Så är det skillnad i resten av t.ex. Europa? Är det snyggare instrument i omlopp i t.ex. Danmark eller Polen? Undrar kort sagt om det inte är ett globalt problem, för dem som ens har reflekterat över det där. Själv hade jag det inte.blackparkas skrev:Tänker ofta när jag ser någon dyrare high-end-bas ute på annons att svenskarna måste ha världens sämsta smak när det gäller basar...
Har svenska basister ovanligt kass smak?
- Tarzan08
- Medlem++
- Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi
Re: Har svenska basister ovanligt kass smak?
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
{fyra strängar}
- blackparkas
- Medlem++++
Den där har ju bara två fel egentligen, färgen och plektrumskyddet.
Men hade färgen varit en annan hade man ju kunnat leva med plektrumskyddet.
Å andra sidan så är det väl inte du som beställt den sådär eller ens importerat den?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- strummer
- VIP medlem
Nä, men jag hade lätt gjort det om jag inte fått köpa denna, så sjukt jäla snyggt!blackparkas skrev:
Den där har ju bara två fel egentligen, färgen och plektrumskyddet.
Men hade färgen varit en annan hade man ju kunnat leva med plektrumskyddet.
Å andra sidan så är det väl inte du som beställt den sådär eller ens importerat den?
Kompressor, det är livet!
- blackparkas
- Medlem++++
Tarzan08 skrev:Så är det skillnad i resten av t.ex. Europa? Är det snyggare instrument i omlopp i t.ex. Danmark eller Polen? Undrar kort sagt om det inte är ett globalt problem, för dem som ens har reflekterat över det där. Själv hade jag det inte.blackparkas skrev:Tänker ofta när jag ser någon dyrare high-end-bas ute på annons att svenskarna måste ha världens sämsta smak när det gäller basar...
Det är helt klart så att det cirkulerar betydligt coolare instrument i övriga Europa!!
England, Holland, Tyskland (nåja), Danmark och Norge!!
Går du över pölen så är det ju ännu mer förstås, men det är ju inte så konstigt...
Så något globalt problem är det inte.
I Sverige finns det väl 3 läger, eller på PB i alla fall.
1. Dyra custombyggen, helst från svenska byggherrar men även någon amerikan, extremt liten klick alltså....
2. Vintagemaffian.
3. De som tycker allt över 5000 spänn är för mycket att lägga på en bas.
De som har Sadowskys och Laklands som de köpt beggade vet jag inte vars jag ska stoppa in...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
- bootsy
- Medlem+++
Varför är det bara vi som gillar vintage som är maffia?
Stallet liknar mest ett veteflak.
- B-Å Åhs
- Medlem++
Då får vi väl skapa en custommaffia och en snikmaffia
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
- Body&Soul
- Medlem+
Du glömde mig:
4. Han som vill ha ett extremt vintage-custombygge från någon svensk-amerikan för under 5000 spänn.
4. Han som vill ha ett extremt vintage-custombygge från någon svensk-amerikan för under 5000 spänn.
-
- Medlem+

Hjälp en som inte kan PB-exegetiken o alla internsvängar till 100%. Lägg upp några personliga favoritfrånvarande basar...
- bjelkeman
- Medlem++
- Kontakt:
När räknas det man vill ha som vintage? Ville bara veta om jag är vintagemaffia eller det faktiskt finns en 5e grupp med. 

Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
- Body&Soul
- Medlem+
När det moderna har blivit omodernt så blir det som var omodernt när det omoderna var modernt vintage. 
Kortversionen: Vintage inträffar när något varit omodernt tillräckligt länge.

Kortversionen: Vintage inträffar när något varit omodernt tillräckligt länge.
- Eagle Hazze
- Medlem++
- Kontakt:
Jag skulle uppskatta om man går loss med en dremel i en midnattsblå p-bas. kör lite hemmagjorda mönster.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
- Body&Soul
- Medlem+
Jag hade en sån där ljusblå bas för över fyrtio år sen. Pga. färgen kallade jag den för toalett-basen eftersom det på tidigt sjuttiotal var modernt med samma bizarra färg på muggen som basen hade.
- blackparkas
- Medlem++++
allan skrev:??
Hjälp en som inte kan PB-exegetiken o alla internsvängar till 100%. Lägg upp några personliga favoritfrånvarande basar...
Well... High-End-basar från Sadowsky, Mike Lull, Lakland, Zon, Fodera etc etc som INTE är fula...

Elfström har ju haft den goda smaken att ha beställt med färg på ett flertal av hans ZON-basar.
De övriga är ALLTID träfärgat, udda pastellfärger eller sånt skit...
Jag tro det varit TVÅ Sadowsky Modern till salu Sverige senaste 10 åren eller nåt som inte sett ut som skit...
Mattias Sunburst och Hasses svarta.
Nu vet jag ju att trenden fortfarande gör gällande att vintagestuket är det som gäller, vilket gör att man ser mest vintageaktiga Sadowskys hittar hit..
Lull har väl mest gjort sådana som ser rätt klassiska ut, men de som hittar hit är antingen fel modeller eller fel färger..
Att det finns fler coola varianter i England eller USA är ju såklart självklart eftersom det finns fler basister där...
- Enbasist
- Medlem
Det beror ju helt enkelt på att Sadowskys moderna modeller är fulare och därav mindre attraktiva 

- blackparkas
- Medlem++++
Enbasist skrev:Det beror ju helt enkelt på att Sadowskys moderna modeller är fulare och därav mindre attraktiva
Hm... Inte helt osant faktiskt...

Fast ändå fel förstås. Haha.
Såhär t.ex.

- Grafen
- Hedersmedlem
Om man har en ful bas så framstår man som lite snyggare själv.
Stallet är hendekagonalt.
- Enbasist
- Medlem
Snygg... faktiskt, om man nu ska lägga upp porr 
Lite mer avstånd mellan mickarna bara så är jag nöjd.

Lite mer avstånd mellan mickarna bara så är jag nöjd.
- blackparkas
- Medlem++++
Grafen skrev:Om man har en ful bas så framstår man som lite snyggare själv.
Ah!
Nu förstår jag

Förklarar ju varför Strummer sålde sin sån här till förmån för den där blåa... saken...

- Enbasist
- Medlem
Ja, där har vi svaret.Grafen skrev:Om man har en ful bas så framstår man som lite snyggare själv.
Svenska basister är fulare än andra och behöver därför balansera detta genom att ha ännu fulare basar.
- blackparkas
- Medlem++++
HAHAHAAAAAAA!!!!!!!!!
När man talar om trollen... eller... alltså... Ni fattar...
http://pratabas.se/viewtopic.php?f=8&t=79559" onclick="window.open(this.href);return false;
När man talar om trollen... eller... alltså... Ni fattar...
http://pratabas.se/viewtopic.php?f=8&t=79559" onclick="window.open(this.href);return false;
- Per
- Medlem++
Då måste jag räknas till vintagemaffian, för jag har ett blått vintagedass.Body&Soul skrev:Jag hade en sån där ljusblå bas för över fyrtio år sen. Pga. färgen kallade jag den för toalett-basen eftersom det på tidigt sjuttiotal var modernt med samma bizarra färg på muggen som basen hade.

Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
- Eagle Hazze
- Medlem++
- Kontakt:
HahaGrafen skrev:Om man har en ful bas så framstår man som lite snyggare själv.

Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
-
- Medlem++
Definitionen av dålig smak är valfritt instrument i sunburst och det kryllar det ju av så lite rätt har du nog parkas. Fast inget är nog fulare än warwick dolphin

Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Medlem+
Håller fullständigt med dig. Smaklöst och räddhågat.blackparkas skrev:allan skrev:??
Well... High-End-basar från Sadowsky, Mike Lull, Lakland, Zon, Fodera etc etc som INTE är fula...
Elfström har ju haft den goda smaken att ha beställt med färg på ett flertal av hans ZON-basar.
De övriga är ALLTID träfärgat, udda pastellfärger eller sånt skit...
Jag tro det varit TVÅ Sadowsky Modern till salu Sverige senaste 10 åren eller nåt som inte sett ut som skit...
Mattias Sunburst och Hasses svarta.
Nu vet jag ju att trenden fortfarande gör gällande att vintagestuket är det som gäller, vilket gör att man ser mest vintageaktiga Sadowskys hittar hit..
Lull har väl mest gjort sådana som ser rätt klassiska ut, men de som hittar hit är antingen fel modeller eller fel färger..
Att det finns fler coola varianter i England eller USA är ju såklart självklart eftersom det finns fler basister där...
- Roger Hedin
- Medlem++
Det här borde väl duga åt Hr Parkas:

"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
- Roger Hedin