Sånt SJUKT drag på PB!!!!!
- GandhiMK2
- Medlem++
Sånt SJUKT drag på PB!!!!!
Den tråd där det händer mest är väl "dän såm povstar sista inläggä i dän höringa tråden vinnär!"...
Här bukade vågorna gå höga i dom mest vitt skilda ämnen. Men det fungerade inte i dom ny-lättkränktas Svea rike.
Moderatorerna måste börja sätta ut varningsflagg i alla trådar där en personlig åsikt uttrycks så att ingen börjar gråta.
Huvva... Men huvudsaken är väl att alla är sams!
Här bukade vågorna gå höga i dom mest vitt skilda ämnen. Men det fungerade inte i dom ny-lättkränktas Svea rike.
Moderatorerna måste börja sätta ut varningsflagg i alla trådar där en personlig åsikt uttrycks så att ingen börjar gråta.
Huvva... Men huvudsaken är väl att alla är sams!
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
- fieldflower
- Hedersmedlem
Re: Sånt SJUKT drag på PB!!!!!
Nu har jag säkert missat nåt, men på a säger jag "det finns redan en tävling" och på B säger jag "det är sommar ,folk har annat för sig ".

Medlem i PB50+
- GandhiMK2
- Medlem++
A:ja TYVÄRR och B:har inget med detta att göra. Det har varit totalmögel i ngt år.
Triggerwarning på den här tråden nu! Akta akta! Åsikt uttryckt!
Triggerwarning på den här tråden nu! Akta akta! Åsikt uttryckt!
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
- fieldflower
- Hedersmedlem
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
+100fieldflower skrev:Äh, pb är fortfarande mitt favvo hangout place.
Jag som ändå är en nybörjare på FB tycker att mycket på FB är totalt nys. Var är vardagen på Facebook egentligen? Antingen vill man skryta eller så har det hänt en katastrof. Mellanmjölkens land verkar inte finnas där.
PB däremot innehåller hela skalan, dvs. vardagen.
Jag tänkte mest vara med i FB för att det verkar vara det forum som jag kan hålla kontakt med befintliga och ev. framtida spelkompisar. Än så länge har det misslyckats med det sistnämnda.

- Body&Soul
- Medlem+
Hmm... hittade en avdelning vid namn Off topic+ där GandhiMK2 postade senast men jag kvalar tydligen inte in för att ta del av visdomarna. Är det PB:s variant på smårummen på Spy Bar? Eller är det där de lättkränkta håller till som TS hänvisade till? 

- whatawaste
- Medlem++
Mest politik och icke-bas-snack där inne.
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre
Mesa D800 med PH412
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre
Mesa D800 med PH412
- GandhiMK2
- Medlem++
Om något så är det tvärtom... Ot+ kom till pga att folk är lättkränkta och ska inte behöva veta om att det finns diskussioner om riktiga saker. Allt ska vara rosa i övrigt.Body&Soul skrev:Hmm... hittade en avdelning vid namn Off topic+ där GandhiMK2 postade senast men jag kvalar tydligen inte in för att ta del av visdomarna. Är det PB:s variant på smårummen på Spy Bar? Eller är det där de lättkränkta håller till som TS hänvisade till?
- fieldflower
- Hedersmedlem
OT+ kom till för att vissa ämnen lockar vissa individer till bråk, och då det skedde helt publikt drog det med sig en massa andra som inte egentligen var särskilt sugna på att slåss.
Har funkat alldeles utmärkt. De som inte vill slipper, och de som vill får.
Politik och liknande är inte viktiga saker.
Bastrådarna, kramtråden och t.o.m. Tävlingstråden är viktigare. Iaf här på PB. Det är de som gör PB till ett favvo hangout place...
Har funkat alldeles utmärkt. De som inte vill slipper, och de som vill får.
Politik och liknande är inte viktiga saker.
Bastrådarna, kramtråden och t.o.m. Tävlingstråden är viktigare. Iaf här på PB. Det är de som gör PB till ett favvo hangout place...

Medlem i PB50+
- GandhiMK2
- Medlem++
Fast let's face it: pb har ju tvärdött på sista tiden... Hur mycket qv ett "favvoplace" är det egentligen?
"Min trampa är skev. Känner nån någon på ebs??"är ju maximal utdelning av spänning och lycka...
"Min trampa är skev. Känner nån någon på ebs??"är ju maximal utdelning av spänning och lycka...
- fieldflower
- Hedersmedlem
Det gör det alltid på sommaren.
Och alltid är det nån domedagsprofet som förkunnar att PB står på ruinens brant.
Ta det lugnt, sitt i solen, eller skriv ett ord i tråden Världens längsta saga, som ju förresten startades av... ... dig...
Och alltid är det nån domedagsprofet som förkunnar att PB står på ruinens brant.

Ta det lugnt, sitt i solen, eller skriv ett ord i tråden Världens längsta saga, som ju förresten startades av... ... dig...

Medlem i PB50+
- GandhiMK2
- Medlem++
Touché. Jag kände mej extremfånig den dagen!
Det här har inte ett skit med sommaren att göra för mej. Hur som...

Det här har inte ett skit med sommaren att göra för mej. Hur som...
- Ente
- VIP medlem
Nu är jag inte riktigt med här... jag är ganska ny på PB och gick med här enbart för bas/musik-relaterade spörsmål. Vill jag diskutera andra ämnen, så gör jag det i för detta ändamål skapade forum. Vill jag bli missförstådd maximalt skriver jag åsikt på fejjan. Det skrivna ordet kan aldrig få samma mening för de som läser - som den som skrev det avsåg, oavsett hur många smilisar och andra "uttryck" man petar in. Det gäller det här inlägget likväl som alla andras. Vill jag seriöst uttrycka en åsikt så gör jag det direkt om möjlighet finnes. PB kommer aldrig att bli "the big allround forum" för mig, men världens bästa kunskapskälla på svenska för allt som rör basprat.... JAG tycker iaf att det iom det lever upp till namnet Pratabas.
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
Precis! Huvudanledningen för mig att vara med i PB är precis detta.Ente skrev:Nu är jag inte riktigt med här... jag är ganska ny på PB och gick med här enbart för bas/musik-relaterade spörsmål. Vill jag diskutera andra ämnen, så gör jag det i för detta ändamål skapade forum.
- GandhiMK2
- Medlem++
Det VAR ett allround-forum förut där det diskuterades politik och allehanda ämnen högt och lågt.Ente skrev:Nu är jag inte riktigt med här... jag är ganska ny på PB och gick med här enbart för bas/musik-relaterade spörsmål. Vill jag diskutera andra ämnen, så gör jag det i för detta ändamål skapade forum. Vill jag bli missförstådd maximalt skriver jag åsikt på fejjan. Det skrivna ordet kan aldrig få samma mening för de som läser - som den som skrev det avsåg, oavsett hur många smilisar och andra "uttryck" man petar in. Det gäller det här inlägget likväl som alla andras. Vill jag seriöst uttrycka en åsikt så gör jag det direkt om möjlighet finnes. PB kommer aldrig att bli "the big allround forum" för mig, men världens bästa kunskapskälla på svenska för allt som rör basprat.... JAG tycker iaf att det iom det lever upp till namnet Pratabas.
Det var kanon.
Jag är INTE här för att läsa om brilliansen i Rotosiunds Trubass kontra ghs boomers. Jag vet efter 25 år med musiken som min enda inkomstkälla vad jag gillar och har testat nog för en livstid så just basfrågorna berör mej inte värst.
Det är olika.
Jag såg detta som vilken vänkrets som helst där man hade bredare intressen än strängtjocklek.
My bad.
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
GandhiMK2 skrev:Det VAR ett allround-forum förut där det diskuterades politik och allehanda ämnen högt och lågt.Ente skrev:Nu är jag inte riktigt med här... jag är ganska ny på PB och gick med här enbart för bas/musik-relaterade spörsmål. Vill jag diskutera andra ämnen, så gör jag det i för detta ändamål skapade forum. Vill jag bli missförstådd maximalt skriver jag åsikt på fejjan. Det skrivna ordet kan aldrig få samma mening för de som läser - som den som skrev det avsåg, oavsett hur många smilisar och andra "uttryck" man petar in. Det gäller det här inlägget likväl som alla andras. Vill jag seriöst uttrycka en åsikt så gör jag det direkt om möjlighet finnes. PB kommer aldrig att bli "the big allround forum" för mig, men världens bästa kunskapskälla på svenska för allt som rör basprat.... JAG tycker iaf att det iom det lever upp till namnet Pratabas.
Det var kanon.
Jag är INTE här för att läsa om brilliansen i Rotosiunds Trubass kontra ghs boomers. Jag vet efter 25 år med musiken som min enda inkomstkälla vad jag gillar och har testat nog för en livstid så just basfrågorna berör mej inte värst.
Det är olika.
Jag såg detta som vilken vänkrets som helst där man hade bredare intressen än strängtjocklek.
My bad.
Synd att du känner så. Det är ju ganska många som jättegärna vill ha tips och idéer på både musicerande och utrustning. Och är det någon på forumet som vet någonting och gärna vill delge sin kunskap är det ju helt perfekt.
Sen skadar det väl inte att läsa forumreglerna någon gång emellanåt.
Följer man detta blir och är PB den fenomenala mötesplatsen som vi alla önskar.PrataBas.se är en unik mötesplats fri att diskutera förutom bas-snack, vad man vill. Våra regler och riktlinjer är till för att skapa ett så trivsamt forum som möjligt där alla kan känna sig välkomna och trygga och samtidigt ha friheten att diskutera smått som stort och vara av olika åsikt. Låt sunt förnuft råda och hjälp till att skapa den bästa mötesplatsen på nätet. Det är vårt mål.
Våra riktlinjer
Bemöt alla medlemmar med respekt och vänlighet. Skriv dina inlägg på ett sådant sätt att det även skulle kännas bra om din mamma eller någon annan du håller kär läste dem. Om någon på forumet gör dig arg eller upprörd, ta ett par djupa andetag innan du svarar. Det kan vara så att du missuppfattat något eller inte ser hela sammanhanget. Ibland är det svårt att uttrycka sig på ett bra sätt, speciellt om man är irriterad. Det kan hända att användare säger något klumpigt som inte representerar vad de egentligen menar. Man släcker inte eld med eld. Vi behöver visa hänsyn till varandra och respektera våra olikheter. Försök så gott du kan att bidra till en positiv och trivsam stämning för alla.
...
Vänligen
MrBaloo
- GandhiMK2
- Medlem++
Mmm. Men nu är det ju inte min mamma som jag pratar med...
Det du skriver om tips... Musicerande ,där tror jag att jag har ett och annat att komma med. Jag är nerd-analytisk av mej ibland och har funderat och testat till förbannelse och har en massa ,i mitt tycke,välgrundade tankar om basism.
Då snackar jag om någon sorts "normalbasism",den sortens spel som jag tycker att vårt kära instrument är bäst lämpat för,det spel som oftast behövs och utförs i "normal"musik(whatever that is)... Basism där teknik,spjonk eller annan pubertal överambition står över sväng och uppgiften att skapa ett fundament som fpr artisten och resten av bandet att glänsa är jg ointresserad av,at best, och något speful gentemot,at worst...
Prylar,dock... Det sol alla jävlar är heeelt besatta av och man tror är nyckeln till att bli bättre,är jag ointresserad av.
Min bas ,som jag levt på,kostade 2500kr och är kanon för mej. Skulle säkert gå att hitta ngt som lät bättre och som fick mej att spela 4% bättre MEN det kan också lite mer spelande göra...
Så,om jag får ha en ond åsikt så är det att det kanske till och led skulle glra MER för basspelet att dnacka politik på pb än att köpa nya "trampor" (buäck för det "smeknamnet";-)) ...
Well well...
Det du skriver om tips... Musicerande ,där tror jag att jag har ett och annat att komma med. Jag är nerd-analytisk av mej ibland och har funderat och testat till förbannelse och har en massa ,i mitt tycke,välgrundade tankar om basism.
Då snackar jag om någon sorts "normalbasism",den sortens spel som jag tycker att vårt kära instrument är bäst lämpat för,det spel som oftast behövs och utförs i "normal"musik(whatever that is)... Basism där teknik,spjonk eller annan pubertal överambition står över sväng och uppgiften att skapa ett fundament som fpr artisten och resten av bandet att glänsa är jg ointresserad av,at best, och något speful gentemot,at worst...

Prylar,dock... Det sol alla jävlar är heeelt besatta av och man tror är nyckeln till att bli bättre,är jag ointresserad av.
Min bas ,som jag levt på,kostade 2500kr och är kanon för mej. Skulle säkert gå att hitta ngt som lät bättre och som fick mej att spela 4% bättre MEN det kan också lite mer spelande göra...
Så,om jag får ha en ond åsikt så är det att det kanske till och led skulle glra MER för basspelet att dnacka politik på pb än att köpa nya "trampor" (buäck för det "smeknamnet";-)) ...
Well well...
- Fernan
- Kontot är inaktiverat
Jag blir rätt trött på trådar som "Vad ska jag ha för bas ?", "Vad ska jag ha för stärkare ?" etc...Rätt meningslöst för TS eftersom hen bara blir pådyvlad andras preferenser och förmodligen inte blir ett dugg klokare. Så det finns inte så mycket att gå in och skriva inlägg om för mig heller. Man kollar lite annonser, försöker hitta nån recension (som det finns alldeles för lite av här), i övrigt är det inte mycket som väcker intresse. För övrigt inte nåt som är unikt för PB.
- Ente
- VIP medlem
Jag är iaf oerhört tacksam för de "experter" och andra som "kan allt" att jag har fått hövliga svar på mina nybörjar-frågor, jag tar för givet att ingen föds med 40-års erfarenhet. Med tiden har man lärt sig mycket, både ifrån PB och ifrån andra kunskapskällor. Eftersom jag (och flera andra basnoviser) härinne säkert besitter "expert-kunskap" i helt andra ämnen hoppas iaf jag att jag aldrig har fått en nybörjare/novis att känna sig nedvärderad, utan jag är glad att kunna dela med mig av vad jag lärt mig under 30-40 år. Och i basvärlden tog det ett tag innan man lärt sig att det är övning och åter övning, själv men mest med andra som är koden. Roliga grejer kan iofs göra att det blir skojsigare att öva... Trevlig helg...
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
+1000000Ente skrev:Jag är iaf oerhört tacksam för de "experter" och andra som "kan allt" att jag har fått hövliga svar på mina nybörjar-frågor, jag tar för givet att ingen föds med 40-års erfarenhet. Med tiden har man lärt sig mycket, både ifrån PB och ifrån andra kunskapskällor. Eftersom jag (och flera andra basnoviser) härinne säkert besitter "expert-kunskap" i helt andra ämnen hoppas iaf jag att jag aldrig har fått en nybörjare/novis att känna sig nedvärderad, utan jag är glad att kunna dela med mig av vad jag lärt mig under 30-40 år. Och i basvärlden tog det ett tag innan man lärt sig att det är övning och åter övning, själv men mest med andra som är koden. Roliga grejer kan iofs göra att det blir skojsigare att öva... Trevlig helg...
- GandhiMK2
- Medlem++

- fieldflower
- Hedersmedlem
- GandhiMK2
- Medlem++

- Ente
- VIP medlem

- Daionsavage
- Medlem++
Jag är ju en av de där lättkränkta som drog... det började med att en homofob rasist härjade runt och en del tog hans yttrandefrihet i försvar, andra tyckte att han kunde städa upp sina värsta urkräkningar och en del tyckte att han fick väl skriva vad han ville bara han gick med på att vara virtuell slagpåse åt dem. Vi var banne mig fullständigt överens om att han hade fel, men vi grälade oss blå över hur det skulle hanteras. Till slut så skapades off topic+ där vi kunde prata politik. Då borde det ha varit lugnt, men ungefär i samma veva dök det upp en fyrkantig besserwisser som inledde med att angripa alla som har dyrare prylar än Gandhis bas och några andra snarstuckna typer med hög svansföring svalde betet och så var kriget igång....
Det var då jag slutade att logga in, det finns roliga gräl och så finns det tragiska gräl. Just då var det bara tragiskt alltihop. Jag hade lärt känna en hel del trevliga människor härinne, vi hade redan kontakt med varandra utanför PB, det fanns liksom ingen riktig anledning att häcka här längre.
Jag tycker att det är en positiv överraskning att PB finns kvar ö h t.
Så i ärlighetens namn, vill man gräla finns ju flashback. Vill man gräla med folk som inte är idioter kan man trolla sina polare som man vet att man är trygg med
Det var då jag slutade att logga in, det finns roliga gräl och så finns det tragiska gräl. Just då var det bara tragiskt alltihop. Jag hade lärt känna en hel del trevliga människor härinne, vi hade redan kontakt med varandra utanför PB, det fanns liksom ingen riktig anledning att häcka här längre.
Jag tycker att det är en positiv överraskning att PB finns kvar ö h t.
Så i ärlighetens namn, vill man gräla finns ju flashback. Vill man gräla med folk som inte är idioter kan man trolla sina polare som man vet att man är trygg med

"If I can't dance, it's not my revolution!"
-Emma Goldman
-Emma Goldman