EQ-pedal i stil med EBS Drome EQ?

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

EQ-pedal i stil med EBS Drome EQ?

Inlägg av mrbaloo »

Finns det någon EQ-pedal som fungerar ungefär som EBS parametriska EQ? Typ tre band med svepbar mid ...och som inte kostar skjortan.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Re: EQ-pedal i stil med EBS Drome EQ?

Inlägg av mikkejohansson »

Empress kanske? Men den är halvdyr...

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Boss PQ-3B? Svåra att få tag i dock, finns på eBay ibland. http://m.ebay.com/itm/301526262632?nav=SEARCH" onclick="window.open(this.href);return false;
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

mikkejohansson skrev:Empress kanske? Men den är halvdyr...

Verkar fantastisk men precis som du säger, lite dyr och kanske lite stor också. Men storleken är inte det viktigaste.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Seaweed skrev:Boss PQ-3B? Svåra att få tag i dock, finns på eBay ibland. http://m.ebay.com/itm/301526262632?nav=SEARCH" onclick="window.open(this.href);return false;
Verkar jättebra, synd att de är svåra att få tag på.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Kanske skulle en Zoom MS-60B fungera lika bra.

Jag har noterat att det faktiskt säljs förvånansvärt få Zoom B3 och MS-60B på begmarknaden.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

mrbaloo skrev:Kanske skulle en Zoom MS-60B fungera lika bra.

Jag har noterat att det faktiskt säljs förvånansvärt få Zoom B3 och MS-60B på begmarknaden.
För att svara mig själv: En MS-60B (eller B3) har nämligen bara en två bands eq med båda banden svepbara. Kanske är det ok om man lär sig tygla detta, men annars finns ju BOSS GEB-3 (och MXR 10-bands grafisk eq) eller motsvarigheten i Zoom:arna. Men jag gillar ju Dromes lösning...
Användarvisningsbild
ennam
Medlem

Inlägg av ennam »

mrbaloo skrev:
Seaweed skrev:Boss PQ-3B? Svåra att få tag i dock, finns på eBay ibland. http://m.ebay.com/itm/301526262632?nav=SEARCH" onclick="window.open(this.href);return false;
Verkar jättebra, synd att de är svåra att få tag på.
Borde det inte i regel finnas en Behringer av dena då?
https://eartheaters.bandcamp.com/
Daion Savage 1982, Aria pro II Magna (Alembic Mickar) -> Pedaler -> Marshall MB450 + Hembyggd Eminence 410
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++

Inlägg av B-Å Åhs »

ebs microbass 2 med båda kanalerna på (A+B) har samma funktioner EQ mässigt som en Drome
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

B-Å Åhs skrev:ebs microbass 2 med båda kanalerna på (A+B) har samma funktioner EQ mässigt som en Drome
Jag misstänkte det när jag läste lite om den igår kväll.

Men det skulle vara smutt om det fanns en pedal som gjorde bara precis det i normal pedallåda. Dvs precis som pq-3b.
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++

Inlägg av B-Å Åhs »

Tc har väl haft en parametrisk eq pedal ...
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

B-Å Åhs skrev:Tc har väl haft en parametrisk eq pedal ...
Aha, spännande. Hittar ingen i deras ordinarie sortiment just nu.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Det verkar vara väldigt dåligt med såna pedaler (förutom Empress förståss). Här är en tråd på TB om detta: http://www.talkbass.com/threads/any-ded ... re.301622/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kanske dags för EBS att börja tillverka en sådan pedal (dvs. bara EQ och ingen preamp, drive, etc). Jag har redan mailat dom om detta förslag...

/MrBaloo
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Hmm, jag har fått blodad tand när det gäller att löda ihop saker efter min The Weaping Birch Buff. Tror ni att det går att löda ihop en sån pedal själv? Kanske finns det något kretsschema på nätet att använda sig av?
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

Vore cool om EBS gjorde en sån, men hur får man till det med bara två rattar...? I o f s kan man ha frekvens som trimpotar på sidan...

Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++

Inlägg av Roger Hedin »

Drome har en finess som inte MicroBass II har. Om du drar ner gain på midkontrollen fullt så blir mid-bandet ett notch-filter, vilket är väldigt användbart till kontra och ackebasar för att stävja rundgång. Det finns nog inte på någon annan preamp-pedal, såvida det inte är för akustiska instrument.

Kolla: http://www.vend.se/273161-ebs-microbass" onclick="window.open(this.href);return false;
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

mikkejohansson skrev:Vore cool om EBS gjorde en sån, men hur får man till det med bara två rattar...? I o f s kan man ha frekvens som trimpotar på sidan...

Ja vi kanske får lobba för att ebs tar fram en sån.
Senast redigerad av mrbaloo den tis 17 feb 2015, 22:31, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Roger Hedin skrev:Drome har en finess som inte MicroBass II har. Om du drar ner gain på midkontrollen fullt så blir mid-bandet ett notch-filter, vilket är väldigt användbart till kontra och ackebasar för att stävja rundgång. Det finns nog inte på någon annan preamp-pedal, såvida det inte är för akustiska instrument.

Kolla: http://www.vend.se/273161-ebs-microbass" onclick="window.open(this.href);return false;
Jo jag vet. Jag har en drome själv och har haft det sen ca år 2001 (eller nåt sånt). Notch:en är grym och skulle gärna ha en sån i pedalform tillsammans med de övriga reglagen på doms eq.
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+

Inlägg av 41HZ »

Nu googlade jag bara lite snabbt så vet inte vilka som fortfarande tillverkar dessa. Men carl martin, boss, ibanez, tc har ju gjort sådana pedaler. Artec har en med parametric mid med ställbar bredd på midsvepet. Även korg har gjort en sådan, borde ju gå att hitta tycker man.
Sedan tänker jag att nån av alla dessa hobby pedaltillverkare borde kunna bygga en(om man ber snällt :D ). Jbe skriver ju på sin hemsida att han gör vissa custombyggen, kan kanske vara en ide och kolla upp?
Senast redigerad av 41HZ den tis 17 feb 2015, 22:39, redigerad totalt 1 gånger.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Förresten, när jag studerar THE BILLY SHEEHAN SIGNATURE DRIVE cch FUZZMO lite närmare skulle det säkert få plats med reglagen på en sån låda. I grunden är det 4 reglage som skulle kunna agera Bass, Middle, Freq., Treble. Sen skulle det alldeles säkert gå att lägga till två reglage till: Volume och Bright. Då är man hemma, eller hur?

Jag tror EBS skulle ha en kioskvältare här... ;-)

/MrBaloo
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

41HZ skrev:Nu googlade jag bara lite snabbt så vet inte vilka som fortfarande tillverkar dessa. Men carl martin, boss, ibanez, tc har ju gjort sådana pedaler. Artec har en med parametric mid med ställbar bredd på midsvepet. Även korg har gjort en sådan, borde ju gå att hitta tycker man.
Sedan tänker jag att nån av alla dessa hobby pedaltillverkare borde kunna bygga en(om man ber snällt :D ). Jbe skriver ju på sin hemsida att han gör vissa custombyggen, kan kanske vara en ide och kolla upp?
Artec verkar ha SE-PEQ Parametric EQ. men är det bara ett enda (fast mycket mycket brett spann) på denna?
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Och Carl Martin 3 Band Parametric Pre-Amp verkar vara i princip sån som Boss pq-3b men lite mer... Men utan EBS fiffiga notch-filter.

Tack för tipsen!
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+

Inlägg av 41HZ »

Ja artec verkar man kunna ställa hur brett eller smalt den ska jobba.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

mrbaloo skrev:Förresten, när jag studerar THE BILLY SHEEHAN SIGNATURE DRIVE cch FUZZMO lite närmare skulle det säkert få plats med reglagen på en sån låda. I grunden är det 4 reglage som skulle kunna agera Bass, Middle, Freq., Treble. Sen skulle det alldeles säkert gå att lägga till två reglage till: Volume och Bright. Då är man hemma, eller hur?

Jag tror EBS skulle ha en kioskvältare här... ;-)

/MrBaloo
Ha, nu har jag det!!!

Givetvis får allt plats på en Fuzzmo-låda: Level, Bass, Middle/Freq., Treble/Bright. Dvs de två sista rattarna ligger på stackade pottar. Då är det löst.

Nu väntar jag på att EBS producerar en sån semiparametrisk eq-pedal. ;)
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Eller kanske lite snyggare: Bass, Middle/Freq., Treble/Bright & Level. I den ordningen blir det nog mer estetiskt snyggare med de stackade rattarna centrerat på pedalen.
Skriv svar