Vilka effekter?

Prata om effekter och pedaler
linuselvin
Nykomling
Kontakt:

Vilka effekter?

Inlägg av linuselvin »

Hej
Vilka effekttyper skulle ni kunna rekommendera för att vara garderad för dem flesta stilar?
Har för tillfället en "VOX Stomplab 2B" men skulle vilja komplettera med några andra effekter.
Sandberg Electra VS4 - Cort Arona 5 - Cort SJB F5
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re: Vilka effekter?

Inlägg av Tarzan08 »

Oj, hej och välkommen. Här kommer det att komma hundratjugotusen förslag. Det är bäst att jag börjar.

Själv spelar jag i coverband, och behöver kunna täcka upp disco, reggae, pop, rock, hårdrock och punk. Jag har en ganska framträdande roll i bandet (läs hög volym) och är lite av kapellmästare.

Min pedalkedja ser ut såhär:

T-rex Octaray - MXR Phase90 - MXR Envelope - VT21.

Då har jag möjlighet att spela snällt, elakt, plaskigt och funkigt, hårt, fett och stort med bara några enkla tryck med vänsterfoten.
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Jag är i ungefär samma situation som Trazan!
Dock lägger jag min preamp/OD först i kedjan, jag tycker det låter bättre att lägga flanger/envelope på en preampad signal än att preampa en signal som är färgad av flanger/envelope.

Korg Pitchblack - MXR D80 - MXR EVH Flanger - Boss FT-2.
Driver det med en Fuel Tank Jr.

Bild
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

...och jag är i en lite annan situation och använder det här;

Bild

Preamp-compressor för att forma soundet, oktav ofta med chorus för lite synthfeel, två steg av overdrive.

Sen spelar jag ofta musik med mer eller mindre "ambienta" inslag eller där jag vill skapa mer space/luft i ljudet och där är vibrato/delay/reverb ovärderligt. El Capistan har en oscillationseffekt som jag använder kanske lite FÖR mycket :)

Tremolo använder jag ofta i lite lugnare låtar för att få lite "rörelse" i ljudet. Samma med vibrato och chorus för den delen.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem

Inlägg av eeakga »

Lirar också mestadels i coverband och vill kunna variera mitt ljud.

Jag har en stärkartopp med inbyggd rörsimulering som kan ge lite overdrive-känsla, och kompletterar det med en OD på bordet också för lite extra smuts. Ett chorus är ett måste för mig, och oktavpedal är bra att ha ibland.

Jag har även en DI-Box med preamp på bordet som jag använder om jag behöver köra direkt mot ett PA tex.

Stämapparat är ju väldigt praktiskt att ha också.

Kompressor kan vara bra, om man gillar det, vilket inte alla gör.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Det enda du egentligen behöver är ju en bra OD/Dist.
Vad som är bra eller inte är rätt individuellt.

Själv gillar jag TS9-stukade pedaler samt Mesas Fluxdrive, som förvisso är lite TS9 men med lite mer... attityd...

På metalbandets bord är det trådlöst - Polytune Mini - Fluxdrive - MXR M80 (med drivedelen påslagen), i den ordningen.

På det andra bordet som mest används till covergigs så är det fler pedaler.
Jag tycker det är najs att kunna få till ett lite synthigt ljud, klart användbart. Till det kör jag Oktavpedal, Bassballs och en Fuzz.

Men men, allt sånt där är egentligen överkurs.
Ett bra grundljud kommer man väldigt långt med, en bra od till det och du är hemma.

Men. Köp en BRA OD-pedal är mitt tips. Det gör underverk....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+

Inlägg av 41HZ »

Som parkas redan sagt så kommer man långt med enbart en bra overdrive. Men det beror ju också på vad du spelar för typ av musik. Själv har det handlat om rätt experimentellt eller hårdare och flummigare musik. Så har gått igenom crybabys, fuzz, dist, delay, ringmodulator, oktav osv. Det har pendlat rätt brutalt i pedalväg vad jag haft och inte haft på bordet, men det jag alltid haft kvar är följande...
Stagetuner
Dist/overdrive
Tremolo
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Skriv svar