VW Golf TDI - synpunkter?
- fieldflower
- Hedersmedlem
VW Golf TDI - synpunkter?
Tjosan!
Går i tankar att köpa ny bil, och just nu lutar barometern åt en Golf TDI.
Tänkte mig en beggad men ganska ny så man slipper det första värdedroppet. Typ 3 år/3-5000 mil sisådär.
Varför just en sån? Vill ha en bil som är billig att köra till/från jobbet (30 minuter varav 1/3 i kö).
Tittade först på Toyota Yaris hybrid, men dels finns det inte så många beggade och dels är inte förbrukningen så himla låg med hybrid att det käkar upp prisskillnaden.
Golfen verkar gå billigt, och med start/stopp-funktion borde den hålla sig snäll i de värsta köerna tycker jag...
Har provkört, och den är ju lite trötter om den inte kommer upp i varv, men det är inget problem för mig - jag är synnerligen lugn bakom ratten och kör aldrig om på ställen där "några extra hästar" kommer till användning.
Så... vad säger herrskapet om dessa?
Problemområden? Dolda kostnader? etc...
Hit me!
Går i tankar att köpa ny bil, och just nu lutar barometern åt en Golf TDI.
Tänkte mig en beggad men ganska ny så man slipper det första värdedroppet. Typ 3 år/3-5000 mil sisådär.
Varför just en sån? Vill ha en bil som är billig att köra till/från jobbet (30 minuter varav 1/3 i kö).
Tittade först på Toyota Yaris hybrid, men dels finns det inte så många beggade och dels är inte förbrukningen så himla låg med hybrid att det käkar upp prisskillnaden.
Golfen verkar gå billigt, och med start/stopp-funktion borde den hålla sig snäll i de värsta köerna tycker jag...
Har provkört, och den är ju lite trötter om den inte kommer upp i varv, men det är inget problem för mig - jag är synnerligen lugn bakom ratten och kör aldrig om på ställen där "några extra hästar" kommer till användning.
Så... vad säger herrskapet om dessa?
Problemområden? Dolda kostnader? etc...
Hit me!
Medlem i PB50+
- bjelkeman
- Medlem++
- Kontakt:
Re: VW Golf TDI - synpunkter?
Får man plats med allt som ska till Glanshammar? 

Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
- BBQV
- Forumvärd
Jag har ingen egen erfarenhet av just den modellen, men VW är sjukt pålitliga, Deutshe kvalität rakt igenom. Hittar du en till överkomligt pris så lär det vara ett bra köp.
- fieldflower
- Hedersmedlem
Det jag hade med mig sist får absolut plats.bjelkeman skrev:Får man plats med allt som ska till Glanshammar?
Och får man för sig att plocka med stärkare kan jag ju alltid ta Volvon...

Jo, det var en bra känsla i den vid provkörning.BBQV skrev:Jag har ingen egen erfarenhet av just den modellen, men VW är sjukt pålitliga, Deutshe kvalität rakt igenom. Hittar du en till överkomligt pris så lär det vara ett bra köp.
Det säger liksom klopp istf kloonnggg då man stänger dörren.
Lite bullrig vid körning dock, men det är väl som det är med småbilar...
Medlem i PB50+
- macahan
- Medlem+++
Det går att packa mycket i en golf. Vi körde hela vår backline förutom Trumset i en golf en gång så det går om man vill.
- maxoges
- Medlem++
Jag köpte just en auris. Jävligt nöjd!
Man sitter lite högre och har bättre sikt än i golfen. Golfen har betydligt mer drag i gaspedalen
Man sitter lite högre och har bättre sikt än i golfen. Golfen har betydligt mer drag i gaspedalen

- funkys**t
- Medlem++
- Kontakt:
Sitter du mycket i kö? Automat!
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
- fieldflower
- Hedersmedlem
Jo, och det är nästan ett krav från hustrun, så automat blir det.funkys**t skrev:Sitter du mycket i kö? Automat!
Medlem i PB50+
- fieldflower
- Hedersmedlem
OK, en fråga till på ämnet: Bil som gått som leasingbil eller hyrbil - vad säger panelen om det? Ska man bara gå vidare eller är det helt ok?
Medlem i PB50+
- blackparkas
- Medlem++++
Hyrbil skulle jag aldrig köpa.
Never ever.
Leasingbil är ett lotteri.
Ibland innebär det att de har bra servicehistorik och att de är fräscha, men jag tror att det oftare är så att folk har en bil "gratis" och skiter fullständigt i hur den vårdas/servas... det är ändå inte deras bil...
Men Golf..
Har inte ni barn och grejer?
Finns ju så vansinnigt många bilar som är större men som ändå går billigt idag.
Köp en Touran istället om du vill ha WV.
Du är ju fullvuxen på längden, varför knöla ner sig i en Golf?
(Jo, jag vet att Golfarna är rätt stora, men ändå...)
Sedan så ska väl aldrig en diesel "varvas"
De flesta dieslar har ju mest vrid på ganska låga varv.
Små motorer är inte alltid billigare i drift än lite större.
Never ever.
Ibland innebär det att de har bra servicehistorik och att de är fräscha, men jag tror att det oftare är så att folk har en bil "gratis" och skiter fullständigt i hur den vårdas/servas... det är ändå inte deras bil...
Men Golf..
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- fieldflower
- Hedersmedlem
Det var den klockan som ringde hos mig också för hyrbil...blackparkas skrev:Hyrbil skulle jag aldrig köpa.
Never ever.
Men Golf..
Golfen är främst för mig som pendlingsbil, men också för hela familjen då vi reser med moderat packning (vilket är för det mesta).
Touran: 0,6 l/mil
Golf: 0,4 l/mil
Inte värt det, med tanke på att vi har V70'n kvar.
Medlem i PB50+
- Per
- Medlem++
Inga demoex, som ska bytas ut någonstans?
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
- LaGGeN
- Medlem
Jag har haft en VW Golf TDI Variant som personalbil i 3 år nu och är mycket nöjd. Den har pendlat mig cirka 12 mil om dagen och gjort det stabilt hela tiden. Har inte haft något som strulat äverhuvudtaget faktiskt.
Bensinförbrukningen ligger på ca 0,6, men då kör jag ganska agressivt.... Har lyckats pressa ned den till runt 0,45 vid några tillfällen.
Eftersom det är en Variant så har jag ändå haft ganska bra med plats och lyckats forsla hela familjen (2 vuxna + 2 9-åringar) överallt utan att uppleva platsbrist.
Vill minnas att jag provat en Audi nångång som hade en start/stop som kickade in så fort bilen stod stilla. Så funkar det inte på denna bilen. Denna måste stå stilla, läggas i friläge och kopplingen måste släppas upp. Sen startar den igen när kopplingen trycks ned. No biggie, men jag har inte använt den funktionen i överflöd. Det finns inte så mycket köer på skånska slätten
Jag är på det hela taget väldigt nöjd med Golfen och kan rekommendera den. Har dock ingen erfarenhet av Yarisen, så jag kan inte jämföra dem mot varandra.
Bensinförbrukningen ligger på ca 0,6, men då kör jag ganska agressivt.... Har lyckats pressa ned den till runt 0,45 vid några tillfällen.
Eftersom det är en Variant så har jag ändå haft ganska bra med plats och lyckats forsla hela familjen (2 vuxna + 2 9-åringar) överallt utan att uppleva platsbrist.
Vill minnas att jag provat en Audi nångång som hade en start/stop som kickade in så fort bilen stod stilla. Så funkar det inte på denna bilen. Denna måste stå stilla, läggas i friläge och kopplingen måste släppas upp. Sen startar den igen när kopplingen trycks ned. No biggie, men jag har inte använt den funktionen i överflöd. Det finns inte så mycket köer på skånska slätten

Jag är på det hela taget väldigt nöjd med Golfen och kan rekommendera den. Har dock ingen erfarenhet av Yarisen, så jag kan inte jämföra dem mot varandra.
Music Man Sterling
TC Electronic PolyTune 2 Blacklight | Aguilar Agro | ProCo RAT Vintage Reissue | Hermida Audio Reverb | Dunlop CryBaby GCB-95 (Stinkfoot mod)
TC Electronic PolyTune 2 Blacklight | Aguilar Agro | ProCo RAT Vintage Reissue | Hermida Audio Reverb | Dunlop CryBaby GCB-95 (Stinkfoot mod)
- strummer
- VIP medlem
Jag tycker mycket om VW, och en Golf är aldrig fel. Om du inte känner dig bekväm med en ännu mindre, för då kanske en polo tom skulle funka?
Skickat från min C6903 via Tapatalk
Skickat från min C6903 via Tapatalk
Kompressor, det är livet!
- fieldflower
- Hedersmedlem
Polo är nog lite för liten mtp att vi vill kunna ta lillbilen med ungarna och handla de gånger det inte blir storhandling, eller till stugan de gånger man inte har fullpackat, etc.
Inte så att vi vill köra kombi och byta ut Volvon, bara kunna låta bli att använda den jämt.
Vi var och kikade på en Golf idag, och det känns nog som att det blir den...
Det var lite att anmärka på inredning, nån lucka och lite kladd på sätena, men de skulle fixa upp allt sånt.
Inte så att vi vill köra kombi och byta ut Volvon, bara kunna låta bli att använda den jämt.
Vi var och kikade på en Golf idag, och det känns nog som att det blir den...
Det var lite att anmärka på inredning, nån lucka och lite kladd på sätena, men de skulle fixa upp allt sånt.
Medlem i PB50+
- blackparkas
- Medlem++++
Så du ska köpa en VANLIG Golf?
Inte kombi?
Jösses...
Vi tänker fantastiskt olika du och jag!
Sälj båda bilarna, köp en Passat till familjen och en 06:as Focus för dagspendlingen...
Inte kombi?
Jösses...

Sälj båda bilarna, köp en Passat till familjen och en 06:as Focus för dagspendlingen...
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
- fieldflower
- Hedersmedlem
En vanlig Golf, typ såhär:blackparkas skrev:Så du ska köpa en VANLIG Golf?
Inte kombi?
Jösses...

Äh, Volvon får förhoppningsvis rulla många mil till som familjebil.
Golfen är till 90% min jobbpendlingsbil, men de gånger man klarar sig med liten bil är tanken att använda den istf Volvon.
(Opeln jag har nu litar jag på ungefär lika långt som jag kan kasta den. Ska den vara glad skall jag köra full värme i kupen, annars blir den varm och börjar hosta.)
Ford Focus är ju typ samma bil som Golfen.
Samma förbrukning och ungefär lika stor.
Så du gillar mitt val helt enkelt...

Medlem i PB50+
- blackparkas
- Medlem++++
Hehe..
Njaej, jag gillar inte ditt val, men det skiter ju du i!
Menar att för samma pengar som en 3 år gammal Golf kan du ju få två st nyare bilar istället.
Har aldrig förstått vitsen med att köpa en liten nyare bil och så ha en gammal större bil när man ska frakta familjen..
Focusen har för övrigt större lastutrymme men bensinarna från 06-07 går ju dyrare än Golf TDI.
Frågan är ju vad en Golf TDI med automat kostar i skatt.
Focusen med Flexifuel kostar under tusenlappen.
Golfen... 3000? Blir några liter soppa trots allt för 2000 spänn!
Men men.
Köp en Golf om du blir glad, själv hade jag definitivt lagt krutet på familjebilen.
Skulle aldrig frakta familjen längre än till ICA i en Golf.

Menar att för samma pengar som en 3 år gammal Golf kan du ju få två st nyare bilar istället.
Har aldrig förstått vitsen med att köpa en liten nyare bil och så ha en gammal större bil när man ska frakta familjen..
Focusen har för övrigt större lastutrymme men bensinarna från 06-07 går ju dyrare än Golf TDI.
Men men.
Köp en Golf om du blir glad, själv hade jag definitivt lagt krutet på familjebilen.
- Geddan
- VIP medlem
Parkas; den enda missionerande Fordägaren!blackparkas skrev:Hehe..
Men men.

"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- blackparkas
- Medlem++++
Jepp, that´s me!!
Men notera att jag nämn Passat före Ford och att Focus bara var ett förslag på en billig vettig andrabil till Passaten eftersom han verkade så insnöad på WV...
Men notera att jag nämn Passat före Ford och att Focus bara var ett förslag på en billig vettig andrabil till Passaten eftersom han verkade så insnöad på WV...
- fieldflower
- Hedersmedlem
Nja, för samma pengar får jag 2 bilar som gått runt 10000 mil och börjar bli lite till åren.blackparkas skrev:Hehe..
Men men.
Den här har gått 3000 mil, så jag räknar med att köra den rätt länge. Dessutom en 2014, så den är hyfsat ny. Milen är dock det viktigaste för mig.
Focus och Golf diesel har samma förbrukning, dvs ca 0,45.
Flexifuel Focus drar enligt uppgift 0,62 bensin eller 0,83 E85.
Så en mil Diesel kostar 5,67, en mil Flexi bensin kostar 8,73 och en mil Flexi E85 kostar 8,86. (Priser från OK bemannad station idag.)
Diesel it is...
Skatten på Golfen ligger på 1300 per år.
Focus Diesel ligger på 1100 per år.
Focusen är klart bättre på kamremsbyte vid 16 000 mil istf Golfens 9 000 mil, men å andra sidan verkar Focus ha 2000 serviceintervall mot Golfens 3000 mil.
Bägge bilarna har 5 stjärnor i Euro NCAP, så visst känns det ok att köra längre än till ICA. Faktiskt är bägge bilarna markerade som bland de säkraste i sin klass på Folksams stora summering...
Golfen ger ett betydligt stadigare intryck på vägen än Volvon, vilket väl inte är så konstigt då det ju skiljer bortåt 15 år och 20 000 mil mellan dem.
Bagage känns rätt likvärdigt.
Focus:

Golf:

Siffrorna säger dock att Focusen är lite större. Är packning ett problem tar vi Volvon, men man får med sig en hyfsad storhandling även i Golfen.
Focusen är billigare i inköp, ca 30-40 000 för en likvärdig.
Å andra sidan har Golfen ett högre värde den dag man skall sälja den, och min känsla från oändliga timmar surfande är att man kan förvänta sig att en Golf kommer överleva fler mil än en Focus. Jag byter bil så sällan som möjligt, så det är inte helt oviktigt.
Tanken med denna bilen är som sagt att den främst skall vara pendlingsbil för mig till/från jobbet.
Men att så mycket som möjligt använda denna som familjebil istf Volvon om man inte skall ha med sig mycket saker, vilket bör vara ganska ofta, och på så vis spara mil/soppa på Volvon. Och ska man in till stan och snurra nån gång är det ju skönt att ha en bil som slipper trängselskatten.
Medlem i PB50+
- ffs pfyrix
- Medlem+
Vaför skulle det vara ett problem att frakta barnen i en äldre V70 med SIPS osv? Dessutom har vi några av marknades säkraste bilbältesstolar, men visst om någon ville ge mig en ny V70 hade jag ju inte tackat nej så är det.
Ovlov han rullar ett tag till, Bulan kommer nog att jobba han med och till FF´s stora förtret kommer jag ta den till skolan de dagarna det passar och han får trycka in Ovlov i garaget mouhahaha
Ovlov han rullar ett tag till, Bulan kommer nog att jobba han med och till FF´s stora förtret kommer jag ta den till skolan de dagarna det passar och han får trycka in Ovlov i garaget mouhahaha
*******************************************************************************************************'
Fieldflowers groupie
Fieldflowers groupie
- fieldflower
- Hedersmedlem
- Poncho
- Medlem+
Trängselskatten kommer du nog inte undan...fieldflower skrev: Och ska man in till stan och snurra nån gång är det ju skönt att ha en bil som slipper trängselskatten.
Transportstyrelsen
https://www.transportstyrelsen.se/sv/ko ... gselskatt/" onclick="window.open(this.href);return false;
Följande fordon är undantagna trängselskatt:
•utryckningsfordon
•bussar med totalvikt av minst 14 ton
•diplomatregistrerade fordon
•motorcyklar och mopeder
•militära fordon
•parkeringstillstånd för rörelsehindrade - Om du har parkeringstillstånd för rörelsehindrade kan du ansöka om att undanta ett fordon från skatteplikt. Det finns inget krav på att den rörelsehindrade själv ska äga fordonet i fråga.
Stockholm stad
http://www.stockholm.se/Fristaende-webb ... -miljobil/" onclick="window.open(this.href);return false;
Inga bilar slipper trängselskatt
Inga miljöbilar som nyregistrerats efter utgången av 2008 slipper trängselskatt. Äldre bilar som tidigare var befriade från trängselskatt i upp till fem år måste nu också betala avgiften.
Fender P + Ampeg SVT
- fieldflower
- Hedersmedlem
Attans...Poncho skrev:Trängselskatten kommer du nog inte undan...fieldflower skrev: Och ska man in till stan och snurra nån gång är det ju skönt att ha en bil som slipper trängselskatten.
Transportstyrelsen
https://www.transportstyrelsen.se/sv/ko ... gselskatt/" onclick="window.open(this.href);return false;
Följande fordon är undantagna trängselskatt:
•utryckningsfordon
•bussar med totalvikt av minst 14 ton
•diplomatregistrerade fordon
•motorcyklar och mopeder
•militära fordon
•parkeringstillstånd för rörelsehindrade - Om du har parkeringstillstånd för rörelsehindrade kan du ansöka om att undanta ett fordon från skatteplikt. Det finns inget krav på att den rörelsehindrade själv ska äga fordonet i fråga.
Stockholm stad
http://www.stockholm.se/Fristaende-webb ... -miljobil/" onclick="window.open(this.href);return false;
Inga bilar slipper trängselskatt
Inga miljöbilar som nyregistrerats efter utgången av 2008 slipper trängselskatt. Äldre bilar som tidigare var befriade från trängselskatt i upp till fem år måste nu också betala avgiften.
Nåja, de 2 ggr per år vi är inne i stan på vardagar får vi vackert betala då...
Medlem i PB50+