Plocka hem bas(ar) från USA?
- rokker
- Medlem+
Plocka hem bas(ar) från USA?
Ska åka till New York om någon månad och tänkte att jag måste kolla med er om det är någon som vet hur tullen fungerar när man kommer hem och bär med sig en bas eller två?
Åker man in i nått enskilt rum för en stripsearch eller är det bara att traska igenom? Vad händer om de känner för att jävlas? Moms och tullavgifter?
Har försökt söka lite men hittar bara info om att skicka hem instrument. Är det ett alternativ förresten? Skicka hem till sig själv när man är där? Det är väl iofs frakten jag skulle vilja slippa =)
Åker man in i nått enskilt rum för en stripsearch eller är det bara att traska igenom? Vad händer om de känner för att jävlas? Moms och tullavgifter?
Har försökt söka lite men hittar bara info om att skicka hem instrument. Är det ett alternativ förresten? Skicka hem till sig själv när man är där? Det är väl iofs frakten jag skulle vilja slippa =)
- Diesel
- Medlem++
-
- Medlem
ojoj det här har det snackats en hel del om. jag ska göra samma sak, fast jag åker inte förrän om 3 månader. jag fick ett jäkla bra tips när jag va och provade Roborocks fortress! han sa åt mig att skruva av halsen och lägga halsen i en väska och kroppen i en annan, inlindade i kläder så dom skyddas bättre. annars kan man ta med sig en skitbas i ett case dit och sen dumpa/sälja den i NY och sen köpa sig en finfin att lägga i på hemvägen. då om dom undrar är det bara säga att du hade med den dit (fast egentligen var det en annan, men det vet inte dom). eller så hoppas du på turen+att du är oärlig att inte tulla och det sista alternativet är att du är en hederlig man som följer reglerna 

- knedy
- VIP medlem
Det är bara att låtsas som ingenting, det är din bas och du har haft den i flera år och ta med sig den på planet. Frågar dom något är det bara att säga det. Ett tips är ju att ta bort kvitton och lappar om det är en ny sprollans bas du köper, kladda ner den med fingeravtryck också utifall att.
Officiell stormästare i EB-orden
- rokker
- Medlem+
de kan väl ändå inte ha koll på om man hade ett instrument med sig ut?!
Får väl skicka en bas med tjejen och så får hon gå en bra bit framför eller bakom, om det nu blir fler än en köpt alltså =)
Edit: Försöker se på tullverkets hemsida om tullavgiften men har fastnat i nån loop av information och hittar ingeting.
Får väl skicka en bas med tjejen och så får hon gå en bra bit framför eller bakom, om det nu blir fler än en köpt alltså =)
Edit: Försöker se på tullverkets hemsida om tullavgiften men har fastnat i nån loop av information och hittar ingeting.
-
- Medlem
- rokker
- Medlem+
Funderar på att köpa några bra gjutplast eller aluminiumcase så borde det inte vara några problem. Sen är det inga möbel/butique basar jag tänkte köpa. Vill självklart att de kommer fram i ett stycke och inte att halsen kommer före kroppen på transportbandet iofs =)bassgeezer skrev:Ett problem med dagens rigida regler är att det är
svårt att ta med instrumentet i kabinen.
-
- Medlem
- rokker
- Medlem+
jag vet inte riktigt, skulle va coolt att hitta nån Sadowsky eller nått men hittar jag inget speciellt så funderar jag på en P och/eller en jazzbas. Har lyckats hålla mig borta från Fender hela baslivet men nu känns det som det är dags =)
Har en Tobias och en Rick idag så det skulle vara bra med lite kött å potatis bas ala fender.
Har en Tobias och en Rick idag så det skulle vara bra med lite kött å potatis bas ala fender.

-
- Medlem
åfan jäkligt najs. jag funderar oxo på en J eller P bas, möjligen en Rick. Mest troligt är nog att det blir en gammal J eller P bas. Det beror på vad jag hittar...rokker skrev:jag vet inte riktigt, skulle va coolt att hitta nån Sadowsky eller nått men hittar jag inget speciellt så funderar jag på en P och/eller en jazzbas. Har lyckats hålla mig borta från Fender hela baslivet men nu känns det som det är dags =)
-
- VIP medlem
Rokker: Köp min vita Tokai så har du en fin samling..
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Medlem
- rokker
- Medlem+
Men va ska jag då göra i NY?marcbass skrev:Rokker: Köp min vita Tokai så har du en fin samling..

EDIT: Det var ju iofs jävligt läcker med MH men det får i så fall bli efter NY redan om jag misslyckas totalt med att hitta nått där.
Senast redigerad av rokker den tis 05 feb 2008, 22:32, redigerad totalt 1 gånger.
- 200071
- Hedersmedlem
Ja tyvärr. Eller förresten??? Nej tvärtom det är moms på tullen också.rokker skrev:Tack! är det förresten på det momsade beloppet?200071 skrev:rokker skrev:momsen är väl 25% antar jag men hur beräknas tullavgiften?! Någon som vet så där rakt upp och ner?
3,5 %
Så tullen är 3,5 % på varan (och eventuell frakt om du skickar den). Och så moms på rubbet
- 200071
- Hedersmedlem
- hosse
- Medlem+++
+1Le Contrebasse skrev:Bara smutsa ner caset o ta bort klistermärken osv , kanske dra av en sträng osv.
doppa fingrarna i nåt riktigt flåtigt och löka ner hela basen, skruva bort nån skruv kanske och lossa en sträng. köp ett skabbigt gammalt hardcase till den också.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish
snus och kaffe, a match made in heaven.
"When in doubt, skriv 'dom'."
www.myspace.com/sleepingdervish
snus och kaffe, a match made in heaven.
"When in doubt, skriv 'dom'."
- rokker
- Medlem+
Ok, jag tar med mig nått gammalt axelband å sätter på det, tar nån gammal låtlista å slänger ner det. Åsså flottar jag ner den så mycket jag kan.
Så till nästa fråga, är det någon som har tips på butiker i NY? eller någon idé om var jag skall börja leta. Mina resekamrater kommer nog inte vara så intresserade av att gå runt på musikaffärer, eller iaf inte att springa runt och leta efter dem =)
Några tips?

Så till nästa fråga, är det någon som har tips på butiker i NY? eller någon idé om var jag skall börja leta. Mina resekamrater kommer nog inte vara så intresserade av att gå runt på musikaffärer, eller iaf inte att springa runt och leta efter dem =)
Några tips?