Metalbasister

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

Jag instämmer med tidigare inlägg om Geezer Butler, oavsett hur man definierar metalgenren är han Den Store Metalbasisten numero uno för mig, stenhård!

Sen är jag mycket pinsamt förtjust i Steve Dawson i Saxons "originalsättning", det finns ingen som kan spela lös A-sträng som honom, hehe. Redan i början av åttiotalet var han överårig, flintskallig, hade läppen krönt med en klassisk engelsk arbetarmustasch och var en helt rutten basist, men jäklarisnuset vilken attityd han hade på scen. För övrigt har jag ett fett ärr på höger smalben efter en kontrovers i Solnahallen vid The Eagle Has Landed-turnén för sisådär 25 år sedan - jag blev ilsk när en annan moppemuschad rocker slet sönder min konserttisha - så Dawson är svår att glömma 8-P
BonafideYouth
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av BonafideYouth »

Jag vet inte om denna basist e så mycket "metal" men Pete Agnew i Nazareth e ascool!! :fullband:
RolleHarris
Medlem++

Inlägg av RolleHarris »

ZoggeY skrev:Varken Primus Les Claypool räknas inte som metal. Faktum är att Les Claypool var på audition hos Metallica efter att Cliff Burton dött men han passade inte deras stil.
En annan orsak till att Metallica inte valde Claypool varför att de kunde ju inte ersätta den döda killen (Cliff) med snubbe som lirade bättre än honom. Då hade ju ingen vetat vem Cliff varit
RolleHarris
Medlem++

Inlägg av RolleHarris »

Heavy Metal nämdes först i en tidning där en Jimi Hendrix koncert recenserades. Journalisten tyckte att Hendrix musik var det värsta han hört och beskrev att den lät som "pieces of heavy metal falling down from a crane on a scrapyard". Därifrån kom utrycket som namngav en hel musikstil
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

RolleHarris skrev:Heavy Metal nämdes först i en tidning där en Jimi Hendrix koncert recenserades. Journalisten tyckte att Hendrix musik var det värsta han hört och beskrev att den lät som "pieces of heavy metal falling down from a crane on a scrapyard". Därifrån kom utrycket som namngav en hel musikstil
Jo, det stämmer!
Men att benämna musik och grupper som Heavy Metal kom senare.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++

Inlägg av GurraG »

Och så glömmer vi inte textraden "heavy metal thunder" från born to be wild med steppenwolf från -68. Bidrog nog på sitt vis till spridandet av termen.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Inlägg av the_great_alfonzo »

Jag tycker att band som Iron Maiden och Judas Priest (och dylik skit) klassas som hårdrock, medan prexis som hellish säger är metal mer hi-tech liksom, heavy metal känns också lite gammaldags! en spela roll, dudes.-.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++

Inlägg av Svarte_Jack »

Back to topic please.
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Inlägg av Noelredding »

Jason Newsted.
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
guitarowner
Medlem+

Inlägg av guitarowner »

Kanske inte riktigt metall men...
hårdrock a 70tal så är min favoritbasist...
Burke Shelley i Budgie

Har alla gamla plattor med Budgie och jag gillar
verkligen hans sound och sätt att lira bas :) :)
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Noelredding skrev:Jason Newsted.
Jeeses! Kom inte dragandes med den där fjanten igen!!!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Bleh... Trodde det skulle bli livat när jag postade hans namn i "mest överskattade basister"-tråden men icke. Tar det som att jag inte är ensam om att tycka det.
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+

Inlägg av Billy »

Geezer Butler, världens första metalbasist! (Och en av de skönaste)
Användarvisningsbild
mickeb
Nykomling

Inlägg av mickeb »

Cliff Williams!
I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy!

www.myspace.com/mickenilsson
Användarvisningsbild
ZoggeY
Medlem+

Inlägg av ZoggeY »

Tycker inte Jason är överskattad men bra är han inte heller.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

ZoggeY skrev:Tycker inte Jason är överskattad men bra är han inte heller.
Precis, bara för att man är/varit med i ett känt band så innebär det ju inte per automatik att man är en "stor" basist... En del här verkar blanda ihop det hela...
Jason gör ju det han ska, inget mer, inget mindre.
Jag gillar honom. Gillade hans sound en del också, inte helt hänförd av det, men fläskigt och annorlunda sound för metalgenren.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
gäst

Inlägg av gäst »

Hårdrock eller heavy metal?
Jag började lyssna på hårdrock ca 1981-82, Black Sabbaths Electric funeral var den första hårdrocklåten jag hörde och sedan var det kört.
Kul att läsa att alla har så starka åsikter och vet precis hur det liger till när det gäller vilka band och basister som är metal och vilka som är hårdrock. Själv har jag fortfarande inte fattat skillnaden efter alla dessa år och eftersom det inte finns några vedertagna riktlinjer så tror jag ingen annan egentligen har fattat det heller. Ingen vet ju med säkerhet vad som är hårdrock och vad som är heavy metal. Det är inte som att 1+1=2.
Själv så använder jag båda uttrycken för att beskriva samma sak. Att det sedan har kommit tusen underetiketter genom åren förändrar inte det faktum att det är omöjligt att säga vad som är hårdrock och vad som är metal. Bara i detta lilla forum så verkar det ju finnas massor av olika bud. Ingen har rätt men ingen har heller fel.

Bäst enligt mig:
Geezer
Bob Daisley
Cliff Williams

Coolast:
Steve Dawson
Ian Hill
Gubbar rules!

Edit: Det som kallades The New Wave of British Heavy Metal en gång i tiden betraktas nog som hårdrock idag av den yngre publiken. Allt förändras...
gäst

Inlägg av gäst »

the_great_alfonzo skrev:Jag tycker att band som Iron Maiden och Judas Priest (och dylik skit) klassas som hårdrock, medan prexis som hellish säger är metal mer hi-tech liksom, heavy metal känns också lite gammaldags! en spela roll, dudes.-.
Som sagt, den yngre genarationen kallar Maiden och Priest för hårdrock men när de banden kom så rådde det inget tvivel om att det var heavy metal. New Wave of Britih Heavy Metal. Någon som idag är tonåring och som gillar de nya stenhårda metalbanden kan nog inte riktigt förstå att Maiden och Priest en gång ansågs vara just stenhårda. Spelar man British Steel för en sådan person så finns det nog en chans att han eller hon tycker att det är gubbrock.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Johannes skrev:Som sagt, den yngre genarationen kallar Maiden och Priest för hårdrock men när de banden kom så rådde det inget tvivel om att det var heavy metal. New Wave of Britih Heavy Metal. Någon som idag är tonåring och som gillar de nya stenhårda metalbanden kan nog inte riktigt förstå att Maiden och Priest en gång ansågs vara just stenhårda. Spelar man British Steel för en sådan person så finns det nog en chans att han eller hon tycker att det är gubbrock.
Fast så har det ju alltid varit. Elvis och Beatles var väl typ satan's minions i föräldrarnas ögon när de slog igenom. All rock har väl i begynnelsen betraktats som skrän och sågverksljud när det har slagit igenom. Det har bara utvecklats till att bli hårdare och hårdare. Idag höjer inte föräldrarna så mycket på ögonen åt band som Mayhem eller Deicide längre. Men vi kommer väl de flesta av oss ihåg Siewert Öholm och Wasp? :D
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Inlägg av Noelredding »

Geddy_Lee skrev:
Jeeses! Kom inte dragandes med den där fjanten igen!!!
Vad? Jag tycker han är bra. :)
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
gäst

Inlägg av gäst »

Hellish skrev: Fast så har det ju alltid varit. Elvis och Beatles var väl typ satan's minions i föräldrarnas ögon när de slog igenom. All rock har väl i begynnelsen betraktats som skrän och sågverksljud när det har slagit igenom. Det har bara utvecklats till att bli hårdare och hårdare. Idag höjer inte föräldrarna så mycket på ögonen åt band som Mayhem eller Deicide längre. Men vi kommer väl de flesta av oss ihåg Siewert Öholm och Wasp? :D
Har du sett när Siewert hade Allan Rubin, Stillborn, Destiny och Ronny Jönsson i studion och debatterade det demoniska inom hårdrocken? Tv-historia.

Vad jag ville säga med mitt förra inlägg var egentligen bara att jag tror inte att man kan säga vad som egentligen är hårdrock och vad som är heavy metal eftersom det inte finns vedertagna regler och alla tycker olika.
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++

Inlägg av maxoges »

Jag gillar Dave Ellefson från Megadeth. Bra plektrumpump!
http://www.youtube.com/watch?v=lGuGc2t_I7E
Senast redigerad av maxoges den ons 06 feb 2008, 01:03, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

maxoges skrev:Jag gillar Dave Ellefson från Megadeth. Bra plektrumpump!
Han var min första förebild som basist. Gillade hans ljud stenhårt. Fast numera vet jag inte... Har iofs inte hört honom sen han blev kickad ur megadeth heller så..
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++

Inlägg av maxoges »

Jag la till en video till min första post!
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

maxoges skrev:Jag la till en video till min första post!
Hehe! Han ser inte särskilt metal ut i den inte. =) Popsnöre snarare...
Skriv svar