Jag är i preampköpartagen. Har läst på en del, men önskar ändå synpunkter och åsikter. Spelar rent generellt annars på gamla prylar, så jag är väl rätt retrobetonad i soundet.
Andra förslag iaktages givetvis också.
Senast redigerad av parbring den tor 18 dec 2014, 11:10, redigerad totalt 1 gånger.
Jag antar att du menar en EBS Microbass II. Den är inte ett dug retro, men har EBS högtalarsimulering som går koppla på DI, dessutom den lilla Tube Sim-knappen som "kornar till det lite". Du kan dessutom köra kanal B "ovanpå" kanal A och på så sätt stygga till det och styra över lite. Det är dock ingen overdrive-maskin. Jag har flera, skulle använda dem till Chapman Stick men nu har jag sålt den, så du kan få köpa en av mig för 1300 (absolut prutat och klart) om du vill. Plus frakt om det blir aktuellt.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Ja, det var Microbass II jag menade. Felskrivning av mig.
Nej, jag kan tänka mig att den inte är så retro. Men jag brukar trots detta rent generellt tycka EBS-prylarna låter bra.
Är det bättre att satsa på tex MXR M80 isf?
Andra förslag?
Microbass II:s storhet är att den har två kanaler, vilket är grymt om du vill växla sound eller använda två väldigt olika basar. Jag har använt den framför allt när jag haft gig med både kontra och elbas.
I övrigt låter den rätt cleant och definitivt inte retro - jag rekommenderar snarare en SansAmp VT-bass om det är ett sådant sound du är ute efter från preampen.
Men om mina basar och förstärkare i sig låter retro, så borde väl en clean preamp egentligen funka bra och bara ge mig ökade tonalitetsmöjligheter?
Vad jag såg hade EBS:en effektloop med nivåinställning, vilket jag anser kan vara rätt användbart att skicka eventuell dist eller OD via.
parbring skrev:Men om mina basar och förstärkare i sig låter retro, så borde väl en clean preamp egentligen funka bra och bara ge mig ökade tonalitetsmöjligheter?
Vad jag såg hade EBS:en effektloop med nivåinställning, vilket jag anser kan vara rätt användbart att skicka eventuell dist eller OD via.
Om du är ute efter nåt som är "cleant" alltså inte färgar överdrivet men vill ha en EQ så säger jag MXR igen. Har inte testat microbassen men EBS produkter i övrigt är i mitt tyckte inte "rena" på det sättet utan rena i den bemärkelsen att de är väldigt putsade och sterila. Måste inte vara något negativt dock men vintage är de inte på något sätt (med undantag för CL-topparna och helrörstoppen).Valvedriven är helt ok dock, sitter ju ett rör i den med för lite mer vintagemorr och värme. klumpig som ett jäv*a as dock...
jag lyckades aldrig knäcka nöten att få de bägge kanalerna på EBSen att matcha i volym om man ville ha två olika sound till en o samma bas, men förmodligen inte pedalens fel
My main reason for not being a jam session kinda guy is that "A Night In Tunesia" usually turns in to "A Week in Tunesia"
magnusb skrev:jag lyckades aldrig knäcka nöten att få de bägge kanalerna på EBSen att matcha i volym om man ville ha två olika sound till en o samma bas, men förmodligen inte pedalens fel
Nä! Helt rätt förmodat.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
magnusb skrev:jag lyckades aldrig knäcka nöten att få de bägge kanalerna på EBSen att matcha i volym om man ville ha två olika sound till en o samma bas, men förmodligen inte pedalens fel
Nä! Helt rätt förmodat.
Misstänkte det
My main reason for not being a jam session kinda guy is that "A Night In Tunesia" usually turns in to "A Week in Tunesia"