Polera cellulosalack?
- dexter
- Medlem+
Polera cellulosalack?
Jag har en väldigt matt cellulosalackad kropp som jag skulle vilja försöka polera upp. Vad ska man använda sig av för polermedel tro, går det bra med vilken som helst? Jag har nog nån flaska möbelfinish i något skåp hemma...
- hosse
- Medlem+++
Re: Polera cellulosalack?
dexter skrev:Jag har en väldigt matt cellulosalackad kropp som jag skulle vilja försöka polera upp. Vad ska man använda sig av för polermedel tro, går det bra med vilken som helst? Jag har nog nån flaska möbelfinish i något skåp hemma...
spela på den. min highway one är cellullosa-lackad och var helt matt när jag köpte den. efter 8 månaders spelande så är den högblank.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish
snus och kaffe, a match made in heaven.
"When in doubt, skriv 'dom'."
- Liten
- Hedersmedlem
- hosse
- Medlem+++
autosol? har inte det en slipande effekt?knedy skrev:Autosol använder jag och det funkar.

www.chucknorrisfacts.com
- Bean
- VIP medlem
Re: Polera cellulosalack?
dexter skrev:Jag har en väldigt matt cellulosalackad kropp som jag skulle vilja försöka polera upp. Vad ska man använda sig av för polermedel tro, går det bra med vilken som helst? Jag har nog nån flaska möbelfinish i något skåp hemma...
Uj...möbelpolish hör inte hemma på instrument. Jag vet inte vad andra säger, men jag rekommenderar det inte i alla fall.
- appan
- Medlem
Tjenare!
Jag har lackat en gitarrkropp och en baskropp för ett antal år sedan. Det blev riktigt bra! Köpte cellulosalack från Ad Lib i Tjockhult. Efter våtslipning med superfinkornigt papper och diksmedel, körde jag rätt och slätt med en polertrissa på en vanlig borrmaskin. Fått beröm för dessa arbeten. Polertrissa från biltema eller St Pers källare borde inte kosta skjortan heller.
/Per
Jag har lackat en gitarrkropp och en baskropp för ett antal år sedan. Det blev riktigt bra! Köpte cellulosalack från Ad Lib i Tjockhult. Efter våtslipning med superfinkornigt papper och diksmedel, körde jag rätt och slätt med en polertrissa på en vanlig borrmaskin. Fått beröm för dessa arbeten. Polertrissa från biltema eller St Pers källare borde inte kosta skjortan heller.
/Per
- GNUlars
- VIP medlem
- Kontakt:
Hejsan!
Jag har möbelpolish som är gjord för cellulosalack. Köper 5-litersdunkar, men tappar upp på småflaskor om någon är intresserad...Autosol går också, men den är ganska grov och slipar en hel del. I så fall autosol först och polish sedan. De flesta gitarrpolish-preparaten är rätt dåliga, en del till och med skadliga för cellulosalack. Och dyra....
Lars
Jag har möbelpolish som är gjord för cellulosalack. Köper 5-litersdunkar, men tappar upp på småflaskor om någon är intresserad...Autosol går också, men den är ganska grov och slipar en hel del. I så fall autosol först och polish sedan. De flesta gitarrpolish-preparaten är rätt dåliga, en del till och med skadliga för cellulosalack. Och dyra....
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
- peppe
- Medlem+
Gamla hederliga gröna turtle bilvax men varför polera? Är det inte allas dröm numera att ha matt lack så det ser vintage ut?
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
- anli
- VIP medlem
När man ha slipat sista lagret med 1200 så kan det vara bra med lite poering.peppe skrev:Gamla hederliga gröna turtle bilvax men varför polera? Är det inte allas dröm numera att ha matt lack så det ser vintage ut?
Lars: Kan autosol ersätta polerpasta modell fin?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
- GNUlars
- VIP medlem
- Kontakt:
Javisst. Autosol är ju ett polermedel, det är bara lite grövre än den fina polerpastan jag har. Blir det tillräckligt repfritt med Autosol så behövs inget annat. Tror att vatten funkar med Autosol, det kan behövas lite vätska när man polerar.
Lars
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.