1) BOSS BD-2 (OD)
2) BOSS OC-2 (Octave)
3) EHX Worm (Tremolo/Phaser)
4) Boost (Har ej bestämt vad jag ska köpa, lutar mot Phat Phuk B)
5) BOSS TU-2 (Tuner, som går sist då, givetvis)
Vad tror ni?

Jag gillar oftast att ha disten före kompressorn, och eftersom subwayen förmodligen inte trackar så snyggt med dist skulle jag helt enkelt flytta kompressorn till slutet av kedjan.Anton.Lofberg skrev:I vilken ordning skulle ni sätta dessa?
1) Markbass compressore
2) Harley Benton Vintage Phaser
3) JBE Subway
4) Hjärt Muller
5) Polytune 2 mini
Jag har funderingar på Polytune -> Markbass -> Subway -> Harley Benton -> Hjärt muller
Kommer givetvis testa också, men det är kul att höra hur andra tycker
fet +1 på den kedjan:)Tarzan08 skrev:Spontant tänker jag såhär:
Bas - tuner - oc2 - ehx - bd2 - boost - förstärkare - publikjubel.
Min teori är att signalen successivt blir "skitigare" ju längre bort från basen den kommer. Boosten är ju bara för att helt enkelt boosta signalen.
Undrar just om du inte svarade på frågan själv. Det är nog ordningen du skrev dem i som jag skulle ha kopplat. Sen är jag personligen lite anti-kompressor, men det är ju bara lilla jag det...Lurholm skrev:Okej, får man ställa samma fråga som några gjort före mig?
Vilken är den bästa ordningen för följande pedaler:
Boss TU-2 tuner
EBS MultiComp kompressor (black label)
Ibanez TS9b overdrive
Ibanez AFL autofilter
Boss BF-2b basflanger
Boss CE-2b baschorus
Förslag mottages tacksamt.
En aktiv bas är i princip (oftast) en passiv bas plus en buffer - med eller utan EQ-rattar. Det är bara IMHO passiva basar som behöver buffer (och då framför allt när man har långa kablar, ljus på scen och en massa annat som inducerar störningar in i basen). Professionella pedalbordsbyggare som har uppdrag åt artister i arenaklass sätter i princip alltid en buffert först i kedjan. Det gör ingen skada att ha en buffert till en aktiv bas, men poängen är helt borta.bassicfun skrev:Lars Blomstrands bas ljud skulle vara riktigt fränt att höra.
Hade en fundering på det där med impedanser och buffrade pedaler...hur blir det när man har en aktiv bas?
Tackar för redogörelsen. Grymt som vanligt Inber.inber skrev:En aktiv bas är i princip (oftast) en passiv bas plus en buffer - med eller utan EQ-rattar. Det är bara IMHO passiva basar som behöver buffer (och då framför allt när man har långa kablar, ljus på scen och en massa annat som inducerar störningar in i basen). Professionella pedalbordsbyggare som har uppdrag åt artister i arenaklass sätter i princip alltid en buffert först i kedjan. Det gör ingen skada att ha en buffert till en aktiv bas, men poängen är helt borta.bassicfun skrev:Lars Blomstrands bas ljud skulle vara riktigt fränt att höra.
Hade en fundering på det där med impedanser och buffrade pedaler...hur blir det när man har en aktiv bas?
Idealt så har förstärkaren i en aktiv bas en helt rak kurva, dvs det låter likadant när man kopplar in och ur förstärkarsteget. Skillnaden är bara att buffertsteget har lägre impedans, dvs det är svårt för störningar att äta sig in och det blir ingen diskantförlust i långa kablar.
Att folk tycker att aktiva basar låter på ett speciellt sätt (påfallande ofta är åsikten att det låter mindre bra), beror nog på att det finns det en massa aktiva basar på marknaden som har hängmattekurva eller annan frekvenskurva i aktivt läge för att ge fler ljudmöjligheter, plus att det i allmänhet finns EQ-rattar att vrida bort sig på.
Jag vet inte, det är ju det som är så spännande..B-Å Åhs skrev:Jag tror på alternativ 5 annars låter det nog skumt när du blandar wha signal med icke wha signal , men det är kanske precis det du vill ha ...
Fråga på detta.bassplayer skrev:En fråga som ganska ofta får förnyad aktualitet är i vilken ordning man ska koppla pedaler. Inget svar är hugget i sten, men det finns en ordning som möjligen är mer accepterad än andra. Den ser ut så här:
* INSTR
* Tuner
* Filter Effects [Wah-Wah, Phaser]
* Overdrive/Distortion alternativt Compressor
* Compressor alternativt Overdrive/Distortion
* Equalisers [Graphic, Parametric, Speaker Simulators]
* Pitch Effects [Harmoniser, Vibrato, Pitch Benders]
* Modulation Effects [Flanger, Chorus]
* Level Controllers [Limiter, Volume pedal, Tremolo, Panning, Noise Gate]
* Echo Effects [Delay, Reverb]
* AMP
a) Boss OC-3 är en "Pitch Effect", som jag personligen hade placerat direkt efter stämpedal, före filter o.s.v.BillWyman skrev:Fråga på detta.bassplayer skrev:En fråga som ganska ofta får förnyad aktualitet är i vilken ordning man ska koppla pedaler. Inget svar är hugget i sten, men det finns en ordning som möjligen är mer accepterad än andra. Den ser ut så här:
* INSTR
* Tuner
* Filter Effects [Wah-Wah, Phaser]
* Overdrive/Distortion alternativt Compressor
* Compressor alternativt Overdrive/Distortion
* Equalisers [Graphic, Parametric, Speaker Simulators]
* Pitch Effects [Harmoniser, Vibrato, Pitch Benders]
* Modulation Effects [Flanger, Chorus]
* Level Controllers [Limiter, Volume pedal, Tremolo, Panning, Noise Gate]
* Echo Effects [Delay, Reverb]
* AMP
I vilken respektive kategori ska jag placera nedanstående pedaler?
a) Oktaver (Boss OC-3)
b) Sound Retainer (EHX Freeze)
Ps. Bra trådDs.
Tack så himla mycket, peter_speter_s skrev: a) Boss OC-3 är en "Pitch Effect", som jag personligen hade placerat direkt efter stämpedal, före filter o.s.v.
b) EHX Freeze är en slags delaypedal, dvs. "Echo Effect". Den kan du placera lite var du vill i kedjan, beroende på vad du vill använda den till. Själv hade jag placerat den sist, eller i en blendbar loop på lämpligt ställe i kedjan.
Jag tror det skulle funka grymt med Wah på distkanalen. Så länge balansen är ok. När jag körde rick-o-sound blev dist sidan oftast lite lägre i volym för att få till balansen.fieldflower skrev: Jag vet inte, det är ju det som är så spännande..
Jag tänker att lite som att bara dista stallmicken ger distkänslan men solid botten kanske whawha'd stallmick kan ge liknande effekter. Eller också blir det bara mesig wha...
Jag brukar alltid ha stämmaren först!hitman skrev:Jag har fått höra att stämapparaten ska sitta sist, eftersom den buffrar signalen. Då orkar ljudet till förstärkaren om det (till äventyrs, händer inte så ofta) är en stor scen så man står en bit ifrån. Jag brukar ha rätt kort (ca 3 meter) kabel från basen till pedalerna, så den signalen borde klara sig obuffrad?
I övrigt så tolkar jag er som att jag ska sätta dom i denna ordning:
* EBS Wah One
* EHX Microsynth
* BassBalls (fast den är lite paj så den får nog utgå)
* Ashdown Overdrive
* Ibanez Baschorus