Pre EQ DI...
-
- Medlem++
Re: Pre EQ DI...
Givetvis får man ju utgå från förutsättningarna, kommer det ett band som uppenbarligen inte kan ratta ljud eller vet vad de sysslar med så måste det ju styras upp. Även lokalen och pa:t inverkar och måste tas in i ekvationen. Min utgångspunkt grundar sig mer i de fall där teknikern inte ens vill försöka gå bandets önskemål till mötes utan håller sig till det han är van vid och rattar endast efter sitt eget tycke och smak. En bra ljudtekniker kan få olika typer av ljudbilder att fungera om det han har att jobba med inte är skit från början men jag upplever det väldigt ofta som att de redan bestämt sig för att t.ex. basen ska plockas från lineboxen med ofärgad signal ock inte vill lägga nån som helst energi på att få stärkarljudet bra. Det är den attityden jag tycker är fel, att ljudteknikern måste jobba för helhetens skull är jag helt med på.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
- GandhiMK2
- Medlem++
Hur lång soundcheck har ni?Bullen skrev:Givetvis får man ju utgå från förutsättningarna, kommer det ett band som uppenbarligen inte kan ratta ljud eller vet vad de sysslar med så måste det ju styras upp. Även lokalen och pa:t inverkar och måste tas in i ekvationen. Min utgångspunkt grundar sig mer i de fall där teknikern inte ens vill försöka gå bandets önskemål till mötes utan håller sig till det han är van vid och rattar endast efter sitt eget tycke och smak. En bra ljudtekniker kan få olika typer av ljudbilder att fungera om det han har att jobba med inte är skit från början men jag upplever det väldigt ofta som att de redan bestämt sig för att t.ex. basen ska plockas från lineboxen med ofärgad signal ock inte vill lägga nån som helst energi på att få stärkarljudet bra. Det är den attityden jag tycker är fel, att ljudteknikern måste jobba för helhetens skull är jag helt med på.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
-
- Medlem+
Kan vi återgå till klicktoppen? Kan man justera bort det från instrumentet i sig själv?
-
- Medlem++
GandhiMK2 skrev:Hur lång soundcheck har ni?Bullen skrev:Givetvis får man ju utgå från förutsättningarna, kommer det ett band som uppenbarligen inte kan ratta ljud eller vet vad de sysslar med så måste det ju styras upp. Även lokalen och pa:t inverkar och måste tas in i ekvationen. Min utgångspunkt grundar sig mer i de fall där teknikern inte ens vill försöka gå bandets önskemål till mötes utan håller sig till det han är van vid och rattar endast efter sitt eget tycke och smak. En bra ljudtekniker kan få olika typer av ljudbilder att fungera om det han har att jobba med inte är skit från början men jag upplever det väldigt ofta som att de redan bestämt sig för att t.ex. basen ska plockas från lineboxen med ofärgad signal ock inte vill lägga nån som helst energi på att få stärkarljudet bra. Det är den attityden jag tycker är fel, att ljudteknikern måste jobba för helhetens skull är jag helt med på.
Oftast fullt tillräckligt med tid för att kunna skruva fram ett bra ljud. Ingen av oss är särskilt jättepetiga och vi brukar snabbt höra när vi tycker det är bra, om man bara kan ha en dialog med ljudteknikern så är en kvart fullt tillräckligt för att hitta nåt där alla är nöjda och en kvart har man oftast. Men det förutsätter ju det att teknikern också är intresserad av att alla ska bli nöjda. Är det linecheck på ett par minuter vilket också händer så blir det ju som det blir men då vet man också det från början och har inga andra förväntningar framförallt har man inte heller släpat på egna prylar i de fallen
Dödsthrash från småland
- GandhiMK2
- Medlem++
jeez…snabba ljudtekniker..Bullen skrev:GandhiMK2 skrev:Hur lång soundcheck har ni?Bullen skrev:Givetvis får man ju utgå från förutsättningarna, kommer det ett band som uppenbarligen inte kan ratta ljud eller vet vad de sysslar med så måste det ju styras upp. Även lokalen och pa:t inverkar och måste tas in i ekvationen. Min utgångspunkt grundar sig mer i de fall där teknikern inte ens vill försöka gå bandets önskemål till mötes utan håller sig till det han är van vid och rattar endast efter sitt eget tycke och smak. En bra ljudtekniker kan få olika typer av ljudbilder att fungera om det han har att jobba med inte är skit från början men jag upplever det väldigt ofta som att de redan bestämt sig för att t.ex. basen ska plockas från lineboxen med ofärgad signal ock inte vill lägga nån som helst energi på att få stärkarljudet bra. Det är den attityden jag tycker är fel, att ljudteknikern måste jobba för helhetens skull är jag helt med på.
Oftast fullt tillräckligt med tid för att kunna skruva fram ett bra ljud. Ingen av oss är särskilt jättepetiga och vi brukar snabbt höra när vi tycker det är bra, om man bara kan ha en dialog med ljudteknikern så är en kvart fullt tillräckligt för att hitta nåt där alla är nöjda och en kvart har man oftast. Men det förutsätter ju det att teknikern också är intresserad av att alla ska bli nöjda. Är det linecheck på ett par minuter vilket också händer så blir det ju som det blir men då vet man också det från början och har inga andra förväntningar framförallt har man inte heller släpat på egna prylar i de fallen
Om någon som inte är ett jävla GENI och världens mest rutinerade ska kunna ställa ett bra sound på 15 minuter på ngt som inte är en Jazz-trio så krävs nog en massa pre-sets och en massa "jag gör som jag alltid gjort" och då kanske det inte finns tid till alltför mycket navelskåderi ang bassoundet…eller?
Hur upptäcker ni att "alla är nöjda"?? Står alla på scengolvet och soundcheckar? Ni tar med i beräkningen att det är en helt annan sak att spela ett instrument när man försöker avgöra hur ett sound är, va?
Låter så skumt detta ...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
- kmo
- Medlem++
Jag var inne i metalsvängen ett tag och vickade/blev fast. Ofta giggade man gratis tillsammans med typ två eller tre andra band med crapig backline, kasst pa och ingen tid för soundcheck. That`s rock`n roll:)
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
- GandhiMK2
- Medlem++
ja, hur mycket går det då att gnälla? =0 Inte mycket , antar jag.kmo skrev:Jag var inne i metalsvängen ett tag och vickade/blev fast. Ofta giggade man gratis tillsammans med typ två eller tre andra band med crapig backline, kasst pa och ingen tid för soundcheck. That`s rock`n roll:)
alltså , grejen är väl att man måste vara bra som fan som band. Då kommer det oftast att låta bra. Inte skitbra = oftast crap… OAVSETT om man fått världens fetaste bassound...
- Jan Hellman
- VIP medlem
Oftast inte egentligen. Åtminstone inte om man inte vill förändra ljudet ut genom basförstärkaren en hel del. Det bästa vore egentligen om man kunde eq:a monitorhögtalaren vilket ofta inte går. Ett alternativ är som sagt att lägga en tröja över skrikan/elementet på monitorn och att på det viset förändra toppen i monitorn. Det är ofta toppen/diskanten som gör att detta uppstår.r0ddan skrev:Kan vi återgå till klicktoppen? Kan man justera bort det från instrumentet i sig själv?
-
- Medlem+
Jag får det i stärken. Drar jag av på diskanten blir det mindre. Jag har det ljudet i en av mina två p-basar. Har spenderat kvällen med att justera den lite, lite högre stränghöjd, har hört att man kan (_kan_) spela utan rassel. Det var en ljudtekniker som uppmärksammade mig på det för ett par år sen, han undrade om jag hade ringar på mig. Jag var ogift vid tidpunkten...
- GandhiMK2
- Medlem++
Strängarna slår inte i mikarna va?r0ddan skrev:Jag får det i stärken. Drar jag av på diskanten blir det mindre. Jag har det ljudet i en av mina två p-basar. Har spenderat kvällen med att justera den lite, lite högre stränghöjd, har hört att man kan (_kan_) spela utan rassel. Det var en ljudtekniker som uppmärksammade mig på det för ett par år sen, han undrade om jag hade ringar på mig. Jag var ogift vid tidpunkten...
Oftast är det när strängarna slår i banden INNAN det blir ton. Så…lite snällare anslag och kanske lite högre stränghöjd vore av godo. =)
-
- Medlem+
Snällare anslag kan jag bara fetglömma, man lär sig inget nytt i min ålder... jag höjer!
- B-Å Åhs
- Medlem++
Anslaget är en mycket stor del av tonen , jag försöker spela lösare och lösare och variera anslag med att bara slå an med tummen eller med två fingrar , blir helt olika sound ...
Om det inte skramlar det som kommer ur basen så borde det låta bättre ur monitorn/stärkaren ...
Om det inte skramlar det som kommer ur basen så borde det låta bättre ur monitorn/stärkaren ...
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
-
- Medlem+
Jag spelar det mesta med plektrum, jag gillar den attacken men inte metall-smällen.
-
- Medlem+
och jag mes-spelar inte vid stallet, jag lirar mycket som om det vore en gitarr. Det tycker jag är skittufft =)
- B-Å Åhs
- Medlem++
Försök få strängen att röra sig mer i sidled än upp och ner när du slår an den med plektrumet så minskar du risken att den slår i nåt olämpligt . Många missljud orsakas tidigt i kedjan och är svåra att få bort med elektronik ...
"I'm too old for this shit"
- bootsy
- Medlem+++
Höj strängarna och sänk mickarna.r0ddan skrev:och jag mes-spelar inte vid stallet, jag lirar mycket som om det vore en gitarr. Det tycker jag är skittufft =)
Stallet liknar mest ett veteflak.
- Jan Hellman
- VIP medlem
Jag tycker att du ska vänja dig vid smällarna och inte förändra någonting vad det gäller anslaget, basen eller stärkaren.r0ddan skrev:och jag mes-spelar inte vid stallet, jag lirar mycket som om det vore en gitarr. Det tycker jag är skittufft =)

- Grafen
- Hedersmedlem
Höj mina öron på min sång.bootsy skrev:Höj strängarna och sänk mickarna.r0ddan skrev:och jag mes-spelar inte vid stallet, jag lirar mycket som om det vore en gitarr. Det tycker jag är skittufft =)
Stallet är hendekagonalt.
- bootsy
- Medlem+++
Höjdaröken!Grafen skrev:Höj mina öron på min sång.bootsy skrev:Höj strängarna och sänk mickarna.r0ddan skrev:och jag mes-spelar inte vid stallet, jag lirar mycket som om det vore en gitarr. Det tycker jag är skittufft =)
Stallet liknar mest ett veteflak.