Det här med band och folk som tröttnar....

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Det här med band och folk som tröttnar....

Inlägg av blackparkas »

Har lirat i typ 5-6 år tror jag i ett coverband som funnits i 10 år.
Vi har väl inte så vansinnigt mycket spelningar per år egentligen, men det brukar kunna bli hektiskt på sensommaren och tidiga hösten istället då det är mest gig då...
Nu aviserade en av medlemmarna att han ev. ville sluta.

Det här är från början ett kompisgäng som drog igång det hela, och sedan sladdade jag in när dåvarande basisten ville lägga av.
5-6 år senare sitter vi med en större replokal vi tjatade till oss, köpt PA som vi lagt ut 70 papp på (de största posterna köpte vi begagnat av en firma i stan så mycket av värdet är kvar...)

Personligen är jag inte heller så sugen att åka och repa eftersom vi knappt har gig på vintern/våren, men har väl gått med på att göra det ändå för att "motionera" lite.

I och med att man spelar så få gig per år så känns det inte heller som nån jätteuppoffring de 8-10-12-15 gånger per år det blir av.
Det mest logiska känns ju att om någon i ett kompisgäng börjar tröttna, så chillar man lite, låter bli att repa, dyker det upp gig så kollar man läget och skiter i det om någon inte är sugen alt. så bokar man och så kör man 2 rep inför det gigget, vi har ju ändå kört en hel del låtar 1000 gånger vid det här laget...

Nåväl.
Drygt.
Massa prylar vi äger gemensamt...
Och jag har ju köpt på mig mer än jag behöver senaste året dessutom för att kunna få en smidigare rigg till just coverbandet.
Och leta en ny till just den här positionen känns sådär, isåfall gör man nog nåt helt annat...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem

Re: Det här med band och folk som tröttnar....

Inlägg av Poester »

ingen som sagt att det ska vara enkelt!
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
Ente
VIP medlem

Inlägg av Ente »

Men vad är de kvarvarandes ambition ? Om en ny gubbe/gumma kommer in kan det ju bli en nytändning. Ett av mina band är 25 år gammalt, trummisar & Bassister har bytts ut flera ggr. Och först nu (säger dom isf) att det känns bra. Kanske inte bäst musikaliskt men socialt. Jag antar att ni har snackat igenom det här men ta det några varv till..
Problemet är ju gemensamt inköpta grejer.... där beror det på vad ni bestämde från början
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Det är väl lite så att det är han som slutar som jag kommer bäst överens med egentligen...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
Ente
VIP medlem

Inlägg av Ente »

---- på det. Ni kan inte dra igång något annat med Er som grund då ? Han kanske har ledsnat just pga att det är lite stiltje...
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Klart du ska fortsätta. Ett gäng som giggar en gång i månaden c:a är ju perfekt när man har familj och i övrigt fullt upp. Ni har ju allting klart med repa och pa. Och basrigg:). Drygt om det är trummis eller sångare iofs. Kanske inte växer på träd uppe i nordpolen..
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Min erfarenhet är att folk oftast fattar beslut utifrån hur situationen ser ut, utan att se om den kan förändras. Han kanske tycker att ni repar för ofta, spelar fel låtar, repar på för hög volym, inte lyssnar på hans idėer....
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Trion har funnits i 15 år, och vi har känt varann i 40...
Vårt första band hade vi tre när vi var 13-14 år!
Klart man lessnar ibland, men då tar man en paus ett tag.
Kanske sätter ihop nåt annat band och spelar med lite som omväxling.
Är det familj el dyl som lessnar på att man är borta för mycket så är det ju svårare, men det brukar ju gå att anpassa eller fixa med vick.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

Onödigt repande med coverband är något som kan ta död på all spelglädje, men det är kanske en annan tråd. Det är väl klart att ni ska hitta en ersättare. Trivs ni som är kvar ihop, har allt materiellt på plats och giggar lagom mycket är det lite slös annars. Och som Geddan är inne på, det kanske går att behålla avhopparen med lite snack och seriös problemlösning?

Själv har jag rationaliserat och giggar nästan enbart med bas/gitarr-duo nu för tiden. Inget tjafs, lättroddat, lättrepat (och vi repar inte mer än nödvändigt) och mer flis i fickan. Det är klart det är kul att spela i fullstort band, men det kan man ju göra ändå när andan faller på.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem

Inlägg av strummer »

Geddan skrev: inte lyssnar på hans idėer....
Nänä, det är ju inte basisten som hoppar av...
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Det är en med väldigt... utsatt position som slutar, och som sagt den som tillsammans med mig gjort i princip allt när det gäller att ta tag i saker...

Svårt att ersätta på många plan.

Vet ju liksom inte om jag ens vill fortsätta med de andra två i dagsläget.
Då måste man ju hitta väldigt rätt när det gäller ersättare till den som hoppar av...

Skriv svar