Allmänt skitsnack om oktavpedaler!

Prata om effekter och pedaler
Markooo
Medlem++

Allmänt skitsnack om oktavpedaler!

Inlägg av Markooo »

Ja, som titeln säger.

Vad har ni för något? När använder ni det? Var i kedjan osv?

Vilka bör man undvika och vilka är bäst?

Jag diggar effekten även fast den är dock rätt begränsande till en viss del! Har inte direkt använt den särskilt många gånger i livesammanhang eller inspelningar men kul grej vilket fall som helst. Tog lite tid för mig att inse att det ändå finns skillnader mellan oktavpedaler förutom att vissa triggar bättre/sämre än andra. Blivit lite småsugen på en Boss OC-2/OC-3 pga det!

Jag har två stycken från MXR, den gamla ljusblå Bass Octave med två rattar (Dry och Octave) samt den nyare Bass Octave Deluxe. Den gamla triggar lite sisådär medan den nyare är bättre på den fronten. Dock ska jag bort till replokalen senare och experimentera lite med de båda.

Såg även att Mike Beigel (MU-FX) släppt en uppdatering på den gamla Mutron Octave Dividern. Ser förbannat trevlig ut!

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Re: Allmänt skitsnack om oktavpedaler!

Inlägg av BBQV »

Oktav är min favoriteffekt, använder den mycket. Jag har en Octaray (Subblasterklon) först i signalkedjan. Triggar skitbra och har en blöt, fet, analog oktav som låter Moogsyntigt med lite dist.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
BasTore
Medlem+

Inlägg av BasTore »

Tror nog att många kommer att lovprisa T-rex Octavius här. :D
Jag sålde min Boss OC-2 och skaffade en T-rex… Klart bättre!
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

Jag använder en MXR Octave Deluxe just nu, och tycker den triggar bra. Det finns andra pedaler som låter "blötare", men jag gillar flexibiliteten med de två blendbara oktavvarianterna och den switchbara midden.
Markooo
Medlem++

Inlägg av Markooo »

En grej jag inte förstår är varför folk höjer Ampegs Subblaster till skyarna?

Visst, oktavsignalen låter väl säkert bra, men hur ofta får man höra den egentligen? Triggningen är ju bortom icke-existerande...

Användarvisningsbild
Danny
Medlem+

Inlägg av Danny »

Jag har en OC-2 och en Subway. Båda låter bra men väldigt annorlunda från varandra.
OC-2 är mer synthig och låter asfräck med fuzz medans Subway (som är nån ampeg klon om jag kommer ihåg rätt) låter fet och bra men lite snäll. Så den funkar bäst som ren oktaveffekt.
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++

Inlägg av Hågge »

Har en Oc-2 och en Octavius. Oc-2 tycker jag låter fränare, tydligare på något sätt, men den kräver ju lite planering i spelet. Octavius är grym och "Följer som en hund" tuta o kör liksom. Tyvärr har jag ingen användning för dessa just nu, men jag är väl förberedd och helgarderad när den dagen kommer.
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++

Inlägg av Aslan »

Hågge skrev:Har en Oc-2 och en Octavius. Oc-2 tycker jag låter fränare, tydligare på något sätt, men den kräver ju lite planering i spelet. Octavius är grym och "Följer som en hund" tuta o kör liksom. Tyvärr har jag ingen användning för dessa just nu, men jag är väl förberedd och helgarderad när den dagen kommer.
Coolt! Hur skulle Octaviusen vara för att fejka 5a emellanåt?:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++

Inlägg av Hågge »

Aslan skrev:
Hågge skrev:Har en Oc-2 och en Octavius. Oc-2 tycker jag låter fränare, tydligare på något sätt, men den kräver ju lite planering i spelet. Octavius är grym och "Följer som en hund" tuta o kör liksom. Tyvärr har jag ingen användning för dessa just nu, men jag är väl förberedd och helgarderad när den dagen kommer.
Funkar absolut enligt mig! Låna min vettja :tummenupp:
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++

Inlägg av Aslan »

Hågge skrev:
Aslan skrev:
Funkar absolut enligt mig! Låna min vettja :tummenupp:
Tack! Gärna det vid tillfälle:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

BasTore skrev:Tror nog att många kommer att lovprisa T-rex Octavius här. :D
Jag sålde min Boss OC-2 och skaffade en T-rex… Klart bättre!
Jag tillhör dem som hyllar Octavius!

Triggar grymt både uppåt och neråt. Perfekt med en blend som verkligen funkar också. Och som körsbär på kakan har vi ju boost-knappen som jag verkligen älskar.

Som om inte allt det där vore nog så ser den ju ut som en klick rödbetssallad, med två blåa prickar. Hurra!

Min ligger först i kedjan. Ihop med lite dist och envelope får man ett fantastiskt sound som funkar bra i de lite yngre låtarna på vår låtlista. Maroon 5 typ...
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
boozter
Medlem

Inlägg av boozter »

Jag tycker OC-2 är så bra så jag har två stycken. Det finns (många) pedaler som triggar bättre, men ingen som har precis samma feta, analoga och lite skitiga ljud.
Sylar
Medlem

Inlägg av Sylar »

Är personligen besviken på oktavpedaler, har stött på några som låter fantastiskt, men ingen, INGEN som triggar perfekt under låga G. Pinsamt med dagens teknologi kan jag tycka.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Har även jag en Octaray.

Saknar ändå min Ampeg Subblaster men... OCtaray:en gör jobbet bra till en bråkdel av priset för en Subblaster!

Min sitter i en loop tillsammans med TS9, Bassballs och en Way Huge Swollen Pickle.
Den sitter först i loopen och sitter även först i signalkedjan efter stämdosan.

Stämdosa - > MXR Dual Loop -> Octaray + resten av loopen.

Känns bra att ha den tidigt signalkedjan!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Markooo
Medlem++

Inlägg av Markooo »

Var i replokalen och testade lite diverse inställningar. Den gamla ljusblå MXR Bass Octave var inte till någon nytta då den triggar för dåligt...

Däremot så levererade Deluxe-varianten! Hittade en inställning som var förbannat klockren där Dry-ratten är helt maxad, Girth är helt sänkt och Growl är typ klockan 7 eller 8, så det är typ precis att man märker det. Mid-boost-knappen är inte intryckt då jag inte vill förändra grundljudet i sig.

Detta blev helt klockrent! Mer av en effekt som känns än hörs då den är så milt inställd så funkar powerchords och liknande då wobblandet inte märks av eftersom oktavsignalen är så pass svag så man behöver inte ta hänsyn till det vilket var min tanke från första början! Helt klart en "alltid-igång"-inställning.

Tack till Ritchie Blackmore för den idén! :mrgreen:

Henko
Medlem++

Inlägg av Henko »

Kör Ampeg Subblaster och använder den som mest som en fet subbig bas-boost först i pedalkedjan. Ihop med lätt överstyrd rörtopp blir det ett bra och skitigt tryck. Har även testat den lite ihop med Hairy Bitch-fuzzen för syntbasljud. Funkar utmärkt.
P-basar
Ingemar Sundström
Medlem+

Inlägg av Ingemar Sundström »

Kör inte så ofta, inte mycket alls med oktav men måste säga att i min Ebs Taurus combo finns inbyggd chorus och oktav. Och den oktaven triggar bra mycket bättre än den Ebs-pedal jag också har.
Ingemar
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Har en MXR Deluxe som jag gillar. Låter härligt fett och synthigt, precis som jag vill. Använder den på enstaka partier för att "dubba" mig själv. Klarar mig inte utan nu :)

Har dock eventuellt en deal på gång med T-rex, ska väl testa en Octavius varefter!
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem

Inlägg av jisac »

Seaweed skrev:Har en MXR Deluxe som jag gillar. Låter härligt fett och synthigt, precis som jag vill. Använder den på enstaka partier för att "dubba" mig själv. Klarar mig inte utan nu :)

Har dock eventuellt en deal på gång med T-rex, ska väl testa en Octavius varefter!
Komiskt. Satt och lyssnade på en MXR Deluxe på Youtube igår. Favoritbasklipp.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mxQRMoMv ... e=youtu.be[/youtube]
Senast redigerad av jisac den tor 12 feb 2015, 15:18, redigerad totalt 1 gånger.
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++

Inlägg av Aslan »

jisac skrev: Komiskt. Satt och lyssnade på en MXR Deluxe på Youtube igår. Favoritbasklipp.

[youtube]http://youtu.be/mxQRMoMv_5s[/youtube]
Favoritbasist:)
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem

Inlägg av jisac »

Aslan skrev: Favoritbasist :)
:tummenupp:
Senast redigerad av jisac den tor 12 feb 2015, 15:18, redigerad totalt 1 gånger.
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Markooo
Medlem++

Inlägg av Markooo »

Är det någon som provat Aguilars Octamizer och vet hur den står sig mot något likvärdigt? Verkar riktigt trevlig men har aldrig haft möjlighet att få prova en...

Användarvisningsbild
brempa
Medlem+

Inlägg av brempa »

BBQV skrev:Oktav är min favoriteffekt, använder den mycket. Jag har en Octaray (Subblasterklon) först i signalkedjan. Triggar skitbra och har en blöt, fet, analog oktav som låter Moogsyntigt med lite dist.
+1
Precision Fernandes Burny Olds (B/RW) | Aguilar Tonehammer 500 | Octaray | Bass RC Booster | TKS S112 | Buescher Soprano Saxophone 1927 | Keiwerth Alto Saxophone 193X | Conn Tenor Saxophone 198X | Martin Baritone Saxophone 1962
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

Gillar aggressiva och distinkta oktaver som OC-2 och EBS. - Har en OC-2 först i kedjan.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem

Inlägg av strummer »

Jag gillar Octaray, och EBS, och så Octavius om det ska vara digitalt. POG2 är världens skojigaste leksak, men som oktavpedal är den inte alls fet nog. För att planka orgel däremot, jösses!
Kompressor, det är livet!
Skriv svar