Hjälp! Kräsen kring valet av dist... *FIXAT!*

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++

Hjälp! Kräsen kring valet av dist... *FIXAT!*

Inlägg av Surfin' »

Jag har ägt massor av od/dist/fuzz pedaler genom åren men jag hittar aldrig rätt i denna djungel av pedaler. Det jag är ute efter är en dist med funktionen att kunna blenda in ren signal, vilket ett flertal baspedaler gör nu för tiden. Men jag känner mig begränsad i att enbart kontrollera pedalens eq via en "tone" ratt eller 2-bands eq, då det är mellanregistret som "ställer till det"...

Jag vill kunna höra den cleana signalens mellaregister tydligare än den skitiga signalens, så frågan är; hur gör jag det? Är det så enkelt att det bara är att köpa en pedal med 3/4-bands eq och scoopa mellanregistret, och att det på så sätt gör att det cleana mellanregistret tränger igenom tydligare? Tänker mig typ Darkglass microtubes, MXR blowtorch etc. Eller, ska man istället tänka sig exempelvis EBS nya Fuzzmo med mellanregister-switch där man kan välja ett mer scoopat mellanregister? Preamppedal??

Tacksam för all hjälp jag kan få! :)
Senast redigerad av Surfin' den ons 11 mar 2015, 20:07, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Re: Hjälp! Kräsen kring valet av dist...

Inlägg av blackparkas »

Tycker det låter som att en dist/od med clean blend är vad du söker efter, sådana finns det ju ett gäng av, t.ex. MXR Bassoverdrive.

Själv har jag en MXR M80 som jag tycker gör det bra.
Du har 3-bands EQ i preampdelen, DI ut som bonus och så har du en drive-kanal som faktiskt låter bra.
Blendratt på drive-delen gör ju att du kan få just en övervägande clean ton men ändå med valfri mängd skit utöver det.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
theLopp
Medlem+

Inlägg av theLopp »

Med risk att låta tjatig så slår jag ett slag för Darkglass Vintage Microtubes Deluxe. Clean blend, "tone control"/Era och tre bands EQ. Och DI.

Var tyvärr för länge sedan jag provade en M80 och mitt ljudideal har förändrats sedan jag förkastade den som distpedal. Ska nog försöka testa den igen och se vad jag tycker.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Allt beror ju på vad man ska använda den till för musik.

Till metal tycker jag M80 funkar alldeles utmärkt, till mer rock n roll-musik blir det Flux för min del.

Men det finns flera på forumet som använder M80n även till rock n roll.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++

Inlägg av Surfin' »

Färgar M80 den rena signalen? Eller inbillar jag mig bara när man lyssnar på klipp på tuben? Darkglass micotrubes låter mer troget den cleana signalen, eller är jag ute och cyklar?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Jadu. Ingen aning faktiskt, inget jag tänkt på..
Är det verkligen viktigt då? :D

Jag menar, du pratar tidigare här om 3 st olika pedaler tror jag som är så vitt skilda i ljud etc och sedan vet vi inte vad det är du vill göra med pedalen egentligen... blir svårt att tipsa! :D

Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+

Inlägg av 41HZ »

Valfri distpedal tillsammans en eq-pedal i en loop via en blend-pedal? ;)
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Surfin' skrev:Färgar M80 den rena signalen? Eller inbillar jag mig bara när man lyssnar på klipp på tuben? Darkglass micotrubes låter mer troget den cleana signalen, eller är jag ute och cyklar?
Vid nästa PB möte i Stockholm så kan man paralelltesta detta, det tror jag vi kan fixa. Jag ska se om vi inte kan låna hem alla Darkglass pedalerna, och lite andra som M80 mm så vi kan prova.

Både Darkglass Vintage och B7K är riktigt bra att köra clean, med eller utan lite "morr". Många tror att Vintage är bara för icke metall och B7K bara för vråldistad bas men så är det inte. Men det bästa är att prova. Man kan givetvis prova hos TGT11 när de har allt hemma, men det är roligare tillsammans med PB folk. ;)
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++

Inlägg av Aslan »

Surfin' skrev:Färgar M80 den rena signalen? Eller inbillar jag mig bara när man lyssnar på klipp på tuben? Darkglass micotrubes låter mer troget den cleana signalen, eller är jag ute och cyklar?
Jo, den färgar den rena när disten är på. Colour-knappen (aka SansAmp-knappen) går automatiskt på när men aktiverar disten...
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++

Inlägg av Surfin' »

blackparkas skrev:Jadu. Ingen aning faktiskt, inget jag tänkt på..
Är det verkligen viktigt då? :D

Jag menar, du pratar tidigare här om 3 st olika pedaler tror jag som är så vitt skilda i ljud etc och sedan vet vi inte vad det är du vill göra med pedalen egentligen... blir svårt att tipsa! :D
Jag ska förtydliga :) Mitt ljudideal är neutrala förstärkare som inte färgar ljudet och där alla basens frekvenser är "wide open", tänk Phil Jones Bass och Genz Benz. På så sätt vill jag ha en distpedal som bevara den neutrala signalen när pedalen är på, och inte tappar eller holkar ur någon frekvens. Disten ska ljudmässigt vara mer "modern"/hi-fi-aktig, än gammal rör-ampeg simulering.
41HZ skrev:Valfri distpedal tillsammans en eq-pedal i en loop via en blend-pedal? ;)
Been there - Done that! Det äter upp all ren signal! :D
bjelkeman skrev:
Vid nästa PB möte i Stockholm så kan man paralelltesta detta, det tror jag vi kan fixa. Jag ska se om vi inte kan låna hem alla Darkglass pedalerna, och lite andra som M80 mm så vi kan prova.

Både Darkglass Vintage och B7K är riktigt bra att köra clean, med eller utan lite "morr". Många tror att Vintage är bara för icke metall och B7K bara för vråldistad bas men så är det inte. Men det bästa är att prova. Man kan givetvis prova hos TGT11 när de har allt hemma, men det är roligare tillsammans med PB folk. ;)
Intressant, när är denna träff?
Aslan skrev:
Jo, den färgar den rena när disten är på. Colour-knappen (aka SansAmp-knappen) går automatiskt på när men aktiverar disten...
Då hörde jag rätt, då är M80 inget för mig :?
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Surfin skrev:
bjelkeman skrev:

Intressant, när är denna träff?
Inte bestämt ännu. Blir väl under våren kanske.
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Jag gillar den här....

http://www.ehx.com/products/deluxe-bass-big-muff-pi

Inget dedicerad midfilter egentligen MEN med blend mellan rent och dist, delningsfilter, tonkontroll och hp-/lp-filter så kan man påverka tonen rejält. Och den låter förbaskat bra också!
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+

Inlägg av 41HZ »

Kolla upp AMT Electronics BC-1, 2-ch preamp/overdrive med rattar för bas, mid, treb på båda kanalerna plus notch-filter! Den verkar faktiskt intressant. Hade själv velat testa en sådan.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++

Inlägg av Surfin' »

Jan Hellman skrev:Jag gillar den här....

http://www.ehx.com/products/deluxe-bass-big-muff-pi

Inget dedicerad midfilter egentligen MEN med blend mellan rent och dist, delningsfilter, tonkontroll och hp-/lp-filter så kan man påverka tonen rejält. Och den låter förbaskat bra också!
Färgar pedalen stärkarens cleana signal?
41HZ skrev:Kolla upp AMT Electronics BC-1, 2-ch preamp/overdrive med rattar för bas, mid, treb på båda kanalerna plus notch-filter! Den verkar faktiskt intressant. Hade själv velat testa en sådan.
Ska kolla in den - tack för tipset! :)
Användarvisningsbild
Fibbel
Medlem

Inlägg av Fibbel »

Kan också rekommendera Deluxe bass big muff. Med hp/lp-filtren kan man få riktigt sköna distljud.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Surfin' skrev:Färgar pedalen stärkarens cleana signal?
Den har true bypass. Har inte märkt att den färgar mer än någonting annat som man kopplar in i signalvägen. Upplever det absolut inte som ett problem.
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++

Inlägg av Surfin' »

Jan Hellman skrev:Den har true bypass. Har inte märkt att den färgar mer än någonting annat som man kopplar in i signalvägen. Upplever det absolut inte som ett problem.
Problem och problem, för min del handlar det mer om ett ljudideal :D
BasTore
Medlem+

Inlägg av BasTore »

bjelkeman skrev:

Alldeles riktigt! Hade tänkt köpa Vintage när jag gick och testade den och BK7 hos TG11. Gick därifrån 3000:- fattigare med BK7 i näven. Jag spelar inte metall… Är mer retro i mitt sound men älskar BK7!
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++

Re: Hjälp! Kräsen kring valet av dist... *FIXAT!*

Inlägg av Surfin' »

Då var dist-GAS:en löst! En EBS FuzzMo fixade biffen..... eller iaf tills jag har lyckats testa en Darkglass :lol: Nu kan jag blenda in förstärkarens rena signal, och som dessutom inte färgas av pedalen! FuzzMos "character"-switch gröper ur mellanregistret i det distade ljudet så förstärkarens mellanregister lyser igenom snyggt! :tummenupp:

Tack för allas hjälp i tråden! :vinkar:
Skriv svar