uber

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++

uber

Inlägg av Håcke »

Alla gillar ju den här typen av anarki-företag som är "smarta":
http://www.svd.se/uber-pop-hotar-valfardsstaten" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Re: uber

Inlägg av bjelkeman »

Jag fattar aldrig varför folk vill leva i en fantasivärld där de får behålla kakan och äta den samtidigt. Uber är uppenbart emot reglerna och typisk Amerikans neo-liberalt [1] "staten är skit och skatt är djävulens påfund", som i princip bara strävar efter avreglerade marknader där de rika blir rikare, men som spinner en historia om att alla kan lyckas och bli rik. "With a rising tide all boats go up." Eller "Thatcher/Reagan trickle down economics", vilka båda inte fungerar som det påstår att det gör.

[1] https://en.m.wikipedia.org/wiki/Neoliberalism" onclick="window.open(this.href);return false;
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Pulse
Medlem

Inlägg av Pulse »

Folket i Grekland gillar inte att betala skatt...
Maruszczyk Jazzus, custom
Galveston/ Lakland frankenstein 5 p/mm "Arne Anka basen"
Photegenic P-bas
Two notes Torpedo C.A.B.
Marshall VBA400 med Marshall MBC410
Användarvisningsbild
unicornbass
Medlem+

Inlägg av unicornbass »

Nice för de taxibolag som vill göra rätt för sig. Växer fram enormt mycket företag som har bas i något skatteparadis och flyr avgifter. Svennen gillar billigt. Go figure.

Själv tycker jag: utjämna skattetrycket och kläm åt svartjobbarna. Inte meningen att vissa ska betala 70% (moms 25%, soc 30+%, skatt 30% och uppåt) av debiterade summan i skatt medan vissa kommer undan. Jag tror tyvärr det kommer bli vanligare med tjänster och företag som betalar noll skatt och sociala avgifter. Hur ett sådant samhälle ser ut kommer bli kul att se. Gated communities och slumområden med skyhög kriminalitet. Inga socialbidrag, inga fungerande a-kassor. Allt vi ser omkring oss som vi tar för givet finansieras av skatter.

Go figures.
http://www.unicornbass.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.facebook.com/UNICORNbass" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++

uber

Inlägg av Håcke »

unicornbass skrev:Själv tycker jag: utjämna skattetrycket och kläm åt svartjobbarna. Inte meningen att vissa ska betala 70% (moms 25%, soc 30+%, skatt 30% och uppåt) av debiterade summan i skatt medan vissa kommer undan.
Precis så.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
unicornbass
Medlem+

uber

Inlägg av unicornbass »

mister-auto.se är ett ställe där man undrar hur det går ihop med skatter mm. Mellan en tredjedel och halva priset jämfört med Mekonomen. Katalysator 1/4 av priset för vår del jämfört med hos Ford. Made in UK dessutom. Thomann vs svenska affärer med ett par procent hit och dit verkar ju bara störtlöjligt när man jämför med i detta fallet bildelar.
http://www.unicornbass.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.facebook.com/UNICORNbass" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
ventus
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av ventus »

Du betalar i princip samma pris för bildelarna hos andra företag på Ebay.
Shit happens, mostly to me so don´t worry...
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Uber är enormt bra. kvaliteten på den service som erbjuds är lysande jämfört med vanlig taxi.

Tjänsten Uber Pop har jag aldrig testat, den är väl snarare att jämföra med organiserad samåkning.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Denna typ av fultaxiverksamhet kom jag i kontakt med redan 1999 i Glasgow. Så använde man komradio i civilbilar, allt var riktigt organiserat och lite billigare. De körde främst till och ifrån flygplats. Man väntade inte på gatan utan i fastigheten, man var. rädd att bli upptäckt. Det blir en känsla av svag kriminalitet vilket känns sådär. Skulle aldrig använda mig av liknande i Stockholm, riktig taxi eller kollektivtrafik är det som gäller.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Eagle Hazze skrev:Denna typ av fultaxiverksamhet kom jag i kontakt med redan 1999 i Glasgow. Så använde man komradio i civilbilar, allt var riktigt organiserat och lite billigare. De körde främst till och ifrån flygplats. Man väntade inte på gatan utan i fastigheten, man var. rädd att bli upptäckt. Det blir en känsla av svag kriminalitet vilket känns sådär. Skulle aldrig använda mig av liknande i Stockholm, riktig taxi eller kollektivtrafik är det som gäller.
Uber är superorganiserat, lagligt och jag känner mig alltid betydligt säkrare när jag åker med deras bilar, över hela världen. Alla förare är spårade elektroniskt. Alla har taxileg. Du behöver aldrig dra något kort eller dra fram kontanter.
Vanlig taxi är helt underlägsen på de flesta ställen i världen.

Uber Pop är en sidotjänst som erbjuds, där privatpersoner kan dela bil. Jag är mer tveksam till detta och har aldrig använt det.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Ja det här är svårt, det blir som en lågpriskedja för persontransporter. Lågpriskedjor i Sverige bygger oftast på att personal har låga löner och att man kan få tag på varor under ordinarie inköpspris, eller säljer varor i ofantliga mängder (Gekå's) Uber (pop) verkar bygga på en del att det för t.ex. skatteverket är svårt att kontrollera inkomst, finns det företag eller inte osv. Ett av de större problemen som passagerare är väl vid en eventuell krock. Jag undrar vilka försäkringar som gäller i den situationen. Jag kan tänka mig att pga läget, att man medvetet och frivilligt har satt sig i situationen så fungerar nog inte någon försäkring, olycksfall , bilens försäkring osv.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++

Inlägg av B-Å Åhs »

Normala bilförsäkringar gäller knappast vid "kommersiell" verksamhet
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

B-Å Åhs skrev:Normala bilförsäkringar gäller knappast vid "kommersiell" verksamhet
Precis yrkestrafik kräver speciella försäkringar och om man ska få ta dessa försäkringar på sina fordon så kräver försäkringsbolaget speciell förarlicens(tillägg på körkort)
Användarvisningsbild
unicornbass
Medlem+

Inlägg av unicornbass »

ventus skrev:Du betalar i princip samma pris för bildelarna hos andra företag på Ebay.
Fast å andra sidan kostar en espresso i Italien 10:- på ett bra ställe... Kanske vi som har ett extremt kostnads/skatteläge.
Skriv svar