... Eller kanske något helt annat?
Vad har ni för erfarenheter? Vilket är det bästa arbetsredskapet för en basist som ibland behöver spela synthbas? Måste låta fett och vara hyfsat lättanvänd.
Min kompis synthprofessorn har gett tydliga råd, men det vore bra med input från ett basistperspektiv!
DSI Mopho eller Little Phatty?
- Basjonas
- Medlem+
- Jan Hellman
- VIP medlem
Re: DSI Mopho eller Little Phatty?
Jag gillar Mopho´n men det beror ju på vad du är van vid, hur du vill att det ska låta, inbyggda effekter hur många toners polyfoni etc..... Ska du enbart spela syntbas på den eller? Skulle vara bra med lite mer allmän info om hur du tänker och annat först..... Ett annat alternativ är en midiklaviatur och en Minitaur.Basjonas skrev:... Eller kanske något helt annat?
Vad har ni för erfarenheter? Vilket är det bästa arbetsredskapet för en basist som ibland behöver spela synthbas? Måste låta fett och vara hyfsat lättanvänd.
Min kompis synthprofessorn har gett tydliga råd, men det vore bra med input från ett basistperspektiv!
http://www.moogmusic.com/products/taurus/minitaur
Samma syntdel som i Taurus III:an.
- Basjonas
- Medlem+
Ja, den ska användas till att spela bas på. Jag har dålig synthkoll så användbarhet och fett ljud är set enda som är viktigt.
På vilket sätt tycker du att Mophon är bättre Jan? Mer mångsidig eller?
På vilket sätt tycker du att Mophon är bättre Jan? Mer mångsidig eller?
- Johanivansson
- Medlem+
Mophon är definitivt mer mångsidig. Aftertouch, mer modulationsroutingsmöjligheter, suboscillatorer, brus m.m. Däremot tycker jag att Little Phatty låter bättre. Även om den är dyr skulle jag nog försöka skramla till en Sub37.
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Johanivansson
- Medlem+
Basstation II och Sub Phatty är också trevliga, men 2 oktaver är för lite, anser jag.
- Basjonas
- Medlem+
Jo, har kikat på sub phatty, men det känns som att två oktaver är några tangenter för lite.
- Johanivansson
- Medlem+
Det är det definitivt. Om man tex spelar någon slags oktavbasgång i C dur vill man ju kunna gå upp på Dm och ner på Am, vilket inte funkar med ett sådant klaviatur.