Bästa axelbanden?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Bästa axelbanden?

Inlägg av Nick »

Vilka är de bästa axelbanden nuförtiden? Jag vill ha något som är ordentligt vaderat, men ändå ska gå väldigt snabbt att justera till olika längd.

Har ett gammalt axelband som jag varit nöjd med. Men så fick jag se bilder från senaste gigget. Vill ha något utan 4sound-logga...

Bild
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Re: Bästa axelbanden?

Inlägg av mrbaloo »

Den där loggan på 4 Sound var ju mycket diskret. Mycket bättre än att ha en stor vit blaffa på bandet.

Jag förespråkar alltid Levys Leather (https://basgitarr.wordpress.com/2008/01 ... -axelband/" onclick="window.open(this.href);return false;). Jag har ju flera stycken såna därav ett med EBS-loggan (https://basgitarr.wordpress.com/2013/12 ... nd-i-lder/" onclick="window.open(this.href);return false;). EBS-bandet hade jag mycket svårt att passa in på någon bas pga loggans färg. Men när jag fick tag på min blåa Squier Classic Vibe (https://basgitarr.wordpress.com/2015/02 ... -bass-50s/" onclick="window.open(this.href);return false;) så satt det som en smäck. Först då tyckte jag att loggan passade in.

Men jag försöker också förespråka axelband från Grekiska Minotaur (https://basgitarr.wordpress.com/2012/01 ... -minotaur/" onclick="window.open(this.href);return false;). Kostar mindre än hälften av ett Levys och är säkert minst lika bra. Jag har nästan svårt att skilja på dem om jag inte ser loggan och sömmarna i avvikande färg. Själva stoppningen i båda är ju fantastiska.

Nu vet jag att dessa förslag inte passar in helt i din kravspec. Du vill ju ha ett axelband som är snabbt justerbart. Inget av ovanstående är ju det, tyvärr. Har du någon speciell orsak till detta? Jag har ju också provat på Levys breda nylonband. Det tyckte jag funkade jättebra och med bra avlastning. Men det är ju inte vadderat. men är ju mycket lätt justerbart. Däremot är det ju större risk att det glider lite om man kanske har en lite lätt framtung bas.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Jo, jag har tyckt att loggan var tillräckligt diskret förut. Ingen i publiken märker det ju. Men jag tycker ändå att loggan förstör bilden.

Jag blir ofta stel i nacke och axlar när jag spelar länge. Att ändra basens höjd gör det lättare för mig att spela långa set. Det blir inte lika statiskt då.

Bra avlastningen är nog viktigare än vadderingen. Måste inte vara i läder heller.
Min presentation
Användarvisningsbild
magnusb
VIP medlem

Inlägg av magnusb »

Mono axelband är trevliga! Blev tipsad själv av mästaren basmartin.
My main reason for not being a jam session kinda guy is that "A Night In Tunesia" usually turns in to "A Week in Tunesia"
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

magnusb skrev:Mono axelband är trevliga! Blev tipsad själv av mästaren basmartin.
Just ja! De verkar intressanta!
http://monocreators.com/the-betty/" onclick="window.open(this.href);return false;
Min presentation
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Bästa axelbanden?

Inlägg av mikkejohansson »

Jag kör också Mono, men den enklare varianten som heter Doolittle. Gillar inte såna breda comfortband nåt vidare. Men Doolittle-banden (har tre stycken) är kanon, väldigt följsamma men samtidigt stabila.

Jag är nu officiellt en Mono-fanboy med tre axelband, tre gigbags (!), en pedalbordsväska, en ryggsäck - och snart även en plånbok :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Nick skrev:
magnusb skrev:Mono axelband är trevliga! Blev tipsad själv av mästaren basmartin.
Just ja! De verkar intressanta!
http://monocreators.com/the-betty/" onclick="window.open(this.href);return false;
Det såg intressant ut, och till och med plektrumficka. Inte så farligt dyrt heller.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

mikkejohansson skrev: Jag är nu officiellt en Mono-fanboy med tre axelband, tre gigbags (!), en pedalbordsväska, en ryggsäck - och snart även en plånbok :)
Det är ju inte direkt "mono", det är väl "7+2 stereo". ;-)
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

mrbaloo skrev:
mikkejohansson skrev: Jag är nu officiellt en Mono-fanboy med tre axelband, tre gigbags (!), en pedalbordsväska, en ryggsäck - och snart även en plånbok :)
Det är ju inte direkt "mono", det är väl "7+2 stereo". ;-)
:)
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++

Inlägg av Hågge »

Mmm ahhaa! Det finns Mono-axelband också! Förstår absolut din vurm för Mono-prylarna mikkejhansson, Har blivit lite hooked själv sedan jag köpte en mono-gigbag. Grymma grejor.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Finns allt möjligt gött: ipad-sleeve, macbook-sleeve, passväskor, plånböcker...
Användarvisningsbild
magnusb
VIP medlem

Inlägg av magnusb »

mikkejohansson skrev:Jag kör också Mono, men den enklare varianten som heter Doolittle. Gillar inte såna breda comfortband nåt vidare. Men Doolittle-banden (har tre stycken) är kanon, väldigt följsamma men samtidigt stabila.

Jag är nu officiellt en Mono-fanboy med tre axelband, tre gigbags (!), en pedalbordsväska, en ryggsäck - och snart även en plånbok :)
Åhå ett Doolittle ska testas!
My main reason for not being a jam session kinda guy is that "A Night In Tunesia" usually turns in to "A Week in Tunesia"
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

De finns på 4sounds web, men billigare på Session.de
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

mikkejohansson skrev:Jag kör också Mono, men den enklare varianten som heter Doolittle. Gillar inte såna breda comfortband nåt vidare. Men Doolittle-banden (har tre stycken) är kanon, väldigt följsamma men samtidigt stabila.

Jag fattar inte riktigt grejen? Ser ut som vanliga axelband. Men det kanske är svårt att få en uppfattning av bara bilder.
Du har inte vägarna förbi Umeå nånting?
Min presentation
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Tja, alltså...det är ju "vanliga" axelband. I tyg och supergummi. Men väldigt bra, sköna, snygga och stabila. Mycket rejälare än de (lika dyra) Levys-banden jag haft innan.

Sen har de ju en tjusig liten mono-logo på sig också...
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++

Inlägg av Hågge »

mikkejohansson skrev:Finns allt möjligt gött: ipad-sleeve, macbook-sleeve, passväskor, plånböcker...
Här ska shoppas :tummenupp:

( Var på ett läkarbesök och hade med mig min mono-gigbag. Läkaren, som inte var musiker, gick totalt loss på designen och hajade grejen totalt)
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Hehe, ja - det är lite som med mac/apple-prylar för mig; till och med förpackningarna är snygga...
Skriv svar