Fulaste solot?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem

Fulaste solot?

Inlägg av klasextas »

Geddan skrev:Gitarrsolot i Sweet Child of Mine.
Känns som fritidsgårdsnivå på det.
Slash är, för mig, världens mest överskattade gitarrist.
Håller med! Dessutom har han en fånig hatt. :-)
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Re: Fulaste solot?

Inlägg av BBQV »

Gitarrsolot i You really got me med the Kinks är stor underhållning tycker jag! Jag vet att Jimmy Page brukar få cred för det, men det behöver ju inte vara bra bra för det...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
basen
Medlem

Inlägg av basen »

Alla Peter Criss' trumsolon. T.o.m. när jag hörde Alive som 10-12 åring tänkte jag: Vafan är det här? Han lär dessutom ha tagit lektioner av Gene Krupa!
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

basen skrev:Alla Peter Criss' trumsolon. T.o.m. när jag hörde Alive som 10-12 åring tänkte jag: Vafan är det här? Han lär dessutom ha tagit lektioner av Gene Krupa!
Se´n misstänker jag starkt att de mickat upp gamla upp-och-nervända hammarplasthinkar,
istället får pukor på plattorna han spelar på.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
basen
Medlem

Inlägg av basen »

Geddan skrev:
basen skrev:Alla Peter Criss' trumsolon. T.o.m. när jag hörde Alive som 10-12 åring tänkte jag: Vafan är det här? Han lär dessutom ha tagit lektioner av Gene Krupa!
Se´n misstänker jag starkt att de mickat upp gamla upp-och-nervända hammarplasthinkar,
istället får pukor på plattorna han spelar på.

Förmodligen. Det lät jävligt klafsigt. Tur att Krupa slapp uppleva det hela.
pieco
Medlem

Inlägg av pieco »

Fulast är det nog inte men inte är det snyggt...

https://youtu.be/5Lid4mMad8o" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++

Inlägg av Roger Hedin »

Gitarrsolot i "Det spelades bättre boll på Gunnar Nordahls tid". Å nu jävlar...
PLUS allt trynorglande av Per Gessle: Sug-Blås-Sug-Blås...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
basen
Medlem

Inlägg av basen »

Roger Hedin skrev:Gitarrsolot i "Det spelades bättre boll på Gunnar Nordahls tid". Å nu jävlar...

Lyssnade precis Torsson-låten, balanserar inte hela låten på gränsen till att klinga falskt, eller är det någon typ av finess?
Zombass
Medlem

Inlägg av Zombass »

Jag tycker sweet child-solot är jättefint!
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++

Inlägg av Roger Hedin »

basen skrev:
Roger Hedin skrev:Gitarrsolot i "Det spelades bättre boll på Gunnar Nordahls tid". Å nu jävlar...

Lyssnade precis Torsson-låten, balanserar inte hela låten på gränsen till att klinga falskt, eller är det någon typ av finess?
Redan då var det fint att låta "otajt och slamrigt" fast de tog det till en lägre bonnanivå...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Zombass skrev:Jag tycker sweet child-solot är jättefint!
Det är yttrandefrihet i Sverige, så du har rätt till den åsikten.
Se´n att den är helt felaktig, är en annan sak. 8)
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Lite OT, eftersom det inte är ett solo, men jag har alltid undrat över hi-hat filet
på Thin Lizzy´s "The Boys are Back in Town": kommer 3,33 inne i solot.

Hur många ggr hade de tagit om det, hur mycket var klockan, hur hungriga var alla närvarande?
Hur fasen kunde ngn säga "that´s a wrap" Så otajt och out of beat!
- Jan Hellman
basen
Medlem

Inlägg av basen »

Geddan skrev:Lite OT, eftersom det inte är ett solo, men jag har alltid undrat över hi-hat filet
på Thin Lizzy´s "The Boys are Back in Town": kommer 3,33 inne i solot.

Hur många ggr hade de tagit om det, hur mycket var klockan, hur hungriga var alla närvarande?
Hur fasen kunde ngn säga "that´s a wrap" Så otajt och out of beat!
Brian Downey är en av mina favvo trummisar (såg Thin Lizzy två gånger) men det där lät klafsigt som Peter Criss. Annars är hi-hat fills väldigt effektiva, som Darrell Sweet's lysande insats, 1.58 precis innan solot.

https://www.youtube.com/watch?v=k70c_ZmT4OE" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem

Inlägg av AlbinH »

Är ni klara nu, gubbar! :?:

Har ni sagt allt vad ni ville ha sagt? :!:

För här kommer Facit! :shock:

Ingenting på gamla Tellus är djäfvligare än när Justin Bieber "sjunger". Är det sen solosång kommer smådjävlarna i den innersta av Helfvetets brännugnar att samfällt kasta sig handlöst in i flammorna. :evil:

Eller hur? :nickar:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
basen
Medlem

Inlägg av basen »

AlbinH skrev:Är ni klara nu, gubbar! :?:

Har ni sagt allt vad ni ville ha sagt? :!:

För här kommer Facit! :shock:

Ingenting på gamla Tellus är djäfvligare än när Justin Bieber "sjunger". Är det sen solosång kommer smådjävlarna i den innersta av Helfvetets brännugnar att samfällt kasta sig handlöst in i flammorna. :evil:

Eller hur? :nickar:

Så du tänker inte slå till? :wink:

https://www.youtube.com/watch?v=bOhL7NTy7WY" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem

Inlägg av AlbinH »

basen skrev:

https://www.youtube.com/watch?v=bOhL7NTy7WY" onclick="window.open(this.href);return false;
Eftersom jag är av en starkt misstänksam natur, tänker jag verkligen inte öppna länken du postade! Där kan ju lura de ruskigaste saker..
Tänk om Baby Bieber sjunger duett med sig själv! *dödsångest*
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
basen
Medlem

Inlägg av basen »

AlbinH skrev:
basen skrev:

Eftersom jag är av en starkt misstänksam natur, tänker jag verkligen inte öppna länken du postade! Där kan ju lura de ruskigaste saker..
Tänk om Baby Bieber sjunger duett med sig själv! *dödsångest*

Ingen musik i länken, jag lovar! Däremot ett viktigt meddelande från Justin själv!
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Jag har ett brutalt minne från 80-talet. Mr Cale står på scen med ett kompband, sjukt bra kompband. Men mr Cales insats bar bland det sämsta jag någonsin har hört, det var typ solo i fem minuter på riktigt taskig heroinnivå. Den enda behållningen var mr Cales Gibson V och att kompbandet pallade. Jag kan tyvärr inte hitta något klipp från detta haveri, men jag tror att det utspelades på rockpalast.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
basen
Medlem

Inlägg av basen »

Eagle Hazze skrev:Jag har ett brutalt minne från 80-talet. Mr Cale står på scen med ett kompband, sjukt bra kompband. Men mr Cales insats bar bland det sämsta jag någonsin har hört, det var typ solo i fem minuter på riktigt taskig heroinnivå. Den enda behållningen var mr Cales Gibson V och att kompbandet pallade. Jag kan tyvärr inte hitta något klipp från detta haveri, men jag tror att det utspelades på rockpalast.

Är det det här klippet du tänker på?

https://www.youtube.com/watch?v=-CZ06Lq_mUw" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

basen skrev:
Eagle Hazze skrev:Jag har ett brutalt minne från 80-talet. Mr Cale står på scen med ett kompband, sjukt bra kompband. Men mr Cales insats bar bland det sämsta jag någonsin har hört, det var typ solo i fem minuter på riktigt taskig heroinnivå. Den enda behållningen var mr Cales Gibson V och att kompbandet pallade. Jag kan tyvärr inte hitta något klipp från detta haveri, men jag tror att det utspelades på rockpalast.

https://www.youtube.com/watch?v=-CZ06Lq_mUw" onclick="window.open(this.href);return false;
Fyfan du hittade klippet hahahha.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
basen
Medlem

Inlägg av basen »

Eagle Hazze skrev:
basen skrev:

Han kommer av sig lite i det avslutande "solot" :D
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

basen skrev:
Eagle Hazze skrev:
basen skrev:

Han kommer av sig lite i det avslutande "solot" :D
Haha han är redan i buff''en .
Användarvisningsbild
Nyasu
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av Nyasu »

Nej, jag är högerkristen.
Användarvisningsbild
bas
Medlem

Inlägg av bas »