DMX ljusstyrning med footswitch?
- fieldflower
- Hedersmedlem
DMX ljusstyrning med footswitch?
Tjo!
Jag har en vision i huvudet om hur jag skulle vilja styra bandets ljus, men jag vet inte om det finns nån lösning som åstadkommer det jag vill..?
Det jag är ute efter är DMX-styrning med möjlighet till en massa olika program, så man kan ha ett för lugna låtar, ett för dragiga låtar, nån blackout, nån med bara spot på sångaren, etc, etc.
Och så vill jag ha en fotpedal för att trigga mellan de olika programmen.
Och en knapp på fotpedalen skall trigga tap-tempo så man kan få programmen att hålla sig i ungefär lagom tempo (är dock inte ute efter midi-styrda hela låtupplägg).
Tanken är att kunna vara med lite och göra ljuset lite mer personligt till låtarna, t.ex. vid ett break kunna köra en kortis med bara spot på sångaren, för att sedan dra igång det vanliga programmet. Eller bara kunna byta mellan ett par olika program under seten.
Och självklart samtidigt som jag spelar bas och sjunger kör.
Finns detta?
T.ex. en ADJ MyDMX2.0 med en dator och en USB-footcontroller kommer ganska nära, men tap-tempo går nog inte med en sån tror jag.
Finns det andra smarta lösningar?
Jag har en vision i huvudet om hur jag skulle vilja styra bandets ljus, men jag vet inte om det finns nån lösning som åstadkommer det jag vill..?
Det jag är ute efter är DMX-styrning med möjlighet till en massa olika program, så man kan ha ett för lugna låtar, ett för dragiga låtar, nån blackout, nån med bara spot på sångaren, etc, etc.
Och så vill jag ha en fotpedal för att trigga mellan de olika programmen.
Och en knapp på fotpedalen skall trigga tap-tempo så man kan få programmen att hålla sig i ungefär lagom tempo (är dock inte ute efter midi-styrda hela låtupplägg).
Tanken är att kunna vara med lite och göra ljuset lite mer personligt till låtarna, t.ex. vid ett break kunna köra en kortis med bara spot på sångaren, för att sedan dra igång det vanliga programmet. Eller bara kunna byta mellan ett par olika program under seten.
Och självklart samtidigt som jag spelar bas och sjunger kör.
Finns detta?
T.ex. en ADJ MyDMX2.0 med en dator och en USB-footcontroller kommer ganska nära, men tap-tempo går nog inte med en sån tror jag.
Finns det andra smarta lösningar?
Medlem i PB50+
- BasBert
- Medlem+
Re: DMX ljusstyrning med footswitch?
typ:
http://www.conrad.se/LED-PAR-spotlight- ... 41_1403033" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.billebro.se/myshop_start.php?PRID=11819" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blocket.se/stockholm/Komplet ... 698756.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
?
http://www.conrad.se/LED-PAR-spotlight- ... 41_1403033" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.billebro.se/myshop_start.php?PRID=11819" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blocket.se/stockholm/Komplet ... 698756.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
?
- fieldflower
- Hedersmedlem
Mjo, men lite begränsade möjligheter att styra olika sorters lampor i samstämda DMX-program.
Jag vill kunna köra en drös RGB LED-lampor som i olika program skall:
- Köra samma färg samtidigt
- Köra olika färger
- Olika färger i lite "rinnande ljus"-stil
- Vitt "full on"
- Blackout
I kombination med ett par scanners eller moving heads som skall:
- Ratta runt till synes på måfå
- Fokus på sångaren
- Ratta runt på dansgolvet lite
- Blackout
I kombination med DMX-styr dimmerpack som styr:
-Discoeffekter on eller off
- Ansiktsljus normal scenbelysning
- Ansiktsljus enbart sångarens lampor on, resten blackout.
- Ansiktsljus "Full on"
- Ansiktsljus Blackout
Allt det här skulle samstämmas i ett antal fixa program, som jag vill ha åtkomliga via footswitch:
1. Normal 1: LED Olika färger, Scanners som åker omkring på måfå, Disco on, Normalt ansiktsljus
2. Normal 2: LED Rinnande färger, Scanners som åker omkring på måfå, Disco on, Normalt ansiktsljus
3. Ballad: LED Samma färger, Scanners som åker omkring på dansgolvet, Disco on, Normalt ansiktsljus
4. Break 1: LED blackout, Scanners fokus på sångaren, Disco off, Ansiktsljus enbart sångaren. Defaultar in i Normal 1 eller nåt.
5. Break 2: Allt Blackout. Defaultar in i Normal 1 eller nåt.
6. Break 3: Allt full on. Defaultar in i Normal 1 eller nåt.
7. etc
8. etc
Med en sån kontroll kan man styra så ljuset känns riktigt proffsigt med ganska begränsad tap-dance på scenen.
Man måste ju hinna spela och sjunga samtidigt liksom...
Och så tap tempo på en av pedalerna.
Jag vill kunna köra en drös RGB LED-lampor som i olika program skall:
- Köra samma färg samtidigt
- Köra olika färger
- Olika färger i lite "rinnande ljus"-stil
- Vitt "full on"
- Blackout
I kombination med ett par scanners eller moving heads som skall:
- Ratta runt till synes på måfå
- Fokus på sångaren
- Ratta runt på dansgolvet lite
- Blackout
I kombination med DMX-styr dimmerpack som styr:
-Discoeffekter on eller off
- Ansiktsljus normal scenbelysning
- Ansiktsljus enbart sångarens lampor on, resten blackout.
- Ansiktsljus "Full on"
- Ansiktsljus Blackout
Allt det här skulle samstämmas i ett antal fixa program, som jag vill ha åtkomliga via footswitch:
1. Normal 1: LED Olika färger, Scanners som åker omkring på måfå, Disco on, Normalt ansiktsljus
2. Normal 2: LED Rinnande färger, Scanners som åker omkring på måfå, Disco on, Normalt ansiktsljus
3. Ballad: LED Samma färger, Scanners som åker omkring på dansgolvet, Disco on, Normalt ansiktsljus
4. Break 1: LED blackout, Scanners fokus på sångaren, Disco off, Ansiktsljus enbart sångaren. Defaultar in i Normal 1 eller nåt.
5. Break 2: Allt Blackout. Defaultar in i Normal 1 eller nåt.
6. Break 3: Allt full on. Defaultar in i Normal 1 eller nåt.
7. etc
8. etc
Med en sån kontroll kan man styra så ljuset känns riktigt proffsigt med ganska begränsad tap-dance på scenen.
Man måste ju hinna spela och sjunga samtidigt liksom...
Och så tap tempo på en av pedalerna.
Medlem i PB50+
- BasBert
- Medlem+
...happ, skulle nog lämna din wishlist till nån behörig inom området. Har inte kollat sådana preferenser se
Handlar nog mer om självaste DMX-enheten än lampor. Liknande: http://www.thomann.de/se/stairville_led_foot_8_dmx.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

- fieldflower
- Hedersmedlem
Hm.. Den där måste jag läsa på lite om...BasBert skrev:...happ, skulle nog lämna din wishlist till nån behörig inom området. Har inte kollat sådana preferenser seHandlar nog mer om självaste DMX-enheten än lampor. Liknande: http://www.thomann.de/se/stairville_led_foot_8_dmx.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Kanske kan den göra ungefär det jag är ute efter...
Bra pris också.
Medlem i PB50+
- Pulse
- Medlem
Har en sån Led foot liggandes om du vill testa
Maruszczyk Jazzus, custom
Galveston/ Lakland frankenstein 5 p/mm "Arne Anka basen"
Photegenic P-bas
Two notes Torpedo C.A.B.
Marshall VBA400 med Marshall MBC410
Photegenic P-bas
Two notes Torpedo C.A.B.
- fieldflower
- Hedersmedlem
Let's talk!Pulse skrev:Har en sån Led foot liggandes om du vill testa
Jag skall googla och Youtuba lite först bara för att fatta hur den funkar enligt spec.
Om specen är tillfyllest lånar jag gärna vid tillfälle.
Medlem i PB50+
- Pulse
- Medlem
Ok cool. Hade ungefär samma idé som du förut men inte försökt förverkliga den ännu. Har kört mest automatiskt blink hitintills.
Denna tråd fick mig dock lite sugen på att börja labba lite vidare.
Läs gärna på och fnula så kanske vi kan ha en ljussättar kväll eller så

Photegenic P-bas
Two notes Torpedo C.A.B.
Photegenic P-bas
Two notes Torpedo C.A.B.
- fieldflower
- Hedersmedlem
Det lät kul!Pulse skrev:Ok cool. Hade ungefär samma idé som du förut men inte försökt förverkliga den ännu. Har kört mest automatiskt blink hitintills.

Medlem i PB50+
- BasBert
- Medlem+
Pulse skrev:...kanske vi kan ha en ljussättar kväll eller så

- Pulse
- Medlem
Risk för ep anfall... Fast det finns inga vetenskapliga bevis för att blinkande ljus triggar det, så vi är nog ok 
Men definitivt bas
Finurlade lite på taptempo kravet, den har ljudstyrning kanske kan få oss en bit på väg?

Men definitivt bas

Finurlade lite på taptempo kravet, den har ljudstyrning kanske kan få oss en bit på väg?
Photegenic P-bas
Two notes Torpedo C.A.B.
Photegenic P-bas
Two notes Torpedo C.A.B.
- fieldflower
- Hedersmedlem
Har lusläst manualen och den verkar ju inte helt dum. Tillsammans med en separat MIDI-pedal kan den nog göra exakt det jag är ute efter.
Å andra sidan fick jag anledning att läsa manualen till mitt Behringer ljusbord, och det är inte helt omöjligt att man skulle kunna komma rätt nära med den också om man lägger till en programmerbar MIDI-pedal.
Det enda är att man måste välja chase genom en exakt range på en MIDI function, men det går väl säkert att programmer på en smart MIDI-pedal...
Å andra sidan fick jag anledning att läsa manualen till mitt Behringer ljusbord, och det är inte helt omöjligt att man skulle kunna komma rätt nära med den också om man lägger till en programmerbar MIDI-pedal.
Det enda är att man måste välja chase genom en exakt range på en MIDI function, men det går väl säkert att programmer på en smart MIDI-pedal...
Medlem i PB50+
- Pulse
- Medlem
Oo låter ju inte dumt. 
Borde sätta mig och läsa jag med. Fast helst skulle jag vilja klara mig utan midi... Blir så många pedaler att snubbla runt på.

Borde sätta mig och läsa jag med. Fast helst skulle jag vilja klara mig utan midi... Blir så många pedaler att snubbla runt på.
Photegenic P-bas
Two notes Torpedo C.A.B.
Photegenic P-bas
Two notes Torpedo C.A.B.
- fieldflower
- Hedersmedlem
Vafasen, detta blev en riktig dumstrut-tråd!
Det går utmärkt att koppla t.ex. en Behringer FCB1010 till mitt ljusbord, och låta de 10 pedalerna stå för varsin Chase.
De får bara styra samma CC med olika värden - 0-99 för Chase 0-99.
Och så får jag programmera olika chases som åstadkommer olika grundprogram, blackout, full on, break-varianter.
Det enda som inte går är att få tap tempo, men å andra sidan finns det expression pedals som man kan ställa till att styra Speed på ljusbordet, så man kan säkerligen höfta in hyfsat mha den.
Känns som jag vet vad jag ska göra av nästa gage...
Enda nackdelen är att det är en så jäkla stor pryl att ha på scen, men det får det väl vara värt.
Det går utmärkt att koppla t.ex. en Behringer FCB1010 till mitt ljusbord, och låta de 10 pedalerna stå för varsin Chase.
De får bara styra samma CC med olika värden - 0-99 för Chase 0-99.
Och så får jag programmera olika chases som åstadkommer olika grundprogram, blackout, full on, break-varianter.
Det enda som inte går är att få tap tempo, men å andra sidan finns det expression pedals som man kan ställa till att styra Speed på ljusbordet, så man kan säkerligen höfta in hyfsat mha den.
Känns som jag vet vad jag ska göra av nästa gage...
Enda nackdelen är att det är en så jäkla stor pryl att ha på scen, men det får det väl vara värt.
Medlem i PB50+
- Pulse
- Medlem
Grymt!
Tyckte jag såg en fcb1010 på blocket för en tusing idag.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Tyckte jag såg en fcb1010 på blocket för en tusing idag.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Photegenic P-bas
Two notes Torpedo C.A.B.
Photegenic P-bas
Two notes Torpedo C.A.B.
- BasBert
- Medlem+
ehum:: http://www.blocket.se/vasternorrland/Be ... ?ca=12&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;