mikkejohansson skrev:Jag har förstått lite mer hur det funkar. Men inte ett dugg av vad man ska ha det till

Plockar upp en gammal tråd här.
John Coltrane använder flera tetrakord i solot till "Giant Steps". Ett exempel är följande fras över de tre takterna, 8-delar:
B7 _________D7_______|Gmaj7___Bb7_____|Ebmaj7
B, C#, D#, F#, D, E, F#, A, G, A, B, D, Bb, C, D, F Eb.....
I det fallet består tetrakordet av steg 1, 2, 3, 5 ur den joniska skalan. Man kan också se det som en dur-pentatoniskskala utan sext.
Det spännande är att hitta symmetriska skalor, och då kan tetrakord vara till hjälp. T ex dim-skalan, som kan vara svår att få grepp på, blir lättare att överblicka om man ser det som två tetrakord. Om vi tar C-dim skalan, C, D, Eb, F, F#, G#, A, B, och delar den på mitten, så ser man att de fyra första tonerna är samma som de första fyra tonerna från C-moll skalan och de följande fyra tonerna från de fyra första i F#-moll skalan.
Så dimskalan består av två aeoliska tetrakord, med tritonus avstånd, om man vill se det så. Man lär sig dimskalan snabbare på det sättet än genom det vanliga hel, halv, hel, halv osv, tycker jag.
Hoppas att ni förstår någonting av det jag skrev. Är ingen pedagogisk mästare, direkt...
Fö, så är dimskalan en grymt cool skala. Gömmer sig mycket i den. Finns många, många fler sätt att använda den på än över dim-ackord.
Edit: Blev lite knas med Coltrane exemplet. Nu är det tydligare.