Boss FBM 1 Fender Bassman

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++

Boss FBM 1 Fender Bassman

Inlägg av Tripod »

Jag funderar på att skaffa en FBM 1 som nån sorts virtuell rörstack. Jag har en transistorstärk som inte är dålig, men lite själlös. En gammal Yamaha B100II.
Och nu säljer 4sound ut FBM1 som julerbjudande på min norska musikaffär för 275 kr.

Visserligen är den främst avsedd för gitarr, men jag förstod på någon annan tråd på PB att den funkar till bas också.
Jag inbillar mig inte att jag har en fullfjädrad rörstack i och med detta, men kanske lite trevligare i alla fall. Eftersom jag inte ens har något band att lira i så känns det inte motiverat att köpa någon ny stärk.

Någon som har åsikter?
Senast redigerad av Tripod den lör 06 dec 2014, 23:32, redigerad totalt 1 gånger.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
bassjerk
Medlem

Re: Boss FBM 1 Fender Bassman

Inlägg av bassjerk »

Har ingen aning om den funkar bra till bas men till det priset är det bara att pröva annars kan jag köpa den och ha till munspelet.
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Köp och testa. Annars finns det dyrare pedaler som gör det du vill. T ex Xotic RC är grym på att liva upp en tråkig signal.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
BasTore
Medlem+

Inlägg av BasTore »

Har en sån som är grymt bra på gitar. Har tyvärr aldrig testat den på bas. Köp och testa!
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++

Inlägg av Tripod »

Jo, jag gör det i morgon bitti. Det står på webben att de har två i lager i den butiken och hänger jag på låset så bör det ju finnas kvar.
275 nu. På framsidan står det att det är nedsatt från 1225:- eller något liknande, men söker man på sidan och går till produktsidan så står det nånting på 1900:- NOK.
Vad kostar den i Sverige?
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
AndersB
Medlem

Inlägg av AndersB »

4Sound-butikerna i Sverige kör 299:- året ut om jag minns rätt. Normalpris på 1200-1300:- nånting.
Ångermanlänning som hamnat i Södertörn | Leker med ljud och lägger dem på Soundcloud |
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++

Inlägg av Roger Hedin »

Jag har testat den. Jag köpte den inte. Den ligger inte på min önskelista.

Ett tips: om du vill försöka fejka Fender-ton får du tänka så här:
Fenders tone-stack är rak (Rakt upp i mitten på en modern eq...) när basen står på klockan 8-9, mellanregistret fullt och diskanten på noll. Gör "samma sak fast tvärtom" på en vanlig eq så kommer du nära utan att det kostar pengar. Har du trebands eq: ställ den ungefär bas kl. 4, mid kl.8 och diskant runt kl. 1. Börja där...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

Längesen jag testade den. Men visst funkar den till bas. Huruvida den simulerar en riktig bassman bra låter jag vara osagt, men det värmer definitivt upp en steril transa på ett tillfredsställande sätt.
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++

Inlägg av Tripod »

I morse köpte jag en FBM 1. Sedan åkte jag direkt till jobbet och är där fortfarande så jag har alltså inte hunnit prova. Den kostade 275 NOK
Samtidigt köpte jag en TC Polytune för 390 NOK (demoex) Det blir nog bra.
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++

Inlägg av Tripod »

Jahaja. Nu har jag försökt testa mina nya prylar. Det är så förbannat med oxid i volympotten på stärkaren att det inte blir något ljud. Och det räcker inte med pot-gymnastik. Skit också.
Då får jag alltså lösa det först.
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
AndersB
Medlem

Inlägg av AndersB »

Suuurt!
Ångermanlänning som hamnat i Södertörn | Leker med ljud och lägger dem på Soundcloud |
Användarvisningsbild
Rally_ffb
Medlem

Inlägg av Rally_ffb »

Hade en FBM-1 till min Rumble 150 tidigare (båda har fått nya ägare). Du tappar väldigt mycket botten med den pedalen, men å andra sidan så skjuter det på på lägre mellanreg lite mer och får till lite av rörknorren. Det blir "ganska" likt att köra med en riktig 59' Bassman med 4x10, alltså bra ljud men inget tryck.

Jag var också på jakt efter ett billigt rörljud. Slutade med en rörförstärkare... Jag kan dock rekommendera MXR m80 D.I +, det är en preamp men den är avsevärt mycket bättre att skapa någon form av artificiellt rörljud.
Skriv svar