Plektrum
- Chriller
- VIP medlem
Provade att gå ner från 2 till 1 mm Jim Dunlop Stubby för att jag tänkte att de kanske skulle böjas lite vid anslaget och därmed slitas ner lite långsammare.
Men det gick då rakt inte att spela på så mjuka grejer så det får bli 2 mm även framöver och så får jag väl ha di andre på mina gitarrer kanske.
Men det gick då rakt inte att spela på så mjuka grejer så det får bli 2 mm även framöver och så får jag väl ha di andre på mina gitarrer kanske.
Jomen. It's the Chriller.
- Svarte_Jack
- Medlem++
Re: Plektrum
Svarte_Jack skrev:Nån som har några schyssta tips för att bättra på plektrumspelet? Är ganska kass rakt igenom när det gäller plektrum. Mångsidighet är mitt mål. Tips, övningar och annat motages med öppna armar.
http://myspace.com/steglers
Världens bästa Åkermetallband!
http://pushesittothelimit.ytmnd.com/
http://weaponslimit.ytmnd.com/
Världens bästa Åkermetallband!
http://pushesittothelimit.ytmnd.com/
http://weaponslimit.ytmnd.com/
- 4001_cs
- Medlem
- Danne
- VIP medlem
- Diesel
- Medlem++
man får ett lite speciellt sound som vissa eftersträvar med mjukare plektrum.. så det är absolut inte alla som föredrar hårdare plektrum4001_cs skrev:Appropå Jim Dunlop Nylon - jag såg Dio för en 10 år sen, med Bob Daisley på bas. Han kastade ut ett av dessa plektrum, och det var extremt tunt. Jag trodde plektrumnissarna körde med mer stabila grejer till bas... men han rockade fett spelmässigt i alla fall!
- guitarowner
- Medlem+
-
- Medlem+
- Kontakt:
- Geddan
- VIP medlem
- Noelredding
- Medlem++
jag spelar numera med oranga Dunlop plektrum - 0.60 tror jag tjockleken är. De rosa funkar också bra om man vill ha riktigt plonkigt ljud på flatsen, de är 0.30 tror jag.
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Jag spelar med JIM DUNLOP BIG STUBBY 1.0 MM. (sånna godisröda)
Funkar superbra för mig! Inte för tunna, inte för tjocka. Kan tycka att dom glider ur fingrarna lite lätt, men det beror mest på att jag håller dom löst. Håller plektrumet med endast pekfinger och tumme.
Spelar både med handleden och axlarna, varierar lite liksom. Funkar för mig.
Funkar superbra för mig! Inte för tunna, inte för tjocka. Kan tycka att dom glider ur fingrarna lite lätt, men det beror mest på att jag håller dom löst. Håller plektrumet med endast pekfinger och tumme.
Spelar både med handleden och axlarna, varierar lite liksom. Funkar för mig.
- the_great_alfonzo
- Medlem+++
- Mr Spock
- Medlem++
Well, som gammal punkbasist är man ju uppvuxen med plektrum - allt annat är i princip uteslutet. Däremot är jag en smula fascinerad/förfärad över hur tjocka plektrum som förordas i denna tråd.Diesel skrev:man får ett lite speciellt sound som vissa eftersträvar med mjukare plektrum.. så det är absolut inte alla som föredrar hårdare plektrum4001_cs skrev:Appropå Jim Dunlop Nylon - jag såg Dio för en 10 år sen, med Bob Daisley på bas. Han kastade ut ett av dessa plektrum, och det var extremt tunt. Jag trodde plektrumnissarna körde med mer stabila grejer till bas... men han rockade fett spelmässigt i alla fall!
Enligt min uppfattning är redan ett plektrum över 1,00 kraftigt begränsat avseende användbarhet.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet
Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet
Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
- Klopper
- Hedersmedlem
- Chriller
- VIP medlem
Det är (host) en övningsfråga.Mr Spock skrev:Enligt min uppfattning är redan ett plektrum över 1,00 kraftigt begränsat avseende användbarhet.
Enligt min uppfattning blir det ett mycket bättre sound med hårda plektrum, och för mig är funkar de finemang. Sen spelar jag inte särdeles fort, för det ser jag ingen direkt anledning att göra. Längre.
När det gäller trådens egentliga frågeställning - plektrumteknik och övningar och sånt där - har jag egentligen inte så många tips. Jag gick en veckas rockskola för gitarr 1992 och det matnyttiga jag fick med mig därifrån var väl i princip bara hur man håller i ett plektrum på "rätt" sätt. Men det är väl en bra början kanske...
Eftersom mitt band började spela musik som var alldeles för svår för mig (Metallicas första tre skivor - som ju lustigt nog är fingerspel på i original...) blev det till att sitta hemma och traggla med i skivorna i timmavis. Jag är inte mycket för övningar, så det angreppssättet funkade bättre för mig. Till slut...
- mange
- Medlem+
Chriller skrev:Det är (host) en övningsfråga.Mr Spock skrev:Enligt min uppfattning är redan ett plektrum över 1,00 kraftigt begränsat avseende användbarhet.
Enligt min uppfattning blir det ett mycket bättre sound med hårda plektrum, och för mig är funkar de finemang. Sen spelar jag inte särdeles fort, för det ser jag ingen direkt anledning att göra. Längre.
När det gäller trådens egentliga frågeställning - plektrumteknik och övningar och sånt där - har jag egentligen inte så många tips. Jag gick en veckas rockskola för gitarr 1992 och det matnyttiga jag fick med mig därifrån var väl i princip bara hur man håller i ett plektrum på "rätt" sätt. Men det är väl en bra början kanske...
Eftersom mitt band började spela musik som var alldeles för svår för mig (Metallicas första tre skivor - som ju lustigt nog är fingerspel på i original...) blev det till att sitta hemma och traggla med i skivorna i timmavis. Jag är inte mycket för övningar, så det angreppssättet funkade bättre för mig. Till slut...
Nä, spelar du inte sådan musik som kräver det längre så ser inte jag heller någon anledning.