Bandlöst med oktavpedal... FEDT!

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++

Bandlöst med oktavpedal... FEDT!

Inlägg av Peavey Dude »

Har en zoom multieffekt, 607 tror jag den heter.. Lekt runt lite och har lyckats få till ett nästintill identiskt ljud som Tony Levin har på Sledgehammer med Peter Gabriel. Bortsett från MM Sabre-bas såklart. Fy fan vad najs kombination med bandlös bas och oktav!

Har även lyckats få till ett ljud som är väldigt väldigt likt det Pino Palladino har på Wherever I Lay My Hat. F.ö en av de bästa basslingorna som någonsin komponerats... Multieffekt är kul! :D
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem

Re: Bandlöst med oktavpedal... FEDT!

Inlägg av jisac »

Varför har jag inte testat det? Tack för tipset :)
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++

Inlägg av GurraG »

Jag är normalt inte mycket för effekter, men jag är ruskigt sugen på både octaver och chorus till min bandlösa. [Eventuellt är det mest en indikation på att jag borde öva mera istället för att dränka min taffliga intonation i effekter :)]
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

GurraG skrev:Jag är normalt inte mycket för effekter, men jag är ruskigt sugen på både octaver och chorus till min bandlösa. [Eventuellt är det mest en indikation på att jag borde öva mera istället för att dränka min taffliga intonation i effekter :)]
Finns det inga basmultieffekter med autotune? ;)
Användarvisningsbild
ennam
Medlem

Inlägg av ennam »

Jan Hellman skrev:
GurraG skrev:Jag är normalt inte mycket för effekter, men jag är ruskigt sugen på både octaver och chorus till min bandlösa. [Eventuellt är det mest en indikation på att jag borde öva mera istället för att dränka min taffliga intonation i effekter :)]
Finns det inga basmultieffekter med autotune? ;)
Har hört att Adrian Belew har Autotune till sin bandlösa gitarr. Så det borde finnas en basvariant
https://eartheaters.bandcamp.com/
Daion Savage 1982, Aria pro II Magna (Alembic Mickar) -> Pedaler -> Marshall MB450 + Hembyggd Eminence 410
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++

Inlägg av Roger Hedin »

Bandlös bas funkar mycket bra med octaver, bättre än bandade p.g.a. sin något segare attack. Testa lite overdrive - autowah - octaver - chorus/flanger på bandlös och få en riktigt fet "syntbas" vilken inte fräser som en arg fluga som de dedikerade "syntpedalerna" har en tendens att göra...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Skriv svar