Svängande strängar med mobilkamera...

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Svängande strängar med mobilkamera...

Inlägg av mrbaloo »

Jag antar att detta har setts förut, men jag visar det igen:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=INqfM1kdfUc[/youtube]

Jag tänkte ju prova detta själv men fick bara så här i vintras då jag provade filma det på olika instrument i min arsenal:

Bild

Jag provade med Samsung Galaxy Tab 10.1, Galaxy Tab 7 2.0, Galaxy S4 samt Iphone 5 och på både elbas, akustisk bas, nylonsträngad akustisk gitarr, stålsträngad akustisk gitarr samt kontrabas. Bilden ovan är från kontrabasen men jag fick ju inte till detta exakt i ljusskenet från halogenspottar i taket.

Nu i sommar provade jag filma igen ute i solljuset och fick följande resultat:

Bild

Nu gick det alldeles utmärkt att få till filmfenomenet med min S4:a på min akustiska bas.

Det handlar naturligtvis om "the rolling shutter effect" som blir när digialkamerans bildchip läser filmrutan. Normalt sett brukar en filmkamera fånga varje bildruta direkt men vanliga digitalkameror fångar oftast pixel för pixel i rader uppifrån och ned på bildchipet. Det blir alltså en liten tidsfördröjning mellan varje bildpixel i varje filmruta och i det normala fallet brukar det inte vara några problem. Möjligtvis kan det vara ett problem då det som filmas innehåller snabba rörelser eller då kameran rör sig snabbt i sidled. Precis som när strängarna vibrerar.

Lite kul är det i alla fall att se filmen från min akustiska bas när strängarna "fladdrar". Nu kan jag tyvärr inte ladda upp filmen någonstans så att ni kan se den. Men stillbilden ovan visar ändå att resultatet är en rolling shutter effekt.

Håll tillgodo!

/MrBaloo
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Re: Svängande strängar med mobilkamera...

Inlägg av inber »

:tummenupp: Fräckt!
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Skriv svar