng"-kompressor. Jag tycker att den låter kanon!
Men storfavoriten är utan att tveka ALLA dagar i veckan Retrospec Squeezebox. Som väldigt nyligen börjat tillverkas igen. Den vill jag ALDRIG vara utan.
Det generella knepet är att inte komprimera för hårt. Max 3 - 4 dB kompression eller i dom krokarna beroende lite på. Om man inte ska använda den som effekt vill säga föör då kan man komprimera precis hur hårt som helst så länge man tycker att det låter bra som effekt. För överkomprimering där man verkligen vill att det ska höras föredrar jag personligen ganska dåliga kompressorer. Hade länge en Yamaha CG2020 stereo rack-kompressor för ändamålet. Man kunde köra båda kompressorerna i serie och den lät egentligen fullständigt för jävligt när man körde den hårt. Den brusade och frustade och höll på.
Men den lät KANON i en ljudbild där det passade! Funderar lite smått på att skaffa en igen för att ha som leksak. Fast jag använder inte kompressorer på det sättet så värst ofta nu för tiden. Nu vill jag ha en BRA kompressor som jobbar snyggt och får basen att låta bra i ljudbilden. Och då är Squeezebox på första plats men som slit och släng-kompressor så är EBS MultiComp favoriten. Får man sin Squeezebox stulen på giget så blir det DYRT. Fast inte i närheten lika dyrt som originalet den är byggd efter. LA-2A. Rör elopto-kompressor. Dom brukar kosta 50.000:- om man lyckas få tag på en. Squeezebox är mer eller mindre en LA-2A i trampformat. Fortfarande dyr men inte SÅ dyr! Världens bästa kompressor till bas!
//J

Personligen gillar jag EBS MultiComp för att den låter tillräckligt bra live, inte kostar så mycket och är lätt att ersätta om den skulle gå sönder eller bli stulen. Jag har haft min länge och det är favoriten om jag skulle välja en "slit och släng"-kompressor. Jag tycker att den låter kanon!
Men storfavoriten är utan att tveka ALLA dagar i veckan Retrospec Squeezebox. Som väldigt nyligen börjat tillverkas igen. Den vill jag ALDRIG vara utan.
Det generella knepet är att inte komprimera för hårt. Max 3 - 4 dB kompression eller i dom krokarna beroende lite på. Om man inte ska använda den som effekt vill säga föör då kan man komprimera precis hur hårt som helst så länge man tycker att det låter bra som effekt. För överkomprimering där man verkligen vill att det ska höras föredrar jag personligen ganska dåliga kompressorer. Hade länge en Yamaha CG2020 stereo rack-kompressor för ändamålet. Man kunde köra båda kompressorerna i serie och den lät egentligen fullständigt för jävligt när man körde den hårt. Den brusade och frustade och höll på.

//J
-
- Medlem+
Tack för svaret. När jag säger att EBS:en dödade Höfnern så menar jag att karaktären i basen försvann. Höfnern har ju en ganska kort sustain och ett speciellt "thomp"-ljud, Tycker att just det blev bara platt och tråkigt,karaktärslöst. Har i princip aldrig använt kompressor live tidigare. Däremot vid inspelningar så har kompressorn varit ett viktigt redskap. Tidigare år har det varit mestadels hyfsade DBX-kompressorer men de senaste 15 åren har det till stor del varit waves mjukvarukompressorer som jag har använt. Men jag ska ge EBS:en en till chans med mina andra basar och se vad den kan bidra med.
- bjelkeman
- Medlem++
- Kontakt:
En transparent kompressor är Cali76 från Orgin Effects. Läs vad som vi sagt tidigare om den på forumet.
(Annars så har jag som Jan, en Multicomp.)
(Annars så har jag som Jan, en Multicomp.)
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
-
- Medlem+
http://www.ovnilab.com" onclick="window.open(this.href);return false; testar alla i hela världen. Okko Comp har jag. Rätt nöjd.
- James Bond
- Medlem
Vem blir sugen på att testa den här pedalen efter att ha kollat på testvideon som tillverkaren lagt ut? Jag mår nästan fysiskt illa...
http://www.diamondpedals.com/products/bass-comp/
http://www.diamondpedals.com/products/bass-comp/
- bjelkeman
- Medlem++
- Kontakt:
Nu när jag vet att det kommer en Darkglass kompressor så börja plånboken kvida redan...
- Bassplaya
- VIP medlem
Jag väntar hem en Joe Meek FloorQ som ska vara riktigt bra. Jag är långt ifrån någon expert på kompressorer, men jag vet hur jag vill att det ska låta. Får återkomma när jag testat ett tag.
-
- Medlem+
Låter ju grymt spännande. Vet du när?bjelkeman skrev:Nu när jag vet att det kommer en Darkglass kompressor så börja plånboken kvida redan...
- bjelkeman
- Medlem++
- Kontakt:
Nä, det ville inte ens Doug på Darkglass förutspå. Det verkar osannolikt att det blir i år i alla fall, då de släpper en preamp att sätta i en bas i december.
- Roger Hedin
- Medlem++
Den här är den bästa jag ägt, tyvärr lite meckig att hålla på med då det är en studioburk. Den hade den här egenskapen: Man hör den inte, men när man stänger av den så saknar man ALLT och tänker Stäng aldrig av!!!

Speciellt Thick-funktionen var fin. Tänk er den där LP-skivekompressionen som kan vara så snygg; lite så upplevde jag den.
Men - nu finns den, fast bara nästan, i ett pedalutförande:

Den blir det vad det lider...

Speciellt Thick-funktionen var fin. Tänk er den där LP-skivekompressionen som kan vara så snygg; lite så upplevde jag den.
Men - nu finns den, fast bara nästan, i ett pedalutförande:

Den blir det vad det lider...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
- Roger Hedin