Ny telefon?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Per
Medlem++

Ny telefon?

Inlägg av Per »

Min gamla hederliga knapptelefon börjar lägga av, så då är det väl dags även för mig att "återgå till pekboksstadiet". Jag tänker dock inte lägga massor av pengar på senaste herrejössesmodellen. Så intresserad är jag inte. Valet står väl i nuläget mellan Xperia M2 Aqua eller iPhone 5C, som jag kan få för rimliga pengar.

Jag har just läst igenom hela Parkas mobiltråd från ifjor, (den blev lång :wink:), så därför preciserar jag endast två frågor från en ovetande:

Missar man i jämförelse många bra musikprylar, om man tar Sonyn, eller finns det mesta anpassat för android nu?

Vilken håller laddningen bäst? (Jag "vågar vägra Facebook" och har väl inte tid att sitta och surfa hela dagen, men att behöva ladda framåt eftermiddagen går fetbort.)
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Re: Ny telefon?

Inlägg av GandhiMK2 »

Om jag inte använder min iphone till en massa saker såsom spel eller andra appar så håller batteriet säkert ett par dagar. Men sitter man och spelar spel eller spelar in i garageband så är det en annan femma...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Jag är nöjd med min Xperia Z1 Compact. Håller ett par dar trots mycket surf.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Det är väl fortfarande så att många musikrelaterade prylar enbart finns för iPhån, men känns som att android-lurarna spöat skiten ur de senaste iphonarna på alla andra områden...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Jag kör Xperia och är nöjd med batteritiden, och speciellt att man kan göra saker som får den att hålla längre.
Hustruns Samsung käkar ett batteri om dagen nästan oavsett vad hon gör, men jag klarar mig betydligt bättre.
Xperian har en inställning att den (nästan) bara tar emot data då skärmen är igång som sparar en hel massa kräm.

- Om jag använder telefonen hela dagen (mailen på, bluetooth på, ringer mycket och knappar hejdlöst mer eller mindre hela dagen) kan jag köra slut på ett batteri på en dag.
- Om jag inte knappar så mycket men ändå kör mail och bluetooth kanske ett batteri räcker 2 dagar.
- I semesterläge (lite mail och ingen bluetooth) räcker ett batteri typ 3-4 dagar.
- Om man snålar rejält och stänger av datatrafik då man inte uttryckligen skall köra data går det säkerligen att få den att räcka en vecka.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++

Inlägg av Per »

Tackar - det stämmer nog med mina antaganden efter lite googlande.
Sony - lite bättre "hållbarhet", men iPhånen funkar normalt sett (och sitter man t ex med Garage band, har man väl kanske möjlighet att ladda också).
IRig vet jag finns för android, medan annat saknas eller finns för Samsung. Är trenden att mer är på G eller ?

Keep 'em comin'!
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Jag kommer köpa en ny HTC under 2015.
Har en One nu fr 2013 som är grym, men kameran har blivit kass...

Funderar på nya One M8 eller vad den heter med dubbla simkort så man kan ha jobbtelefon och privat i samma.
Grymt najs telefon!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Själv har jag en iPhone 6. Om du köper en iPhone så köp för bövelen inte en som har mindre än 32 GB. De iPhone 5C som Apple säljer nu är 8 GB och är på tok för lite. En begagnad går att få tag på dock. Och mindre än 32GB skulle jag inte rekommendera på någon smartphone idag. Jag har haft 64 GB både på min 4S och 6 och jag skulle lätt fylla 32GB och då har jag inte sådär mycket ändå.

Sen är det mest en smaksak om det ska vara Android eller IPhone. Själv så tål jag inte Android användar interfacet. Men båda fungerar om man gillar det.

Om man tänker använda ljudgrejer så är iPhone klart bättre men, sitta och pilla på en iphone för det? Nä tacka vet jag Logic på en riktig dator.
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Per
Medlem++

Inlägg av Per »

bjelkeman skrev: A.Om du köper en iPhone så köp för bövelen inte en som har mindre än 32 GB. De iPhone 5C som Apple säljer nu är 8 GB och är på tok för lite. En begagnad går att få tag på dock. Och mindre än 32GB skulle jag inte rekommendera på någon smartphone idag. Jag har haft 64 GB både på min 4S och 6 och jag skulle lätt fylla 32GB och då har jag inte sådär mycket ändå.

B. Sen är det mest en smaksak om det ska vara Android eller IPhone. Själv så tål jag inte Android användar interfacet. Men båda fungerar om man gillar det.

C. Om man tänker använda ljudgrejer så är iPhone klart bättre men, sitta och pilla på en iphone för det? Nä tacka vet jag Logic på en riktig dator.
Tack för synpunkterna!

A. Då är det nog risk att jag hamnar över vad jag vill spendera på en telefon. Fler som anser att jag som "nybörjarsmartfåne" inte kan klara mig med 8GB?

B. Jag är ju inte van vid något av gränssnitten, så det är kanske lika illa. :-)

C. Nog en vettig synpunkt. En telefon är kanske mer för snabbskisser i så fall.

Fortfarande öppen för åsikter. Tack till er som gitter och har tid så här på sluttampen.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem

Inlägg av strummer »

Xperia z1 här, är mycket nöjd, hade Compact innan och den var också toppen. Ulrikas iphone 5s känns typ lika bra, och batteritiderna är jämförbara.
Med mysikprylar är iphone ett måste tycker jag, men det har jag en Ipad till.
Z1 är ju billig nu, så den är mitt tips:-)
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+

Inlägg av Grundström »

Jag har gått från iPhone till Xperia och är nöjd. Som parkas sa. Iphone bäst på musikappar. Xperia bättre på allt annat. Inklusive batteritid.
//Emil
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+

Inlägg av Phear »

Per skrev:
bjelkeman skrev: A.Om du köper en iPhone så köp för bövelen inte en som har mindre än 32 GB. De iPhone 5C som Apple säljer nu är 8 GB och är på tok för lite. En begagnad går att få tag på dock. Och mindre än 32GB skulle jag inte rekommendera på någon smartphone idag. Jag har haft 64 GB både på min 4S och 6 och jag skulle lätt fylla 32GB och då har jag inte sådär mycket ändå.

B. Sen är det mest en smaksak om det ska vara Android eller IPhone. Själv så tål jag inte Android användar interfacet. Men båda fungerar om man gillar det.

C. Om man tänker använda ljudgrejer så är iPhone klart bättre men, sitta och pilla på en iphone för det? Nä tacka vet jag Logic på en riktig dator.
Tack för synpunkterna!

A. Då är det nog risk att jag hamnar över vad jag vill spendera på en telefon. Fler som anser att jag som "nybörjarsmartfåne" inte kan klara mig med 8GB?

B. Jag är ju inte van vid något av gränssnitten, så det är kanske lika illa. :-)

C. Nog en vettig synpunkt. En telefon är kanske mer för snabbskisser i så fall.

Fortfarande öppen för åsikter. Tack till er som gitter och har tid så här på sluttampen.
På A svarar jag: det beror på om du vill uppdatera operativsystemet då och då. Fick snik -ajfånen 5c på jobbet. Det gick att uppdatera en gång. Vid nästa uppdatering var det för lite ledigt minne.
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Skriv svar