VW Golf TDI - synpunkter?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Re: VW Golf TDI - synpunkter?

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev:
Pelleper skrev:Grattis till ett bra köp! Jag är VW-människa ut i fingerspetsarna! Kör Passat Diesel just nu, 2012:a, och är mer än nöjd! Vackra bilar, både Passaten och Golfen!

Vackra bilar!?!?
Men nu läll...

Amerikanska 50-talare och en del exklusiva gamla europeiska sportbilar samt mindre sportiga får kallas vackra, men Golf och Passat?
WTF?
Här är vi helt överens.
Ett fåtal moderna bruksbilar är vackra (eller iaf roliga, som beeteln), men de flesta not so much.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Nä, snygga, absolut. Jag tycker nya Mondeon t.ex. är jättesnygg.
Lika så senaste 5-serien.

Men vacker?! Näeh... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev:Nä, snygga, absolut. Jag tycker nya Mondeon t.ex. är jättesnygg.
Lika så senaste 5-serien.

Men vacker?! Näeh... :D
Och så slutade vi vara överens igen - mondeo är lika tråkiga som alla andra bruksbilar.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Nu är du bara dum på riktigt...

Finns inte många likheter mellan en "bruksbil" i stil med Passat, Golf, V70 på nya Mondeon...

Om du tycker nya Mondeon ser ut som vilken tråkig bruksbil som helst så tror jag du är diskvalificerad fr.o.m. nu när det gäller att ge input i huruvida något ser bra ut eller ej! :D

Bild
Bild
Bild

Förvisso så tycker jag att förra generationen Mondeo med fulla exteriörkit:et även den skiljer sig ganska markant mot vanliga trista arslefraktare...
Ser du inte det så... Ja iofs, du är ju inte någon bilmänniska så man kan ju inte förvänta sig hur mycket som helst... :D

Bild

Jämfört med:

Bild
Bild
Bild

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

En mondeo blir ju inte snyggare för att man snott aston martin-grillen. Det blir ju som en kinakopia tyvärr. Nör man vet om det så kan man av princip inte gilla det, men det går väl över.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Precis så.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Med tanke på vad ni två kör för bilar så...

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Med tanke på vad ni två kör för bilar så...

Shit asså...
Skit i grillen, kan man inte se att Ford tagit Mondeon från just den tråkiga vanliga bruksbilen i och med nya Mondeon är man banne mig blind.
Alternativt så är man bara för ointresserad av bilar för att inse skillnaden.
Alternativt en kombination.

Opel gjorde likadant med Insignian.
Sen om den fortfarande hade lite problem, spelar ingen roll, designen och känslan på/i bilen är många snäpp upp.

Och gillar man V70/Passaten och Avensisen här ovanför så förstår jag att man inte gillar nya Mondeon.
Mondeon sticker ut för mycket. Det är ju aldrig bra för en Svensson!
Avensisen förresten sticker ju också ut, genom att vara skitful!

Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Håller med. Avensisen är skitful. Men det är mondeon bakifrån också.
Sen har jag aldrig sagt att min bil är snygg eller "snyggare än din bil". Nä, en touran är bra osnygg. Speciellt bakifrån. Men den gör det den ska och varför jag köpte den.
Passat och golf variant är samma osnygga. V70 är ju en sån där som man gillar eller ogillar men enligt mig är den iallafall snygg bakifrån.

Ärligt talat så kan jag inte släppa grillen/fronten. Den är en kopia av Aston Martin.

Då är jag både blind och ointresserad. Och du en Ford-fanboy.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

macahan skrev:Då är jag både blind och ointresserad. Och du en Ford-fanboy.
+1 på den. :vinkar:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Bryr mig inte så mycket om om ni kallar mig fanboy.

Håller med om att grillen påminner om en Aston-grill, men någon kopia är det då inte.
Men där kommer ert ointresse och okunskap när det gäller bilar in så ni är förlåtna!
För övrigt så hade Mondeo redan den formen på nedre luftinsläppet 2010.

Tyvärr lite mörkt på den här bilden så skillnaderna syns inte jätteväl, men man ser ju att formerna trots allt är rätt olika.

Bild

För att inte tala om den här:

Bild

Nåja, ni får fortsätta dissa Ford och tycka det är tråkiga bilar.
Jag vet ju att ni inte har någon koll vare sig designmässigt eller åkt i en Ford senaste 20 åren så det är lugnt!

Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Hahahaha. Kränkt.

För övrigt. Ointresse. Du har ingen aning om vad du säger.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Inte av Aston-kommentarerna. Det är gammal skåpmat och jag vet ju att det finns ganska stora likheter, såväl som det finns stora skillnader.
Men däremot av att nya Mondeon skulle vara "vilken tråkig bruksbil som helst"

Shit.
T.o.m. förra generationen Mondeo med faceliften ser bättre ut än "vilken tråkig bruksbil som helst"...

Och så har jag lite tråkigt...

Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Jag föreslår att du läser om vad JAG har skrivit innan du säger vad jag tycker om saker och ting.
Jag tycker däremot inte att ford är Guds gåva till bilismen. Till skillnad mot andra.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Fast, det var ju ff jag citerade.
Att det är en kopia på aston har du skrivit.

Ang. ointresse så tror jag det finns olika nivåer av intresse.
Efter de här åren på PB så är jag ju ganska på det klara med att du inte är någon bilmänniska direkt.

Att Ford skulle vara Guds gåva till bilismen tycker ju inte ens jag...
Jag tycker bara att Ford har gjort många modeller som varit både snyggare och roligare att köra än många andra liknande bilar.
Och att det dessutom är få fabrikat som fortfarande lever kvar i snacket från 80-talet hos folk...

Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Ja. Du har då helt klart för dig vart du sorterar in mig. Utan att ha någon aning egentligen om jag har bilintresse som du kanske inte vet om. Sjunk ditt skepp själv. Så kör jag bil och bryr mig om bilar istället.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Kränkt?

:D

Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

blackparkas skrev:Kränkt?

Nä. Men less på fjantar som säger sig "har bilintresse" och runkar till biltidningar.
Tro att du är den enda med tillräckligt bilintresse vetja. Det blir säkert bättre då.
Adios ford.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev:Fast, det var ju ff jag citerade.
Att det är en kopia på aston har du skrivit.

Ang. ointresse så tror jag det finns olika nivåer av intresse.
Efter de här åren på PB så är jag ju ganska på det klara med att du inte är någon bilmänniska direkt.

Att Ford skulle vara Guds gåva till bilismen tycker ju inte ens jag...
Jag tycker bara att Ford har gjort många modeller som varit både snyggare och roligare att köra än många andra liknande bilar.
Och att det dessutom är få fabrikat som fortfarande lever kvar i snacket från 80-talet hos folk...
Jag dissar inte Ford.
Jag säger att Ford är lika tråkiga som alla andra bruksbilar. Och då jag säger alla menar jag alla utom några få som verkligen sticker ut såsom bubblan, mini, Fiat 500 och kanske nån mer. PT Cruiser tyckte jag var rolig förr, men nu ser den ut som ett badkar, så smaken förändras...
Min egen Golf är definitivt med i kategorin vanliga tråkiga bruksbilar.

Ang. "fanboy" så menade jag inget elakt alls.
Men jag utmanar dig att hitta en biltråd där du inte sagt att Ford är lösningen...;)
Det finns säkert nån, men du är Ford-killen på forumet som du säkert vet.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

macahan skrev:
blackparkas skrev:Kränkt?

Nä. Men less på fjantar som säger sig "har bilintresse" och runkar till biltidningar.
Tro att du är den enda med tillräckligt bilintresse vetja. Det blir säkert bättre då.
Adios ford.

Ok. Då är det inte mig du menar alltså. Jag har inte köpt en biltidning sedan 2012...
Jag tror inte att jag är den enda på forumet med genuint bilintresse. Men det är ganska snabbt gjort att avläsa vem som tycker det är intressant/kul med bilar och vem som har ett bilintresse.

Har man inte gjort annat än pratat bilar och hängt över biltidningar sedan man var 3 år så anser jag att man är en bilmänniska.
Efter dessa åren på PB så har jag aldrig hört nåt från ditt håll som pekar på att du tycker annat än att det är "lite kul med bilar" och att Berlingon är ett mästerverk designmässigt. Ridå. Typ.

Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Haha. Nä vetu vad. Berlingo ett mästerverk. Har jag sagt det så måste jag varit full. För det är inte sant.
Edit: eller så var det en jämförelse med hur bra någon fordmodell såg ut.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Lite intressant ang det där med biltidningar sen du var tre. Då kollade jag musiktidningar. Alltså är jag en musikmänniska och du "tycker bara det är lite kul med musik. Typ.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

fieldflower skrev:
Jag dissar inte Ford.
Jag säger att Ford är lika tråkiga som alla andra bruksbilar. Och då jag säger alla menar jag alla utom några få som verkligen sticker ut såsom bubblan, mini, Fiat 500 och kanske nån mer. PT Cruiser tyckte jag var rolig förr, men nu ser den ut som ett badkar, så smaken förändras...

Men jag utmanar dig att hitta en biltråd där du inte sagt att Ford är lösningen...;)
Och jag säger att om man inte kört igenom Fords utbud av modeller så kan man inte avfärda dem som lika tråkiga som alla andra bruksbilar.

Och rent utseendemässigt så...
Kolla på nya Mondeon och jämför den med vad Toyota, Mitsubishi, Renault, Volvo, VW, Nissan t.ex. kommit med senaste åren...

Iofs så börjar jag nästan gilla nya Passaten litegrann.
Audi/BMW/Mercedes är konstiga.
Vissa modeller ser skitbra ut, men andra helt bedrövliga, då framförallt BMWs modeller... 1-serien, X1, X3, GT-bilarna..

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

macahan skrev:Haha. Nä vetu vad. Berlingo ett mästerverk. Har jag sagt det så måste jag varit full. För det är inte sant.
Edit: eller så var det en jämförelse med hur bra någon fordmodell såg ut.

Hahahaaaa!!

Nej, ärligt talat, du tyckte Berlingon var kanon designmässigt!!
Minns det väldigt väl men orkar inte leta upp tråden! :D

Ang bilmänniska/musikmänniska så tror jag man kan vara båda delarna och även att man kan vara det ena eller det andra även om ett intresse väckts senare än 3-årsåldern.

Du är säkert mer musikmänniska än vad jag är, jag lyssnar mest på ljudböcker nuförtiden faktiskt...
Och hårdrock. Och det är ju sen gammalt att det inte är creddigt nog med hårdrock.

Men jag tror inte att det ena eller andra inte kan märkas under så många år på ett forum likt PB.
Att kunna skilja en 57:as Cheva Bel Air mot en 58:as eller en 60:as Cadillac mot en 59:as är väl ungefär som att man vet texterna på alla R.E.M.-låtar, vet vad alla i Smashing Pumpkins hette..

Men det kanske snarare handlar om bilnörderi/musiknörderi än om intresse....
Och då är jag definitivt snarare bilnörd än musiknörd...

Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev:
fieldflower skrev:
Jag dissar inte Ford.

Och jag säger att om man inte kört igenom Fords utbud av modeller så kan man inte avfärda dem som lika tråkiga som alla andra bruksbilar.

Och rent utseendemässigt så...
Kolla på nya Mondeon och jämför den med vad Toyota, Mitsubishi, Renault, Volvo, VW, Nissan t.ex. kommit med senaste åren...

Iofs så börjar jag nästan gilla nya Passaten litegrann.
Audi/BMW/Mercedes är konstiga.
Vissa modeller ser skitbra ut, men andra helt bedrövliga, då framförallt BMWs modeller... 1-serien, X1, X3, GT-bilarna..
Jag har kört/åkt en del Ford och tycker att de är likadana som alla andra vanliga bilar. Både komfortmässigt och utseendemässigt. Ford är liksom alla bilar lite olika, men inte tillräckligt olika för att stå ut.
Audi-utseendet var faktiskt lite roligt slickt då det kom, men nu är man van.

Jag är helt enkelt inte särskilt intresserad av helt vanliga bilar.
De skall vara sköna att köra, inte kosta en massa att köra och hålla igång, och hålla länge. Done deal för mig.
Ford är med i den kategorin, tillsammans med en hel drös andra (men inte alla...)
Köpa vardagsbil på utseende lär jag aldrig i livet göra, förutom åt det andra hållet. T.ex. Nissan Juke skulle jag aldrig kunna köpa, för jag kan inte leva med utseendet.

Skulle jag få för mig att skaffa hobby-bil nån gång skulle utseende och annat bli intressant, förmodligen på bekostnad av alla aspekter jag värdesätter i vardagsbil. Men det är liksom en helt annan sak för mig.
Medlem i PB50+
Skriv svar