https://www.youtube.com/watch?v=svmOQuN ... 6WUvloY22d" onclick="window.open(this.href);return false;
Det är sant till en viss del då ju ljudet principiellt alstras uteslutande av vibrerande magnetisk strängar och magnetiska spolar i mickarna.Basiiwan skrev:... två saker som står för ljudet i en gitarr; mickar och strängar. Allt annat är marginellt...
Ja det är så jag resonerar också..Musikanten skrev:Så här tror jag...![]()
Akustiska gitarrer, fioler - träet påverkar ljudet.
Elgitarrer och elbasar - mickar och strängar påverkar ljudet.
Men vad är det för magiskt fenomen som gör att det är så då? Man kan ju kanske misstänka att han kanske har utelämnat någon parameter i sin fysiklektion om ljudupptagning men för mig så kan jag inte komma på hur det är möjligt.Body&Soul skrev:Ta en usel elbas och byt elektronik och strängar och den kommer fortfarande låta skit.
Det här är inte ens ett kontroversiellt ämne. Olika träbitar dämpar strängen olika. Strängen påverkas i allra högsta grad av materialet det är förankrat i. Sedan att vissa personer bommar blindtester... Tja, alla vet inte vad man ska lyssna efter. Vi har haft tester här på pb där vissa inte lyckats höra skillnad mellan en p-bas och en jazzbas...Basiiwan skrev:Men vad är det för magiskt fenomen som gör att det är så då? Man kan ju kanske misstänka att han kanske har utelämnat någon parameter i sin fysiklektion om ljudupptagning men för mig så kan jag inte komma på hur det är möjligt.Body&Soul skrev:Ta en usel elbas och byt elektronik och strängar och den kommer fortfarande låta skit.
Kan det ha att göra med ett fördomsfullt öra? Hade varit kul med en shoot-out på någon PB-träff där man tar exakt samma elektronik och mekanik och sätter på en "dyr" respektive en "billig" bas, spelar in och gör ett blindtest
Fantastiskt intressant. Har läst en kortare variant på denna fast om elgitarrer i ställe.
Men är det inte så att trä dämpar vissa frekvenser, med även fungerar som akustiskt svänghjul för vissa sammansatta frekvensentoppar som utgör just "soundet" i tex jazzbasens akustiska sound?basmartin skrev:Det här är inte ens ett kontroversiellt ämne. Olika träbitar dämpar strängen olika. Strängen påverkas i allra högsta grad av materialet det är förankrat i. Sedan att vissa personer bommar blindtester... Tja, alla vet inte vad man ska lyssna efter. Vi har haft tester här på pb där vissa inte lyckats höra skillnad mellan en p-bas och en jazzbas...Basiiwan skrev:Men vad är det för magiskt fenomen som gör att det är så då? Man kan ju kanske misstänka att han kanske har utelämnat någon parameter i sin fysiklektion om ljudupptagning men för mig så kan jag inte komma på hur det är möjligt.Body&Soul skrev:Ta en usel elbas och byt elektronik och strängar och den kommer fortfarande låta skit.
Kan det ha att göra med ett fördomsfullt öra? Hade varit kul med en shoot-out på någon PB-träff där man tar exakt samma elektronik och mekanik och sätter på en "dyr" respektive en "billig" bas, spelar in och gör ett blindtest