Mac: HDMI-DVI-adapter men monitorn visar inget
- fieldflower
- Hedersmedlem
Mac: HDMI-DVI-adapter men monitorn visar inget
Tjo!
Verkar ha fått ihop studiohörnet äntligen då hustrun fick ny dator så jag fick loss hennes relativt nya Macbok pro till musicerandet.
Har en HP LP3065 display stående sen tidigare och tänkte koppla ihop dem.
Displayen har bara DVI-ingångar.
Har kört den på en äldre Macbook som hade DVI-utgång och det funkade finfint.
På denna Macbooken finns bara HDMI-utgång, så jag köpte en HDMI-kabel och en HDMI-DVI-adapter och kopplade in, men det blir inget på displayen.
Datorn får upp att det finns en LP3065, och det går att göra de vanliga inställningarna för utökat skrivbord eller spegling, men det blir inget på skärmen.
Nån som har några idéer om vad som är fel eller vad man kan göra?
Vore kanonbra att köra utökat skrivbord med DAW på stora skärmen och ljudkortsinställningen på den lilla.
Verkar ha fått ihop studiohörnet äntligen då hustrun fick ny dator så jag fick loss hennes relativt nya Macbok pro till musicerandet.
Har en HP LP3065 display stående sen tidigare och tänkte koppla ihop dem.
Displayen har bara DVI-ingångar.
Har kört den på en äldre Macbook som hade DVI-utgång och det funkade finfint.
På denna Macbooken finns bara HDMI-utgång, så jag köpte en HDMI-kabel och en HDMI-DVI-adapter och kopplade in, men det blir inget på displayen.
Datorn får upp att det finns en LP3065, och det går att göra de vanliga inställningarna för utökat skrivbord eller spegling, men det blir inget på skärmen.
Nån som har några idéer om vad som är fel eller vad man kan göra?
Vore kanonbra att köra utökat skrivbord med DAW på stora skärmen och ljudkortsinställningen på den lilla.
Medlem i PB50+
- macahan
- Medlem+++
Re: Mac: HDMI-DVI-adapter men monitorn visar inget
Idiotfråga: du har rätt input på displayen? Fler än en gång har jag hört liknande problem där man helt enkelt bara valt fel input på skärmen.
- fieldflower
- Hedersmedlem
Finns bara en knapp märkt Input och den gör ingen skillnad.
Med andra burkar har det varit automatiskt.
Iom att Macen visar att den ser displayen känns det som felet kan vara på displaysidan.
Kanske att skärmen inte fattar av nån anledning, eller att adapern är gjord för TV och saknar delar som behövs för datordisplay..?
Med andra burkar har det varit automatiskt.
Iom att Macen visar att den ser displayen känns det som felet kan vara på displaysidan.
Kanske att skärmen inte fattar av nån anledning, eller att adapern är gjord för TV och saknar delar som behövs för datordisplay..?
Medlem i PB50+
-
- Medlem
Fel hdmi-version på kabeln? På jobbet funkade det bara att köra 1440p med Displayport så pröva med att sänka upplösningen om du kan.
- fieldflower
- Hedersmedlem
Du verkar ha rätt.inane skrev:Fel hdmi-version på kabeln? På jobbet funkade det bara att köra 1440p med Displayport så pröva med att sänka upplösningen om du kan.
Efter lite trasslande fick jag upp display på skärmen, men bara om jag ställer in 1280x800 (vilket är lite fånig siffra på en 30-tums skärm).
Kabeln jag har är en sån här: http://www.elgiganten.se/product/ljud-b ... apter-1-8m" onclick="window.open(this.href);return false;
Varför det blev just den var för den vinklade mojen som medföljer då jag har lite trångt runt datorn, men det funkade inte som jag tänkt då det ju var mini-HDMI...
Vad ska jag leta efter för kabel för att det skall funka på högsta upplösning? 2500x1600 är mas för skärmen.
Medlem i PB50+
- macahan
- Medlem+++
HDMI 1.4. Men det är antagligen dual link dvi-input i skärmen isåfall.
- fieldflower
- Hedersmedlem
1.4 måste vara High Speed HDMI..?
Det står faktiskt High Speed på kabeln.
Däremot har HDMI-DVI-adaptern bara hälften av pinnarna, vilket väl betyder att den inte är Dual link.
Så en ny adapter imorrn borde teoretiskt lösa problemet.
Det står faktiskt High Speed på kabeln.
Däremot har HDMI-DVI-adaptern bara hälften av pinnarna, vilket väl betyder att den inte är Dual link.
Så en ny adapter imorrn borde teoretiskt lösa problemet.
Medlem i PB50+
- macahan
- Medlem+++
http://store.apple.com/us/product/MJVU2 ... r?fnode=51" onclick="window.open(this.href);return false;
Observera: single link och maxupplösningen. Dvs, det är inte vilken adapter som helst som duger.
Observera: single link och maxupplösningen. Dvs, det är inte vilken adapter som helst som duger.
- macahan
- Medlem+++
Vad är det för HDMI-output på grafikkortet? Klara det ens mer än 1920x1080?
Vilken version av MBP är det??
- macahan
- Medlem+++
Har den inte mini-DisplayPort? Isåfall kostar adaptern 1000 spänn.. Bara så du vet...
- fieldflower
- Hedersmedlem
Min "gamla" är ett halvår gammal.macahan skrev:Vad är det för HDMI-output på grafikkortet? Klara det ens mer än 1920x1080?
2,4 GHz Intel Core I5
4 GB 1600 MHz DDR3
Jodå, den klarar 2500x1600.
Den defaultar den upplösningen då jag kopplar in 30-tummaren.
Nix, ingen mini-Displayport.macahan skrev:Har den inte mini-DisplayPort? Isåfall kostar adaptern 1000 spänn.. Bara så du vet...
Menar du att avsaknaden av mini-displayport innebär att jag måste ha en annan HDMI-DVI-adapter...?
Räcker det inte med en HDMI-dual link DVI och en snabb HDMI-kabel?
Medlem i PB50+
- macahan
- Medlem+++
Om den bara är ett halvår gammal så har den Thunderbolt och då ska du ha en mini-DisplayPort to dual link dvi-adapter.
- macahan
- Medlem+++
En sån här alltså: http://store.apple.com/se/product/MB571 ... i-adaptern" onclick="window.open(this.href);return false;
- fieldflower
- Hedersmedlem
Aha, så miniDisplayPort kopplas in i Thunderbolten?
Är det inte risk att man får störning i musicerandet då jag kör ett Firewire-ljudkort via Thunderbolt?
Det är väl gissningsvis bara 2 portar till samma buss, och både 2500x1600 bild och musiken tar väl hyfsat med kräm..?
Är det inte risk att man får störning i musicerandet då jag kör ett Firewire-ljudkort via Thunderbolt?
Det är väl gissningsvis bara 2 portar till samma buss, och både 2500x1600 bild och musiken tar väl hyfsat med kräm..?
Medlem i PB50+
- fieldflower
- Hedersmedlem
Men... funkar det inte med HDMI -> snabb kabel -> dual link adapter då?
Medlem i PB50+
- fieldflower
- Hedersmedlem
Och så kan man ju inte låta bli att fundera över om inte en billigare funkar: http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... lsrc=aw.ds" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem i PB50+
- macahan
- Medlem+++
Nä, jag lyckas inte hitta en sån adapter. HDMI-utgången stöder 4k men en sån adapter från hdmi till dual link verkar lurigt.
Jag har ett apogee duet via en Thunderbolt och en 2560x1440 skärm via den andra och det fungerar.
Jag har ett apogee duet via en Thunderbolt och en 2560x1440 skärm via den andra och det fungerar.
- macahan
- Medlem+++
För att få ut större upplösning än 1920x1080 från en displayport så måste du ha en aktiv adapter, dvs en som även drivs via usb. Så den från Kjell kommer inte ge dig full upplösning.
- fieldflower
- Hedersmedlem
Den här ser ju ut att ha full pott på piggar iaf, men det är ju inte säkert att det finns så mycket bakom.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... ter-p98256" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... ter-p98256" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem i PB50+
- fieldflower
- Hedersmedlem
Eller denna: http://www.elgiganten.se/product/ljud-b ... r-dvi-hdmi" onclick="window.open(this.href);return false;
Där stod det ju t.o.m. att det är Dual link.
Där stod det ju t.o.m. att det är Dual link.
Medlem i PB50+
- fieldflower
- Hedersmedlem
OK, det verkar ju vara så att HDMI har max 1920x1200...
Tror jag provar den billiga mini-displayport till DVI på Kjell först.
1000:- är lite mastigt just nu, men jag kan chansa med 230:-.
Tror jag provar den billiga mini-displayport till DVI på Kjell först.
1000:- är lite mastigt just nu, men jag kan chansa med 230:-.
Medlem i PB50+
- macahan
- Medlem+++
HDMI från din dator klarar 4k så det är inte där begränsningen sitter utan i adaptern. Du behöver en aktiv adapter dvs en strömförsörjd för att få högre upplösning än 1920x1080 till dvi-d från thunderbolten.
- fieldflower
- Hedersmedlem
Ok... Då får det helt enkelt vänta...
Tror jag provar nån av de andra varianterna så länge - 1920x1080 kan ju vara användbart, till skillnad från 1280x800.
Tror jag provar nån av de andra varianterna så länge - 1920x1080 kan ju vara användbart, till skillnad från 1280x800.
Medlem i PB50+