Pedalbord någon? POST DEM HÄR!
-
- Medlem
- Aslan
- Medlem++
Re: Pedalbord någon? POST DEM HÄR!
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
- raydee
- Medlem
- Grafen
- Hedersmedlem

Flygbord = ingen plats för själva bordet.
TC stämmare - EHX Freeze - BassWhammy - EHX Pog - Ibanez AFL - Boss SYB-5 - Moog Freqbox + expression - Red Panda Particle - Tech21 VT Deluxe
Stallet är hendekagonalt.
- kmo
- Medlem++
Ta på dig dom små skorna, det där kan nog låta lite hur som helst om du börjar alkoholtrampaGrafen skrev:
Flygbord = ingen plats för själva bordet.
TC stämmare - EHX Freeze - BassWhammy - EHX Pog - Ibanez AFL - Boss SYB-5 - Moog Freqbox + expression - Red Panda Particle - Tech21 VT Deluxe

Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
- Grafen
- Hedersmedlem
Det låter redan lite hursomhelst även när jag är spik nykter och helt utan pedaler. 

- kmo
- Medlem++
Lugn, då är allt som det ska.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
-
- Medlem
Den låter riktig bra =) Har bara kört med den hemma, men är nöjd med det jag har hört hittills! Den passar som en övningsstärkare också med sin aux in och hörlurasrutgång

- strummer
- VIP medlem
Pedalvridande på huk, manic bass goodness! Så jäla balla ljud du gör!Grafen skrev:Det låter redan lite hursomhelst även när jag är spik nykter och helt utan pedaler.
Kompressor, det är livet!
- Grafen
- Hedersmedlem
Tack! Hemligheten är att inte ha någon koll!strummer skrev:Pedalvridande på huk, manic bass goodness! Så jäla balla ljud du gör!Grafen skrev:Det låter redan lite hursomhelst även när jag är spik nykter och helt utan pedaler.

- strummer
- VIP medlem
Ja eller hur!Grafen skrev:Tack! Hemligheten är att inte ha någon koll!strummer skrev:Pedalvridande på huk, manic bass goodness! Så jäla balla ljud du gör!Grafen skrev:Det låter redan lite hursomhelst även när jag är spik nykter och helt utan pedaler.
- peppe
- Medlem+
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Presentation:
- peppe
- Medlem+
Blev ganska coolt tycker jag + att jag gillar återvinning!
Nu fattas bara en liten strömkälla sen är jag good to go;)

Nu fattas bara en liten strömkälla sen är jag good to go;)

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
Presentation:
- BBQV
- Forumvärd
-
- Nykomling
Bas - Tuner – Cali76 – Valvedrive – Power Pedals Blender IN,
Blender SEND – Multidrive, Octabass, BassIQ, Tremolo, Unichorus – RETURN,
Blender OUT – förstärkare (EBS T90)
På undersidan av bordet sitter en T-rex Goliath
Har labbat lite med Valvedriven – jag har en P-bas och en Jazz bas (AV62). Jazz basen har jag kopplat som en -61:a med väldigt låg output så tanken var från början att använda Valvedriven som en förförstärkare när jag använder Jazzbasen och ha den innan kompressorn för att få jämnhög signal in i kedjan.
Nu när jag haft kompressorn ett tag inser jag att det är enkelt att snabbt hitta rätt nivå baserat på instrumentets output så nu används Valvedriven som distpedal, den ligger innan loopen så jag kan använda den utan att behöva aktivera signalen till övriga (EBS) pedaler som jag tycker påverkar ljudet relativt mycket även i avstängt läge, något jag inte uppfattar att Valvedriven gör. EBS pedalerna är ganska gamla utan TrueBypass och i praktiken använder jag nästan uteslutande Multidrive, Octabass och BassIQ pedalerna, jag slängde in de andra två också då det ändå är rätt mycket att släpa på…
En fördel med Power Pedals Blender är att förutom att fungera som en ren looper kan man blanda ren signal med signalen från effekterna vilket är användbart ibland – om man t ex sätter Mulitdriven på FLAT och full Drive kan man få ett, enligt mig, användbart ljud om man blandar in lite ren signal också.
/Anders
Blender SEND – Multidrive, Octabass, BassIQ, Tremolo, Unichorus – RETURN,
Blender OUT – förstärkare (EBS T90)
På undersidan av bordet sitter en T-rex Goliath
Har labbat lite med Valvedriven – jag har en P-bas och en Jazz bas (AV62). Jazz basen har jag kopplat som en -61:a med väldigt låg output så tanken var från början att använda Valvedriven som en förförstärkare när jag använder Jazzbasen och ha den innan kompressorn för att få jämnhög signal in i kedjan.
Nu när jag haft kompressorn ett tag inser jag att det är enkelt att snabbt hitta rätt nivå baserat på instrumentets output så nu används Valvedriven som distpedal, den ligger innan loopen så jag kan använda den utan att behöva aktivera signalen till övriga (EBS) pedaler som jag tycker påverkar ljudet relativt mycket även i avstängt läge, något jag inte uppfattar att Valvedriven gör. EBS pedalerna är ganska gamla utan TrueBypass och i praktiken använder jag nästan uteslutande Multidrive, Octabass och BassIQ pedalerna, jag slängde in de andra två också då det ändå är rätt mycket att släpa på…
En fördel med Power Pedals Blender är att förutom att fungera som en ren looper kan man blanda ren signal med signalen från effekterna vilket är användbart ibland – om man t ex sätter Mulitdriven på FLAT och full Drive kan man få ett, enligt mig, användbart ljud om man blandar in lite ren signal också.
/Anders
- Bilagor
-
- IMG_0367 (2).jpg (591.04 KiB) Visad 5774 gånger
- klasextas
- VIP medlem
Mitt första! Varför görs pedalerna så att bordet sas går från höger till vänster från instrumentet räknat?

- strummer
- VIP medlem
För att de flesta är högerhänta, och med in till vänster hamnar pedalbordet till höger om dig, alternativt att din kabel går över hela bordet. Gamla grå EBS är dock tvärt om, så vill du vaea eljest finns möjligheter...klasextas skrev:Mitt första! Varför görs pedalerna så att bordet sas går från höger till vänster från instrumentet räknat?
- klasextas
- VIP medlem
Aha, smart! Och så har jag kletat fast pedalerna upp och ner, jag vet nu!strummer skrev:För att de flesta är högerhänta, och med in till vänster hamnar pedalbordet till höger om dig, alternativt att din kabel går över hela bordet. Gamla grå EBS är dock tvärt om, så vill du vaea eljest finns möjligheter...klasextas skrev:Mitt första! Varför görs pedalerna så att bordet sas går från höger till vänster från instrumentet räknat?

- strummer
- VIP medlem
Haha, går ju att ha dem sådär också om man vill:-)klasextas skrev:Aha, smart! Och så har jag kletat fast pedalerna upp och ner, jag vet nu!strummer skrev:För att de flesta är högerhänta, och med in till vänster hamnar pedalbordet till höger om dig, alternativt att din kabel går över hela bordet. Gamla grå EBS är dock tvärt om, så vill du vaea eljest finns möjligheter...klasextas skrev:Mitt första! Varför görs pedalerna så att bordet sas går från höger till vänster från instrumentet räknat?
- raydee
- Medlem
Pedalbord någon? POST DEM HÄR!
Länge sedan jag lade upp nått här, men möblerade om idag så då passar jag på.

Mobius är hyfsat ny så den har jag inte hunnit spela med så mycket, mest testat i sovrummet. Tanken med den är envelope, tremolo, chorus, vibrato, phaser och autoswell.
M5'an har jag haft länge men det är gitarristen som har använt den som reverb när vi repar med jamhub, men nu tänkte jag prova på delay/reverb-träsket och då tänkte jag att jag skulle börja med den för att se om jag gillart.
Signalvägen är DIY Cornish buffer - Korg Pitchblack - Strymon Mobius pre/post - Diamond Bass Comp - OctaRay - DIY Barbershop Overdrive - Big Bass Drive(DIY blueberrish) - DIY Barbershop Overdrive - DIY Traynor TS50B Preamp - DIY Wampler Plexi Drive - Strymon Mobius pre/post - Line 6 M5 - DHA VT1 EQ Bassdrive.
Mobius har ju typ en loop som man koppla in sig på, och bestämma i varje preset var i kedjan den ska befinna sig, före eller efter=pre/post. Bra om man vill ha envelope eller phaser före smutspedaler, o chorus o annat efter.
Börjar bli sugen på nått slags switchingsystem, typ nya Boss ES-8 eller One Control Crocodile Tail Loop med möjlighet till MIDI styrning av strymon/line 6 samt presets, men det innebär en ganska häftig kostnad som jag måste tänka över.
Och så är det lite väl långa längder på vissa patchkablar, och av olika slag, så nån gång får de dras om. Gillar de få EBSkablar jag provat.
Ja, det är lite mycket smutspedaler, men jag gillar dom och tycker dom låter bra och olika.
Nej, alla är inte på samtidigt, åtminstone inte i alla låtar.
Mobilskickat

Mobius är hyfsat ny så den har jag inte hunnit spela med så mycket, mest testat i sovrummet. Tanken med den är envelope, tremolo, chorus, vibrato, phaser och autoswell.
M5'an har jag haft länge men det är gitarristen som har använt den som reverb när vi repar med jamhub, men nu tänkte jag prova på delay/reverb-träsket och då tänkte jag att jag skulle börja med den för att se om jag gillart.
Signalvägen är DIY Cornish buffer - Korg Pitchblack - Strymon Mobius pre/post - Diamond Bass Comp - OctaRay - DIY Barbershop Overdrive - Big Bass Drive(DIY blueberrish) - DIY Barbershop Overdrive - DIY Traynor TS50B Preamp - DIY Wampler Plexi Drive - Strymon Mobius pre/post - Line 6 M5 - DHA VT1 EQ Bassdrive.
Mobius har ju typ en loop som man koppla in sig på, och bestämma i varje preset var i kedjan den ska befinna sig, före eller efter=pre/post. Bra om man vill ha envelope eller phaser före smutspedaler, o chorus o annat efter.
Börjar bli sugen på nått slags switchingsystem, typ nya Boss ES-8 eller One Control Crocodile Tail Loop med möjlighet till MIDI styrning av strymon/line 6 samt presets, men det innebär en ganska häftig kostnad som jag måste tänka över.
Och så är det lite väl långa längder på vissa patchkablar, och av olika slag, så nån gång får de dras om. Gillar de få EBSkablar jag provat.
Ja, det är lite mycket smutspedaler, men jag gillar dom och tycker dom låter bra och olika.
Nej, alla är inte på samtidigt, åtminstone inte i alla låtar.
Mobilskickat
- Seaweed
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Senaste revisionen av min ständiga ombyggnation. Saknar en DI för sub out och en volympedal annars rätt nöjd faktiskt.
Har inte dragit kablarna rätt på den här bilden men kedjan är nu:
Tuner > MXR Octave Deluxe > Boss FZ-3 > Boss LS-2 (ProCo RAT > MXR GT-OD > Boss GEB-7 i loop) > Boss CH-1 > TCE mini HOF > Wren&Cuff Phat Phuk B.
Allt drivs av en OneSpot. Behöver dock investera i nya patchkablar, lutar åt EBS platta kanske...

Har inte dragit kablarna rätt på den här bilden men kedjan är nu:
Tuner > MXR Octave Deluxe > Boss FZ-3 > Boss LS-2 (ProCo RAT > MXR GT-OD > Boss GEB-7 i loop) > Boss CH-1 > TCE mini HOF > Wren&Cuff Phat Phuk B.
Allt drivs av en OneSpot. Behöver dock investera i nya patchkablar, lutar åt EBS platta kanske...

Bas > distpedaler > stor förstärkare
-
- Medlem+
- Roger Hedin
- Medlem++
Temporär testuppställning inför helgens gig:

Signalväg: Byssan - Korg PitchBlack+ - Markbass Compressore - Ernie Ball MVP - EBS ValveDrive DI - ut...

Signalväg: Byssan - Korg PitchBlack+ - Markbass Compressore - Ernie Ball MVP - EBS ValveDrive DI - ut...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
- Roger Hedin
- ennam
- Medlem

Whammy > Pickle > Eko > Wahwah
Byggd av äkta mdf med kanske den skabbigaste hembyggda daisychain någonsin
https://eartheaters.bandcamp.com/
Daion Savage 1982, Aria pro II Magna (Alembic Mickar) -> Pedaler -> Marshall MB450 + Hembyggd Eminence 410
Daion Savage 1982, Aria pro II Magna (Alembic Mickar) -> Pedaler -> Marshall MB450 + Hembyggd Eminence 410
- basmartin
- Medlem+++
Nöjd? Vilken slags musik lirades?Roger Hedin skrev:Temporär testuppställning inför helgens gig:
Martinus Olai Gothenburgiensis
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;