Glockenklang support

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem

Glockenklang support

Inlägg av jisac »

För några månader sedan bytteköpte jag till mig en Glockenklang Heart Rock II från Ale utan att direkt veta vad jag gav mig in på. Det dräller ju inte direkt av Glockenklang-förstärkare i Sverige. Kanske därför som det lockade så. Udda fåglar är alltid lite mer spännande. Runt 600 gig hade den redan fått smaka på. Så den borde orka med att leverera, tänkte jag.

Förstärkaren överträffade alla förväntningar (när jag väl hittade den under all eltejp). Jag trivdes så bra med den att till och med min Mesa M9:a fick lämna. Absolut inte för att Mesa är dåligt utan för att ljudet i Glockenklangen passade mig och det jag spelar bättre.

Sen hände det som inte fick hände. Den började krångla och startade inte som den skulle. Ingen agentur i Sverige och ingen aning om hur Glockeklang behandlar fotfolket. El-schema brukar vara en bra ände att börja i så jag gjorde en chansning och mejlade Glockenklang i Tyskland.

Detta var vad jag skrev klockan 8:36 en vardag:

"Hi,

I bought a used Glockenklang Heart-Rock II a couple of month ago. Marvellous amp if I may say so.

But, I've got a slight problem. The last two times I arrived to the rehearsal hall and push the On-button the fan rushes and stays that way while the peak-led is on and the amp is quiet.

This continous for about 15 minutes. Then the peak-led is switched off and the amp works perfectly.

My questions are. Do you recognize the problem? And is it possible to get a schematic of the amp for my local service technician to troubleshoot or do I ask him to get a schematic from you?

I live in Sweden and we don't have any reseller for Glockenklang to ask.

Thanks in advance!

Kind Regards,"

Klockan 10:03 kom svaret:

"Hi,

Sorry for the trouble. We located the problem as a failure of a 470µ/16V capacitor. You should replace it by a 470µ/10V or higher voltage. You can see it on the picture attached. After unscrewing top and bottom you can change it.
This capacitor is part of the protection circuit and that special series gets malfunction after 1 to 3 years.

Best regards,"

Och en bild :)
Bild

Nu är den fixad och funkar som förr igen! Allt respekt till ännu ett seriöst företag.
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++

Re: Glockenklang support

Inlägg av Roger Hedin »

Deutsche Qualität! :tummenupp: :tummenupp: :tummenupp:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem

Inlägg av jisac »

Roger Hedin skrev:Deutsche Qualität! :tummenupp: :tummenupp: :tummenupp:
Precis! Det står det förresten på vårt förtält till husvagnen :D
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+

Inlägg av Body&Soul »

Jättebra support.
Fast de kanske monterat taskiga kondingar från början.... Hur såg den ut, var den bulig i toppen eller läckte den?
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem

Inlägg av jisac »

Body&Soul skrev:Jättebra support.
Fast de kanske monterat taskiga kondingar från början.... Hur såg den ut, var den bulig i toppen eller läckte den?
Ja, de verkade ju lite läskigt medvetna om vad felet var så det kan mycket väl vara så.

Kondingen var svullen när jag väl kollade. Den till och med fes när jag tryckte på den.
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Mnja, kvalitet kan det ju inte vara (iaf inte bra kvalitet) om de själva skriver att förstärkaren krånglar inom 1-3 år. Servicekänsla däremot. :tummenupp:
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++

Inlägg av B-Å Åhs »

Antagligen kondingar med för låg temperaturtålighet , påv erkar livslängden negativt
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+

Inlägg av Body&Soul »

Det finns taskiga elektrolyter i många produkter nuförtiden. I synnerhet i billiga laddare och annan skitelektronik från lågprishandlarna. Skulle tro att det är det vanligaste felet när de lägger av. Grejorna blir billiga och optimerade för kort livslängd då det är lönsamt att producera slit-och-släng produkter. Eftersom du nu har fått ett kvitto på att det där fabrikatet av elektrolytkondingar var usla så kan det vara idé att byta resten också i förebyggande syfte.
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+

Inlägg av Body&Soul »

Danne skrev:
Mnja, kvalitet kan det ju inte vara (iaf inte bra kvalitet) om de själva skriver att förstärkaren krånglar inom 1-3 år. Servicekänsla däremot. :tummenupp:
Eftersom supporten skrev att det var ett problem med just denna serien och hade lösningen direkt så kan det också vara så att de bytt fabrikat på kondensatorer för nästa serie då de fann att dessa inte höll måttet då de fått flera klagomål. För billig konsumentelektronik funkar det att köra med skitkomponenter då knappast någon bryr sig att klaga utan köper nytt istället. En förstärkare däremot är såpass dyr att man behåller kvittot/garantisedeln. Dessutom gäller det för tillverkaren att ha en god rennomé.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Japp, så är det förstås. Även tillverkare av kvalitetsprodukter råkar ju få ruttna ägg i korgen ibland.
Skriv svar