Hörselproppar?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+

Inlägg av dexter »

basmartin skrev:
GrafZeppelin skrev:Vad fanken är en Yamaha Subkick?
Mikrofon
Det är väl en högtalarkon egentligen som används som mikrofon. Går att tillverka själv väldigt enkelt.
gäst

Inlägg av gäst »

Rix skrev:
Liten skrev:Naa.. I need the propps!

This is the drummers gear:
Bild

And he calls me a gearslut!
Hnghhh!!! HAGE!! God damn va dansband.. 8)

Även jag sällar mig till de som rekommenderar Bellmans gjutna. Kört med dem i många år nu, inne på min andra omgång.
Håller med. BEDRÖVLIGT mycket dansband. Han har säkert en läskhållare gömd någonstans i röran också. Och en biodynamiskt odlad ergonomitrumstol och sådana där löjliga handskar. Säkert svart linne med cymbal-reklam med matchande keps. Sprillans nya casar till allt trots att han aldrig giggat. Duppelpedal garanterat.
Senast redigerad av gäst den fre 02 nov 2007, 00:16, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
durito
VIP medlem

Inlägg av durito »

jag skaffade min gjutna för 8 år sedan. värt varenda krona. kommer inte ihåg vilken db filtret ligger på men jag valde det mellersta av tre alternativ.

att stoppa in ett par proppar och sedan "dra ut dem en bit" är kanske det sämsta man kan göra om man vill ha hörseln kvar efter att man fyllt 40. man lurar öronen genom att göra så. då är det bättre att köra helt utan...har jag lärt mig..
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

durito skrev:jag skaffade min gjutna för 8 år sedan. värt varenda krona. kommer inte ihåg vilken db filtret ligger på men jag valde det mellersta av tre alternativ.

att stoppa in ett par proppar och sedan "dra ut dem en bit" är kanske det sämsta man kan göra om man vill ha hörseln kvar efter att man fyllt 40. man lurar öronen genom att göra så. då är det bättre att köra helt utan...har jag lärt mig..
VA?!

/Lasse, 41

Kör utan!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Johannes skrev:
Rix skrev:
Liten skrev:Naa.. I need the propps!

This is the drummers gear:
Bild

And he calls me a gearslut!
Hnghhh!!! HAGE!! God damn va dansband.. 8)

Även jag sällar mig till de som rekommenderar Bellmans gjutna. Kört med dem i många år nu, inne på min andra omgång.
Håler med. BEDRÖVLIGT mycket dansband. Han har säkert en läskhållare gömd någonstans i röran också. Och en biodynamiskt odlad ergonomitrumstol och sådana där löjliga handskar. Säkert svart linne med cymbal-reklam med matchande keps. Sprillans nya casar till allt trots att han aldrig giggat. Duppelpedal garanterat.
HAHAHA!!! vaför har jag inte läst detta förens nu???
Han har faktiskt varken handskar, reklamkepsar eller dubbelpedal..

Although, he does fit the profile! :lol:

Drummers! :roll:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Beställde ett gäng ER20 till hela familjen, det är ju dax för Morörhead i Globenannexet i december.
"- Is it loud enough?"
"- NO!!"
(ingen hör när jag skriker yes yes)
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

MAN MÅSTE HA GJUTNA PROPPAR!

Skillnaden är ofantlig. Om jag glömde mina hemma skulle jag köra 10 mil för att hämta dem. Skulle jag tappa dem skulle jag genast beställa nya om de så kostade 7000 spänn.
Man blir mer avslappnad, man hör verkligen bättre när man inte har en massiv vägg av ljud in i hjärnan. Det är lättare att höra nyanser i trumspelet när ljudet inte är påfrestande. När man sjunger har man lite inbyggd monitor i skallbenet också, bra när man bara galer med på refränger och inte alltid får riktig monitor.

Jag skulle hellre spela på en sträng eller en 25w FBT-combo från -72 än att vara utan propparna på en spelning.

Sedan är det ju så med proppar att man måste bestämma sig för att man verkligen vill använda proppar. Det låter inte likadant, men efter ett tag låter det bättre än utan tycker jag.

Jag jobbar som slöjdlärare tre dagar i veckan och har propparna även där, funkar utmärkt.

Mina kommer från Bellman&Symphon, 15 dB dämpning, har haft dem i mer än 6 år... Jag har provat säkert tjugo sorters proppar, papper, 300-kronorsproppar från musikaffären och jag lovar, inget kommer i närheten av ljudet i de gjutna.

Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++

Inlägg av Diesel »

spela på en sträng är ju fränt!

det är ju som D.A.D!
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"

http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Nu har tom jag gått och skaffat proppar.
Hör och häpna.
Ska bli intressant att testa dem på rep.
Alpine blev det, som kommenterats ett antal ggr här i tråden.
Verkar som att ingen är nöjda med dem...så ....intressant, som sagt var. :wink:

Edit: Kan ngn förresten berätta för mig vad det drä genomskinliga plaströret i caset är till för?!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

för att stoppa i proppen i örat..
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

macahan skrev:för att stoppa i proppen i örat..
Haha! Och som jag funderade..
Har jag lite norskt påbrå iaf?!

*hukar för Prunier*
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Geddy_Lee skrev:Verkar som att ingen är nöjda med dem...så ....intressant, som sagt var. :wink:

Edit: Kan ngn förresten berätta för mig vad det drä genomskinliga plaströret i caset är till för?!
Va? Nu har jag slöläst känner jag. Jag kör på alpine och har då inga problem med dem inte.

Tror att plaströret är till för att montera proppen i örat på nåt vis.. Har aldrig använt den dock. :D
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Det problem jag har med mina alpine att själva "pluppen"/filtret trillar ut konstant.. men det beror mer på åldern och hur mycket jag faktiskt använt dom.
Däremot tycker jag att dom fungerade grymt innan det.

plaströret behövs sen när gummit blivit så gammalt att gummit i röret viker sig när man försöker stoppa in proppen.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

macahan skrev:Det problem jag har med mina alpine att själva "pluppen"/filtret trillar ut konstant.. men det beror mer på åldern och hur mycket jag faktiskt använt dom.
Däremot tycker jag att dom fungerade grymt innan det.

plaströret behövs sen när gummit blivit så gammalt att gummit i röret viker sig när man försöker stoppa in proppen.
Han jag handlade av på Börsen hade köpt nya efter 4 år för då var de slut.
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

ja, du ser vad jag menar.. :D
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

Kul med tråd-necromancy :)

Själv kör jag med 300-kronorsvarianterna som finns i olika storlekar, de sitter bekvämt, dämpar tillräckligt och förvanskar inte ljudet för mycket tycker jag.

Tidigare slarvade jag till och från med propparna men under de senaste åren har de åkt i så fort jag klivit in i repan eller upp på scen, det är som sagts trist att behöva lägga musicerandet på hyllan vid 50 bara för att man är för fåfäng, ljudfetishistisk eller snål nu för att använda proppar.
Skriv svar