Fiske !?
-
- Medlem+
Fiske !?
Har lovat att lära min arbetskompis 5 åring att fiska .
Funderar på vad för typ av drag som vore optimalt !
Har ett gammalt daiwa Apollo spö med haspelrulle som ligger och skräpar Som borde duga !?
Iaf min fundering är om ett drag som flyter vore det bästa ?
Eller tänker jag fel ?
Funderar på vad för typ av drag som vore optimalt !
Har ett gammalt daiwa Apollo spö med haspelrulle som ligger och skräpar Som borde duga !?
Iaf min fundering är om ett drag som flyter vore det bästa ?
Eller tänker jag fel ?
Fårfiol -98.
- kmo
- Medlem++
Re: Fiske !?
Börja med lättare mete.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
- B-Å Åhs
- Medlem++
Spinnare funkar alltid och brukar ge napp...
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
-
- Medlem+
Popper flyter ju. Dom är dessutom riktigt bra för aborre och gädda. Bara att kasta ut och sen rycka in betet. Risk för trassel, men det får man väl räkna med om man fiskar med en femåring 
Lättast är nog någon form av mete.

Lättast är nog någon form av mete.
- B-Å Åhs
- Medlem++
Popper är grymt roligt nästan som torrfluga.
- Body&Soul
- Medlem+
Ja som kmo skriver. Det ska vara enkelt. Och det ska ge resultat. Börja med att finna ett ställe där det står abborre. Skaffa ett lätt metspö med lina, krok och flöte. Visa hur man agnar kroken med en mask. Fiska relativt ytligt för att få en liten fisk, de minsta och flesta står överst i stimmet. Får ni fisk så prova att fiska djupare, underst brukar de stora smyga...
Jag är en hopplöst hängiven fiskare sedan en äldre släkting lärde mig meta när jag var fem år. Först gick vi till hans hönsgård och grävde upp en (1) mask, sen gick vi ner till "ån" som de kallade Indalsälven. Han lärde mig maska på kroken, lägga ut reven, och det var magiskt att titta på flötet. En liten abborre nappade och gick till väders
Sen visade han mig hur man skar ut ögonen på abborren och nästa agn var ett abborröga som nästa fisk blixtsnabbt nappade på.
Sedan dess har det gått snart 54 år och endast Vår Herre vet hur många fiskar jag dräpt. Sedan många år dominerar flugfisket. Binder mina flugor själv och utrustningen är optimal vilket betyder att jag skrattar åt all reklam om alla dyra måste-grejor. Jag får fisk, mycket fisk, men aldrig mer än jag äter upp. Min ogifta hustru blev nyfiken på vad jag höll på med och är numera en driven flugfiskare som är lika ivrig som jag att komma ut lååångt från folk, lador och hus. Vi har det gott och jag tackar min min mammas morbror Bernhard som för en mansålder sedan visste hur man fångar en femåring
Här är ett par norrlänska tjärn-öringar fångade på en 0,14 flugtafs med en av mina egenkomponerade flugor som inte ser klok ut men som är idiotsäker på att fånga fisk på försommaren. Den större öringen vägde tre kilo och whisky-gravades till pålägg, den mindre
blev middag.

Jag är en hopplöst hängiven fiskare sedan en äldre släkting lärde mig meta när jag var fem år. Först gick vi till hans hönsgård och grävde upp en (1) mask, sen gick vi ner till "ån" som de kallade Indalsälven. Han lärde mig maska på kroken, lägga ut reven, och det var magiskt att titta på flötet. En liten abborre nappade och gick till väders

Sedan dess har det gått snart 54 år och endast Vår Herre vet hur många fiskar jag dräpt. Sedan många år dominerar flugfisket. Binder mina flugor själv och utrustningen är optimal vilket betyder att jag skrattar åt all reklam om alla dyra måste-grejor. Jag får fisk, mycket fisk, men aldrig mer än jag äter upp. Min ogifta hustru blev nyfiken på vad jag höll på med och är numera en driven flugfiskare som är lika ivrig som jag att komma ut lååångt från folk, lador och hus. Vi har det gott och jag tackar min min mammas morbror Bernhard som för en mansålder sedan visste hur man fångar en femåring

Här är ett par norrlänska tjärn-öringar fångade på en 0,14 flugtafs med en av mina egenkomponerade flugor som inte ser klok ut men som är idiotsäker på att fånga fisk på försommaren. Den större öringen vägde tre kilo och whisky-gravades till pålägg, den mindre

-
- Medlem+
Självklart! varför tänkte jag inte på mete !?
Det var det jag själv började med .
Det var det jag själv började med .
Fårfiol -98.
- Taurus
- Medlem++
Instämmer, jag har också goda erfarenheter av mete när det gäller så små barn. Det viktiga är att det händer något och att det nappar, så de förstår tjusningen med hela grejen. Ytmete är da shit, det spelar liksom ingen roll om det är löja och småaborre som hugger.Body&Soul skrev:Ja som kmo skriver. Det ska vara enkelt. Och det ska ge resultat. Börja med att finna ett ställe där det står abborre. Skaffa ett lätt metspö med lina, krok och flöte. Visa hur man agnar kroken med en mask. Fiska relativt ytligt för att få en liten fisk, de minsta och flesta står överst i stimmet. Får ni fisk så prova att fiska djupare, underst brukar de stora smyga...
Jag är en hopplöst hängiven fiskare sedan en äldre släkting lärde mig meta när jag var fem år. Först gick vi till hans hönsgård och grävde upp en (1) mask, sen gick vi ner till "ån" som de kallade Indalsälven. Han lärde mig maska på kroken, lägga ut reven, och det var magiskt att titta på flötet. En liten abborre nappade och gick till vädersSen visade han mig hur man skar ut ögonen på abborren och nästa agn var ett abborröga som nästa fisk blixtsnabbt nappade på.
Här är ett par norrlänska tjärn-öringar fångade på en 0,14 flugtafs med en av mina egenkomponerade flugor som inte ser klok ut men som är idiotsäker på att fånga fisk på försommaren. Den större öringen vägde tre kilo och whisky-gravades till pålägg, den mindreblev middag.
För övrig är jag också egenbindande flugfiskare med en likasinnad hustru, och blev invigd i fisket genom ytmete med min morfar som liten pojk.
-
- Medlem+
Nu har vi bestämt att jag och femåringen köper ett metspö och gräver efter mask i deras kompost .
Så att hon får vara med om allt .
Sen finns det i närheten en brygga att meta ifrån . enligt hörsägen ett bra abborställe .
Tar med mitt kastspö och metar med det fast utan flöte .
Plus att jag tar med några schysta drag bara utifall att
Höll på att glömma röken ska givetvis med så hon får smaka på nyrökt abborre på tunnbröd!
Tack för hjälpen rapport kommer så småningom . Dröjer några veckor innan det är dags .
Så att hon får vara med om allt .
Sen finns det i närheten en brygga att meta ifrån . enligt hörsägen ett bra abborställe .
Tar med mitt kastspö och metar med det fast utan flöte .
Plus att jag tar med några schysta drag bara utifall att
Höll på att glömma röken ska givetvis med så hon får smaka på nyrökt abborre på tunnbröd!

Tack för hjälpen rapport kommer så småningom . Dröjer några veckor innan det är dags .
Fårfiol -98.
- B-Å Åhs
- Medlem++
Rökt abborre älskar våra katter och även jag...
- Body&Soul
- Medlem+
- Body&Soul
- Medlem+
Jo, apropå kompostmask. Ifall du kan så leta "lermask" istället med tanke på femåringen. Kopmpostmasken är visserligen röd och fin men också blöt och går lätt sönder när man ska sätta den på kroken, sen trillar den också lätt av.
-
- Medlem+
Fantastiskt Ställe pb är !
Hade inte tänkt på det med kompostmask ! Ytterligare ett bra tips
Men nu rinner snålvattnet på rökt fisk .
Det enda tråkiga med Stockholm är att det inte går att få tag på riktig mandelpotatis
Är så himla gott med nyrökt fisk . Vet inte vad det är med köpepotatisen men den smakar och ser inte helt rätt ut .
Jaja, är väl kräsen från släkten i Arvidsjaur trakterna. den potatisen är fantastiskt god .
Hade inte tänkt på det med kompostmask ! Ytterligare ett bra tips

Men nu rinner snålvattnet på rökt fisk .
Det enda tråkiga med Stockholm är att det inte går att få tag på riktig mandelpotatis
Är så himla gott med nyrökt fisk . Vet inte vad det är med köpepotatisen men den smakar och ser inte helt rätt ut .
Jaja, är väl kräsen från släkten i Arvidsjaur trakterna. den potatisen är fantastiskt god .
Fårfiol -98.
- Body&Soul
- Medlem+
Bussgods? 

-
- Medlem+
Uppdatering !
Gick rätt bra tycker jag . vi fick några småttingar som vi slängde tillbaka.
Och 3 st större som vi rökte och åt .
Den lilla damen verkade väldigt nöjd
och hon hade riktigt bra tålamod tycker jag !
Ska så småningom låta henne prova att kasta också !
Vart inspirerad själv så jag gick och köpte mig ul utrustning .
Är riktigt kul man känner minsta lilla nafs och nappar det får man jobba för att vinna över fisken .
Edit
småttingarna var blandat mört och abborre , dom 3 vi åt var abborrar
Hon fick prova att rensa ,hade med en sax till henne !
Och lärde henne hur man så snabbt och smärtfritt som möjligt avlivar fisken !
Visade dom sätt jag själv använt ,kniv , stor träpinne och finger varianten .
Lite kul att en prinsesstjej är så tuff
Gick rätt bra tycker jag . vi fick några småttingar som vi slängde tillbaka.
Och 3 st större som vi rökte och åt .
Den lilla damen verkade väldigt nöjd

Ska så småningom låta henne prova att kasta också !
Vart inspirerad själv så jag gick och köpte mig ul utrustning .
Är riktigt kul man känner minsta lilla nafs och nappar det får man jobba för att vinna över fisken .
Edit
småttingarna var blandat mört och abborre , dom 3 vi åt var abborrar
Hon fick prova att rensa ,hade med en sax till henne !
Och lärde henne hur man så snabbt och smärtfritt som möjligt avlivar fisken !
Visade dom sätt jag själv använt ,kniv , stor träpinne och finger varianten .
Lite kul att en prinsesstjej är så tuff

Fårfiol -98.
- Body&Soul
- Medlem+
Vad trevligt att ni alla fick en kick av att meta lite, och det är en god gärning att förmedla riktig kunskap till de yngre. Har också varit iväg på lite fiske, fast jag ligger ju ute veckovis. Visst har det blivit fisk och visst har vi laddat batterierna så vi står ut en vinter till.