Snabblåna mini-displayport -> DL DVI-adapter?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Skriv svar
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Snabblåna mini-displayport -> DL DVI-adapter?

Inlägg av fieldflower »

Tjo!

Jag är himla sugen på att få igång min stora 30-tumsskärm till inspelningshörnet, vilket skulle kräva en adapter för tusenlappen.
Jag är dock lite orolig att datorn inte står rycken då jag även kör ljudkortet på Thunderbolt, så samma Thunderboltkort skulle köra både inspelning och en stor och högupplöst skärm.

Vore kanonbra om någon har en sån här adapter hemma och skulle kunna tänka sig att låna ut den en kortis (hämtning, snabbtest, lämning) så jag kan testa om det funkar, så jag vet om jag skall ha en adapter på inköpslistan eller om jag lika gärna kan packa ned skärmen och använda den hyllan till nåt annat.

I Stockholmsregionen såklart...

En sån här alltså: http://www.apple.com/shop/product/MB571 ... vi-adapter" onclick="window.open(this.href);return false;
Bild
Senast redigerad av fieldflower den sön 13 sep 2015, 08:34, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Re: Snabblåna mini-displayport -> DL DVI-adapter?

Inlägg av GandhiMK2 »

Jag tycker att det ser ut att bli dvi+minidisplay av det hela.. Mao har jag svårt att tro att det blir en fungerande tb. OM det funkar så SKRIK för det retar SKITEN ut mej att mitt interface inte har en tb-thru...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

GandhiMK2 skrev:Jag tycker att det ser ut att bli dvi+minidisplay av det hela.. Mao har jag svårt att tro att det blir en fungerande tb. OM det funkar så SKRIK för det retar SKITEN ut mej att mitt interface inte har en tb-thru...
Nu får farbror ta det en gång till, långsamt och på svenska...;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Precis som Gandhimk2 sa, kolla om inte det går med en mini-DisplayPort till DVI. Det har jag. Vilken skärm har du? Och vad är de andra grejerna du vill koppla ihop?
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Det har jag ju faktiskt inte provat.
Lånar gärna en snabbis och testar. Det kan ju även svara på huruvida mitt TB-kort klarar att driva både inspelnings-i/f och skärm samtidigt.

Enligt Apple skall det inte funka med 2500x1600 DVI utan en dual-link-adapter, men testa gör ju inget.
Blir det i närheten upplösning kan det ju bli användbart ändå liksom...
Tanken är att kunna köra texter och liknande på storskärmen och DAW på laptopskärmen.

Min skärm är en HP LP3065.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

fieldflower skrev:
GandhiMK2 skrev:Jag tycker att det ser ut att bli dvi+minidisplay av det hela.. Mao har jag svårt att tro att det blir en fungerande tb. OM det funkar så SKRIK för det retar SKITEN ut mej att mitt interface inte har en tb-thru...
Jawohl!
Kommer med diverse påståenden här då:
Du har THunderbolt("TB" ;-)) ut fr laptop,yes?
Du har TB in i ditt interface(inspelningsmanick)?
Du vill koppla in både Interface och en skärm via TB fr laptop?
JAG vill minnas att "minidisplay"("MD")-standarden(...!) kom före TB och att man sett till att man via TB ut kan koppla in en MD-skärm MEN då tror jag att den porten tappar sin TB-kapacitet. Tror inte att den kan vara både och samtidigt.
Men det kanske inte alls var det du ville?
TB är ju som FW(firewire) ICKE daisy-chaining-bart ,som USB som är som en hydra...;-) TB är in-ut-in-ut... Inte splittbart på samma sätt,dessvärre.
Det finns lådor som har TB in och 4 usb ut,hdmi,ut,ljud ut, dvi ut, 1TB UT... Osv... Dyra,dock. Typ 3 lök.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

GandhiMK2 skrev:
fieldflower skrev:
Jawohl!
Kommer med diverse påståenden här då:
Du har THunderbolt("TB" ;-)) ut fr laptop,yes?
Du har TB in i ditt interface(inspelningsmanick)?
Du vill koppla in både Interface och en skärm via TB fr laptop?
JAG vill minnas att "minidisplay"("MD")-standarden(...!) kom före TB och att man sett till att man via TB ut kan koppla in en MD-skärm MEN då tror jag att den porten tappar sin TB-kapacitet. Tror inte att den kan vara både och samtidigt.
Men det kanske inte alls var det du ville?
TB är ju som FW(firewire) ICKE daisy-chaining-bart ,som USB som är som en hydra...;-) TB är in-ut-in-ut... Inte splittbart på samma sätt,dessvärre.
Det finns lådor som har TB in och 4 usb ut,hdmi,ut,ljud ut, dvi ut, 1TB UT... Osv... Dyra,dock. Typ 3 lök.
Jo, precis. FW i interfacet, men drivs via TB+adapter på laptopen.
Det är dock 2 st TB-uttag bredvid varandra på laptopen, så det måste ju gå att köra 2 TB-prylar samtidigt...
Men om den stänger av TB-funktionen då man kör skärm funkar det såklart inte.
Och även om de löst det känns det inte självklart att något såpass krävande som högupplöst skärm och inspelning funkar samtidigt...

Känns helt enkelt som en bra idé att testa innan man handlar.

Vore enormt härligt att få igång det stora skärm-aset, men 3 papp känns liiite jobbigt...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Vad har du för laptop?
Jag bara förutsatte att det var en mac och min har bara en tb-port. Hence the feltänkt.
Borde absolut gå att köra 2 grejor om den har 2 tb ut.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

GandhiMK2 skrev:Vad har du för laptop?
Jag bara förutsatte att det var en mac och min har bara en tb-port. Hence the feltänkt.
Borde absolut gå att köra 2 grejor om den har 2 tb ut.
Macbook pro, typ 1 år gammal.
2 TB, 2 USB, 1 HDMI.

Fast vad jag lyckats läsa mig till är att även om det är 2 TB-portar så är det oftast bara 1 TB-kort, dvs delad kapacitet.
Det är ju inte helt uteslutet att konflikten display+annat fortfarande gäller, även om man kan tycka att de borde lösa en sån grej lite halvsnabbt. Fast vad användarna tycker har ju inte alltid varit Apples största drivkraft...:lol:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Men... Din skärm... Vad har den för in? Du har ju en hdmi... Så... Hdmi>>>Whatever format...?
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

GandhiMK2 skrev:Men... Din skärm... Vad har den för in? Du har ju en hdmi... Så... Hdmi>>>Whatever format...?
DVI.
Det funkar med HDMI-DVI-adapter, men bara till skitlåg upplösning. Typ 1200x768.
Det blir så dåligt att det inte är användbart. Man får inte ens plats med en sångtext på en skärm.

Enligt diverse apple-forum är det dual-link-adaptern med både USB och TB som behövs för att komma upp i 2500x1600 DVI.
TB-DVI (dvs inte dual-link) skall endast stödja 1920x1200.
Men dels kan det ju kännas ok med den upplösningen, och dels får man ju iaf reda på huruvida det går att köra display out samtidigt med inspelning.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Oj! Skumt!!! Är d hdmi som sabbar?
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

GandhiMK2 skrev:Oj! Skumt!!! Är d hdmi som sabbar?
Ingen aning faktiskt...
Har googlat lite till och det står att HDMI->DVI också skall stödja 1920x1200, men har inte för mig att det gick.
Får prova igen - har ju en HDMI-DVI-adapter liggande...:roll:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Fick låna bjelkemans TB->DVI-adapter, men det var ett steg framåt och ett i diket.
- Framåt: Går utmärkt att köra skärm och inspelning via TB samtidigt.
- Diket: Nu fick jag inte ens upp val på upplösning högre än 1280...

Kollade dock på min HDMI-DVI-adapter, och själva adaptern är bara bestyckad för single link DVI, vilket ju inte är så bra...
Får väl se om jag får tag i en dual link adapter till överkomlig trial-and-error-peng för att testa den modellen.
Eller också ska jag sluta tramsa och köpa apples dual link-adapter för en tusenlapp...:roll:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Äsch då.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

bjelkeman skrev:Äsch då.
Jo, lite konstigt att det begränsade urvalet upplösningar...
Men skönt att det gick att spela in samtidigt.

Känns inte helt stabilt att bara gå och köpa en dual-link-adapter mtp att alla andra försök inte alls beter sig som de borde.

Jag hoppas fortfarande på att nån i 08-land har en och kan tänka sig att låna ut ett par timmar...
Bild
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Det verkar inte finnas billigare alternativ. Och det verkar som du måste ha en sådan. Priset är nog för att det är aktiv elektronik i den, och låga produktionsvolymer.

http://www.ghdata.se/products/Komponent ... did=582135" onclick="window.open(this.href);return false;

http://thetechreviewer.com/computer/app ... er-review/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

bjelkeman skrev:Det verkar inte finnas billigare alternativ. Och det verkar som du måste ha en sådan. Priset är nog för att det är aktiv elektronik i den, och låga produktionsvolymer.

http://www.ghdata.se/products/Komponent ... did=582135" onclick="window.open(this.href);return false;

http://thetechreviewer.com/computer/app ... er-review/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jo, det är nog så.
Och det BORDE ju funka, men jag tycker det är lite tråkigt att lägga en tusenlapp då alla andra lösningar inte funkat exakt så som de borde gjort. Vore lite jobbigt om man kommer hem och det inte funkar...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Splump!

Ingen i 08-land som äger en sån här och kan tänka sig att låna ut den nån timme?

Bild
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

BadaBUMP!

Ingen i 08-land som äger en sån här och kan tänka sig att låna ut den nån timme?

Bild
Medlem i PB50+
Skriv svar