Jag är less...

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Jag är less...

Inlägg av blackparkas »

Ja.

Jag är less.

Alldeles ofantligt less.

Har insett att det är väldigt tråkigt att lira med människor man inte riktigt kommer överens med vare sig musikaliskt eller på det personliga planet.
Men. Även om det bara är stundtals gig med det band som genererar pengar så behövs de kulor som kommer in.
Metalbandet, som man kommer väldigt väldigt bra överens med i princip alla, står på sparlåga med 8-10 nya låtar nästan klara, men av olika anledningar jag inte kan gå in på så händer det absolut ingenting.

Vacuum..

Jag är ju dessutom ingen metalbasist. Egentligen. Inte för att jag tänker sluta i metalbandet, det är ju skitkul, men..
Jag vill ha nån annan utmaning... nåt som man får SPELA bas i...
Men.. Ja örskar inte ta tag i det.
Varje gång jag försöker tar det stutt vid vem som ska spela trummor...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+

Re: Jag är less...

Inlägg av Phear »

Starta ett The Who coverband så får du verkligen spela bas. ;-).
Går det inte att låna metalbandets trummis då? (antar att det var en dum fråga :-))
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

The Who-coverband vore kul!
Dock så är jag och Entwistle ganska långt ifrån varandra när det gäller hur man ska lira bas... :D
Även om jag gillar hans lir!

Har en sångare i stan som är som hämtad från Hollywood, han skulle gilla The Who-covers...

Ang. trummis så jo, metalbandets trummis är kanon, inte bara som trummis utan även som människa. :D
Han har dock för många band.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Eller så drar du igång ett LITET projekt. Där du får spela bas och som inte kräver så mycket vad det gäller bamseljudanläggning eller annat bök. Bas-sång-duo?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-v8zq6HRRhQ[/youtube]

Körde bas/sång för en massa år sedan med en tjej. Otroligt skojjigt. Och lättroddat. Och uppskattat. Roligt med udda sättning. Och utvecklande.
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

OM du hittar en trummis. Dra igång ett band med triosättning, du får massor med luft att fylla. Nån måste fylla hålet efter Jack Bruce!
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++

Inlägg av B-Å Åhs »

Trio är alltid kul , massor med hål att fylla igen med basen .
När jag är less så testar jag nåt nytt , gärna något som jag inte har gjort tidigare det är nyttigt att kliva ur sin komfortzon då och då.

Viktigast är att ha kul !
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Nja, jag har inte jättesug efter att spela kladd-bas, det är inte det.
Men nåt annat helt enkelt.

Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++

Inlägg av B-Å Åhs »

kladd-bas är det som kladdkaka ?
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Samla ihop alla basister i krokarna samt en trummis och dra igång ett bas-storband. Dela upp basisterna i sektioner som i ett storband. En spelar basgångar, alla andra spelar stämmor och en (Parkas) spelar melodi/solo. Alla ska vara klädda helt i svart förutom Parkas som ska vara klädd helt i vitt! Framgången kommer bli total! ;)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Nja.
Det låter lite otäckt.

Hollywood-sångaren (som faktiskt åker till L.A. nu och då då han har en massa polare där) var in igår, han är också sugen..

Är vansinnigt skraj att dra igång nåt och märka att delar av gänget kanske inte är så.... kreativa som man trott.
Det skulle ju liksom inte bli "mitt" band så att säga... och ett sådant band vill jag nog inte ha ändå men...

allan
Medlem+

Inlägg av allan »

Kan känna igen känslan av "Jag vill bara spela bas, varför råkar jag då ut för allsköns sociala konstigheter i Band som egentligen bara borde rulla på, och jag är för ung för att dö...."

Jag köpte ett Keybord för två år sedan och sitter där fortfarande. Mkt roligt, och spelar du en fyrklang över "fel "grundton, så kan du få en aha-uppplevelse..... Det får man inte direkt om man slinter på basen. Du sparar en förmögenhet i bassträngar, och det blir lättare att säga nej till alla i grunden ganska dödfödda band, bara för att man vill spela bas. Man kan i lugn och ro sitta hemma och förkovra sig i musik i väntan på rätt omständigheter/människor...funkar för mig....

Hoppas det löser sig! :arrow:
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem

Inlägg av Poester »

känner igen mig väldigt mycket just nu.
Känner för att bara dra ihop nåt helt nytt!
Känner för att göra det där jag alltid velat göra istället för att behöva kompromissa för att få spela!!!
Suck...
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Bullen
Medlem++

Inlägg av Bullen »

Är livrädd för att hamna i samma situation inom en snar framtid. Har blivit bortskämd med nuvarande bandet så det stänker, stämningen oss emellan har varit på topp sen vi startade för 3 år sen, låtarna har känts klockrena för oss alla och allt har liksom bara flutit på för att det hela tiden har varit kul att hålla på. Snart kommer ett läge där vi måste tänka i nya banor för att variera låtskrivandet, göra större uppoffringar för att ta nästa steg och då kommer det här med prioriteringar in och man inser då ofta att alla kanske inte vill lika mycket som vissa andra eller inte har samma bild av hur det ska låta.

Att behöva hoppa på nåt annat bara för att hålla på med liret utan att egentligen gilla det man gör är nog den största skräcken. Eller att behöva stå och jamma fram skit som aldrig når en slutlig form och stå och visa andra hur man spelar i replokalen för den delen, det var något vi förkastade från början men tyvärr ser det ju ofta ut så i ett band.
Usch, bara ordet jamma ger mig fan rysningar. Nu kapade jag kanske din tråd lite parkas, men känner även igen mig i din situation. Enormt tråkigt att stå mitt emellan två saker eller vad man ska säga, när man känner att man har mycket att ge och vill hålla på med det man brinner för.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Köp en ståbas och starta ett rockabillyband där cirkulerar det mesta runt basen, inkl. alla hängivna fans i form av fulla medelålders män som spelar luftståbas och vill komma och snacka ståbas på gigen ;)
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Hehehe...
Ja, om man ändå hade fortsatt med kontra..
Lirade ett år på kommunala musikskolan, men efter att ha varit uppväxt med Elvis och annat dylikt så kändes det extremt lökigt att stå och fila A A A A A med stråke....

Men.
Det är inte i huvudsak att jag vill spela kladdigt eller att det ska vara bas-fokuserad musik.
Vill liksom ha nåt... mer..
Lirade i ett coverband förut där alla var musiker.
Missförstå mig inte, men jag tror ni fattar vad jag menar..
Där var det betydligt mer kreativt när man valde/arrade låtar.

Metalbandet är jag som sagt inte trött på, det står lite stilla av olika anledningar som sagt bara.

masshysteri
Medlem

Inlägg av masshysteri »

Starta ett punkband!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »