Leasa bil?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Skriv svar
Bullen
Medlem++

Leasa bil?

Inlägg av Bullen »

Börjar tröttna på att laga upp min sketna saab och funderar på nåt nytt. Hört mycket positivt om leasing och ska tydligen finnas avtal där däck, service m.m ingår och det låter ju riktigt gött. Vad har folk för erfarenheter och vad kan det kosta i månaden? Jag tänker mig nån mellanstor bil, kanske åt det mindre hållet som rullar på fint och går snålt. Gärna japanskt. Tankar?
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Bottesini
Medlem

Re: Leasa bil?

Inlägg av Bottesini »

Problemen kan väl komn när man lämnar tillbaka bilen efter avtalet har gått ut. Att man har slitit mer på bilen än normalt eller kört fler mil än vad som ingick avtalet osv. Och att man då kan bli skyldig att betala en hel del pengar. Så har jag fattat det iallafall när har läst om det. Men det här visste du väl redan.

Annars så har väl Kia 7 års nybilsgaranti som iallafall jag bara har hört gott om.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Seat privatleasing kan vara värt att kolla upp.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Eagle Hazze skrev:Seat privatleasing kan vara värt att kolla upp.
Om man som mig själv inte har behov av att äga bil är det perfekt. Har privatleasat i snart 4 år (två olika bilar) utan problem.
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Att köpa mot restvärde kan också vara en bra ide', går ut på att du byter var tredje år. Du betalar ner till ett visst värde, plusvärdet har du till kontantinsats för nästa bil. Ger låg månadskostnad.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Fast å andra sidan så är det väl ändå avsevärt billigare att KÖPA en ny bil med lån istället för att leasa...

3 år och 4000 i månaden är 144000 spänn...

Det finns nya bilar för 144000 spänn....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BlueFruit
Medlem+

Inlägg av BlueFruit »

Allt beror på hur länge du tänker behålla bilen.
Om du vill byta till en ny vart tredje år så är leasing en bra affär.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Är det verkligen det även om det handlar om 4000 i månaden för leasingen?
Med dagens garantier och skit så sitter du ganska säker i en ny bil om det händer något.
Och som sagt, nästan 150 000 spänn för leasing.
Köper du en bil för 200 000 ny så sjunker den inte 150000 på 3 år.

Och hur är det med däck och skit?
Har för mig att det inte alls är all privatleasing som däck ingår.
Och även om det gjorde det så är det inte många uppsättningar en vanlig svensk behöver köpa på 3 år.
En uppsättning vinter och en sommar kanske man får byta om man kör normalt och max 2000 mil.

Sedan finns det väl ingen 200 000 kronors bil som kostar 4 loppor i leasing kanske men...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
BlueFruit
Medlem+

Inlägg av BlueFruit »

Jag leasar en Passat för ganska exakt 4000:- i månaden. 2000 mil/år. Skulle jag köpt den hade den kostat ganska precis 300 000:-.
Ska du låna hela den summan på sex år så blir lånekostnaden ca 5200:- i månaden. Om du byter bil efter tre år så brukar du få ungefär halva nybilspriset om du byter in den och köper en ny. Då kan du precis lösa lånet och börja om på ny kula.
För mig blir leasing ett både billigare och smidigare alternativ. Tänker du behålla bilen längre så kanske det blir billigare att köpa. Men det är jäkligt skönt att byta till en ny bil efter tre år.

Den enda bil som jag har behövt besöka en verkstad med förutom service de sista tio åren var för övrigt en Ford. :D
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Don´t go there....

Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Jag har köpt en Toyota Auris sportkombi med restskuld. Betalar 2400kr i månaden. Efter tre år har jag 98K kvar i skuld. Värde på bilen? Kanske 150K?? =Kontantinsatsen till nästa bil. Ingen skatt, ingen bes, billig försäkring, ingen reservdelskostnad. Kanske en omgång sommardäck. Går på 0,5l, kanske inte skitkul men jag åker billigt.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Bullen
Medlem++

Inlägg av Bullen »

Jag börjar mer och mer dra mig för det faktiskt. I nuläget har jag 1000 spänn/månad i lån på bilen, kanske ett år kvar på lånet ungefär och det känns lagom med min inkomst. Bättre att spara ihop en buffert för oförutsägbara bilrelaterade utgifter. En annan bra förebyggande åtgärd kan ju också vara att inte skaffa en till saab.

Vad säger panelen om japanskt vs. tyskt? Med tyskt tänker jag främst VW, passat eller golf. Japanare jag sneglat på är Prius eller nån annan toyota, mazda eller honda. Är tyska bilar verkligen så dyra att laga som folk ofta hävdar? Hur skiljer det sig skattemässigt? Driftsäkerhet är prio ett, låg bränsleförbrukning ett stort plus och skön körkänsla en trevlig bonus.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar